Lettergrootte wijzigen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Android Firefox

Lettergrootte wijzigen

Bericht door Tarzan »

Hoe kan ik de lettergrootte van de bladwijzerwerkbalk en alles wat daarboven staat wijzigen (in mijn geval groter maken)?

Heb gezocht op dit forum als er vroeger daarover iets verschenen is maar niets gevonden.

Alvast bedankt voor de tips
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Lettergrootte wijzigen

Bericht door nirwana »

Tarzan,

Ik denk dat hiervoor grofweg 2 manieren bestaan:
1) via de instelling layout.css.devPixelsPerPx in about:config
2) via een userChrome.css

De 1e methode is de eenvoudigste:
- je tikt in de adresbalk van Firefox: about:config (gevolgd door Enter)
- daar filter je op layout.css.devPixelsPerPx
- de standaardwaarde van die instelling is -1.0
- die kun je dubbelklikken om aan te passen
- ik heb die bijvoorbeeld naar 1.5 gezet
- en direct werden alle letters in mijn Firefox groter

Die methode is het eenvoudigst toe te passen, maar dat voelt wel als een alles-of-niets methode.

Er is nog een lastiger 2e manier waarmee je meer controle krijgt, via userChrome.css
- ook nu ga je weer naar about:config
- maar nu filter je op toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets
- die kun je dubbelklikken om op true te zetten

- dan tik je in de adresbalk van Firefox: about:support (gevolgd door Enter)
- vanuit daar klik je ongeveer halverwege de pagina op een knop om naar jouw profielmap te gaan
- standaard is in jouw profielmap geen chrome-map aanwezig
- daarom maak je die nu aan
- daarin maak je een bestand aan dat userChrome.css heet
- in dat bestand plaats je de volgende code:

Code: Selecteer alles

#tabbrowser-tabs .tab-text{
 font-size:14pt !important;
}
- vervolgens start je Firefox opnieuw
- nu zal het je opvallen dat de tekst van de titels van de tabbladen groter is geworden

Hier nog wat andere code die je in de userChrome.css kunt zetten:

Code: Selecteer alles

/* Huge text on bookmarks toolbar */
#PlacesToolbarItems .bookmark-item {
  font-size: 18px !important;
	color: red
}

tab[selected="true"] {
 color:red !important;
 font-weight:bold !important;
}

tab:not([selected="true"]) {
background:darkcyan !important;
color:black !important;
}

tab:hover {
background:lime !important;
color:red !important;
}
Dit hoef je niet direct mooie aanpassing te vinden, maar het geeft vooral aan wat de mogelijkheden hiermee zijn.
Als je dan Firefox opnieuw start, dan zou je toch moeten opvallen dat er wel iets aan het uiterlijk van jouw Firefox is veranderd. Ditmaal wordt ook de lettergrootte van de bladwijzer-werkbalk onder handen genomen :-)

Op dezelfde manier kun je door te experimenteren met CSS-code ook andere onderdelen van Firefox er anders uit laten zien.

Zie ook https://www.reddit.com/r/firefox/commen ... s_so_tiny/ (in het Engels) en https://support.mozilla.org/questions/1 ... er-1147431
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 10 Firefox

Re: Lettergrootte wijzigen

Bericht door Tarzan »

Geachte Nirwana: bedankt voor de raad. De eerste methode heeft mij geholpen maar . . . . . . Ik had veel maal na elkaar geprobeerd, echter zonder resultaat. Moe geprobeerd had ik mijn PC op slaapstand gezet. Enkele tijd daarna weer gewekt om verder te doen en wat stel ik vast: de wijzigingen werden doorgevoerd. Ik denk dat het noodzakelijk is dat, na de aanpassingen, de PC opnieuw gestart wordt om resultaat te hebben.
Ook heb ik, tot mijn eigen 'scha en schande', nu vastgesteld dat ik dezelfde vraag reeds in december 2020 op het forum had gesteld en dat jij daar dan ook zeer nauwkeurig op antwoordde. Het schaamrood komt me op de wangen. Ik kan je alleen maar bedanken voor uw hulp. Met vriendelijke groeten. Tarzan
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Lettergrootte wijzigen

Bericht door nirwana »

Tarzan,

Dat geeft niet. Ik heb het graag nogmaals voor je uitgezocht. Een volgende keer zal ik ook eerst even in het forum gaan zoeken of het misschien al eens eerder is beantwoord.

Maar mooi dat het nu naar behoren werkt. Daar gaat het uiteindelijk om.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten