Thunderbird/Outlook

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
P964
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 november 2021, 10:49
    Windows 10 Chrome

Thunderbird/Outlook

Bericht door P964 »

Hallo,
Na veeeele jaren het betalende MS outlook gebruikt te hebben als email programma, ben ik overgestapt op Thunderbird (versie 91.3.2).
Het is niet mijn bedoeling mij negatief uit te laten over Thunderbird want het zal hoogstwaarschijnlijk wel aan mijn instellingen liggen.
Het programma start héél traag op in vergelijking met outlook.
Soms wordt mijn email adres blauw (ipv zwart) maar ik zie geen nieuwe mail, dan moet ik het programma herstarten om de mails te kunnen zien.
Soms zie ik de header van de mail maar geen inhoud, dan terug het programma herstarten.
Heeft iemand tips om deze probleempjes op te lossen?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door Pettic »

De trage start kan ik niet direct verklaren. Outlook start waarschijnlijk al (deels) op bij de start van Windows en dat is niet het geval bij Thunderbird.
Via menu Extra> Accountinstellingen> jouw account> Serverinstellingen dien je vinkjes te zetten bij:
[v] Op nieuwe berichten controleren bij opstarten
[v] Op nieuwe berichten controleren om de [5] minuten (of een andere tijd)
[v} Directe servernotaties toestaan ...
Als je op menu Berichten ophalen klikt dan controleert Thunderbird of er nieuwe ongelezen berichten op de server staan.
Als je adres blauw is dan kan het zijn dat er een bericht in een van de mappen van de inbox staat, ook in de map Ongewenst.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door Mad Maks »

Hi
heb je veel berichten geïmporteerd vanuit outlook? het wil ook nog wel eens helpen om je e-mailmappen te comprimeren, zie https://support.mozilla.org/nl/kb/mappen-comprimeren

succes
Tim Maks
P964
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 november 2021, 10:49
    Windows 10 Chrome

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door P964 »

Thx voor de tips.
De accountinstellingen waren reeds aangestipt met het enige verschil dat ik om de 2 min op nieuwe mails check.
En inderdaad, ik heb meer dan 1000 mails geimporteerd uit outlook, maar deze zijn allemaal gecomprimeerd.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Macintosh Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door Mad Maks »

je kan eens proberen of het ook zo is als je Thunderbird start in probleemoplossingsmodus, https://support.mozilla.org/nl/kb/de-pr ... hunderbird .
P964
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 november 2021, 10:49
    Windows 10 Chrome

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door P964 »

Het traag opstarten kan ik nog mee leven, dat is niet echt het probleem.
Waar ik wel een probleem mee heb zijn de sporadische "lege" mails, de afzender is zichtbaar evenals het onderwerp maar de inhoud kan ik enkel lezen als ik TB afsluit en terug opstart. Over dit specifieke probleem heb ik nog niets terug gevonden via Google.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door Pettic »

Vertel voor de volledigheid of je een IMAP of POP account hebt.

Genoemde sporadische 'blanke' e-mails, zijn dat nieuwe of oude berichten? En zijn het telkens dezelfde?
Verder kun je een map 'repareren' door erop met de rechter muisknop te kiezen voor Eigenschappen en dan te klikken op [Map repareren]. Misschien lost dat je probleem op (als je dat nog niet eerder gedaan hebt).
Windows; Firefox; Thunderbird
P964
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 november 2021, 10:49
    Windows 10 Chrome

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door P964 »

Mijn e-mail adres is een IMAP account met één alias.
Wat betreft de "blanke" mails: TB meldt dat er een nieuwe mail is a.d.h.v. het icoontje op de talkbalk en het geluidje voor een nieuwe mail.
De afzender is zichtbaar evenals de tijd en het onderwerp, echter de inhoud is blanco. Dan moet ik TB afsluiten en herstarten teneinde de inhoud te zien.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door Pettic »

Als je een account hebt met een alias hebt kun je in Thunderbird beide niet als aparte accounts gebruiken.
In dat geval gebruik je Identiteiten voor het hoofdadres
TB Accountinstellingen Identiteiten.png
TB Accountinstellingen Identiteiten.png (91.02 KiB) 2132 keer bekeken
.
Menu Accountinstellingen: <Accountnaam> [Identiteiten beheren].
Je kiest vervolgens voor [Toevoegen] en geeft de gegevens op die bij die alias behoren. In de tabbladen kun je doelmappen instellen. Als je een andere map wil gebruiken zorg je ervoor dat je die eerst hebt aangemaakt alvorens verder te gaan.
Bij het opstellen van een nieuw bericht kun je kiezen onder welke naam je dat wil doen.
Het gescheiden ontvangen voor beide adressen kun je met berichtenfilters laten doen zodat de ontvangen e-mails is aparte mappen terecht komen.
Windows; Firefox; Thunderbird
rkempers
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 november 2021, 14:39
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door rkempers »

Ik heb Outlook een tijd gebruikt maar heb Thunderbird in verleden ook gebruikt nu de nieuwste versie gebruik ik al een paar jaar nooit geen probleem is naar mijn idee niet langzamer maar sneller en heeft wat functies meer :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door nirwana »

Thunderbird kun je tenminste altijd (gratis) blijven gebruiken, zonder dat je weer een nieuwe Office-licentie hoeft aan te schaffen.
Dat is een groot goed.

Ook hoeft Thunderbird niet steeds te veranderen, alleen maar om mensen te verleiden tot het aanschaffen van een nieuwe versie.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
P964
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 november 2021, 10:49
    Windows 10 Chrome

Re: Thunderbird/Outlook

Bericht door P964 »

TB kun je inderdaad gratis gebruiken, dat is ook mijn drijfveer geweest om over te schakelen van het betalende Outlook.
@Pettic: mijn alias (identiteit) staat bij "voorkeuren" onder mijn hoofd email adres, dus ik denk dat alles op een juiste manier geconfigureerd is.
Bij een nieuwe mail heb ik (bij het "van" veld) de keuze tussen 2 adressen.
TB is zonder twijfel een heel degelijke e-mailclient, dat bewijzen de vele lovende kritieken op het net.
De enige optie die ik misschien nog kan toepassen is alles verwijderen en van scratch herbeginnen.
Plaats reactie