Thunderbird met Windows live mail uitzicht

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
FD-Computers
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juni 2022, 13:25
    Linux Firefox

Thunderbird met Windows live mail uitzicht

Bericht door FD-Computers »

Hallo iedereen,
Ik werk zelf al jaren (misschien zelfs van de lancering) met Thunderbird en ben daar zelf zeer tevreden mee. Helaas zijn mijn klanten veel minder tevreden van Thunderbird. Zelf heb ik in België een computer winkel heb dus zeer veel klanten die veel met mail werken, somige klanten zijn kenners en andere klanten helemaal niet. Maar over het algemeen komen dezelfde klachten telkens terug. De meeste klanten vinden thunderbird (voor alle duidelijkheid het gaat over Windows klanten) niet zo gebruiksvriendelijk t.o.v. hun vroeger e-mail programma Windows Live Mail. Op zich werkt TB wel goed, de bassis werkt pefect, loopt niet vast, doet geen rare dingen, blijft stabiel werken, voor wij als eerste lijns support is dit natuurlijk geweldig. Het is vooral de gebruikservaring die stroef loopt.
Wat loopt er mis of wat is niet goed:
- Het uitzicht is helemaal anders dan Windows Live Mail
- De mails komen in een horizontale lijst te staan, bij Windows Live Mail staat dit verticaal, maar als je TB verticaal zet is het nog niet goed
Op het internet vond ik volgende screenshot (zelf heb ik geen meer staan) https://www.arobase.org/wp-content/uplo ... lm2011.png
- Je kan TB wil wat tunen dat het beter in de buurt komt maar toch is het veel te veel verschillend van Windows Live Mail, die verticale lijst is echt niet hetzelfde als Windows Live Mail.
- Op het internet heb ik wel een programma gevonden die wel zeer erg lijkend op Windows Live Mail is nl. emclient maar deze is nogal commercieel. Dan kunnen de klanten beter naar Outlook overstappen. Screenshot van die emclient kan u vinden op: https://www.emclient.com/assets/img/emc ... n_816.webp
Die emclient werkt op zich heel goed, is super gebruiksvriendelijk alleen zit die de klanten altijd te stalken om betalende versie aan te kopen, om de registratiecode opnieuw in te vullen enz enz. M.a.w. als we dit installeren krijgen we veel telefoons van die zaken over de registratie van dit programma zelf, wat ook niet goed is natuurlijk.

Wat zou er volgens mij beter moeten:
- Mogelijkheid om de mails verticaal te zetten volledig hetzelfde als Windows Live Mail
- Als je een mail volledig openklikt dan staat hij in een tabblad, dit tabblad komt terug open te staan als je TB opnieuw opstart, dit is helemaal niet goed. Kan opgelost worden via een add-on maar dan moet inderdaad eerst die add-on geïnstalleerd zijn.
- Adresboekweergave of selectie adressen als je een mail stuurt is helemaal anders.
- Standaart staat de mails dat je typt in 'Alinia' die zou standaart op 'tekst' moeten staan (ik weet het je kan dit aanpassen maar voor er een mail account is toegevoegd kan dit niet aangepast worden, idem voor de closetabonrestart add-on)

Is er ook een mogelijkheid om TB aan te passen vooralleer een e-mail account toegevoegd is? Zo kan ik bij installatie van nieuwe computers dit al aanpassen zodat die instellingen al direct goed staan als ze hun mail account invullen.

Hopelijk heeft er iemand tips, het enorme aantal gebruikers zullen u zeker erg dankbaar zijn.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird met Windows live mail uitzicht

Bericht door Pettic »

Tja als je een Mercedes koopt en je wilt hem eruit zien als een Fiat dan snap je toch wel dat daar toch wel verschillen tussen zijn. Het is een totaal ander programma. Als ik overigens jouw WLM-afdruk vergelijk met TB in standje verticaal dan zie ik weinig verschil.
Ook de gebruikers van Outlook Express die overstapten naar WLM hebben misschien even moeten slikken, maar raakten daar aan gewend. Hetzelfde geldt voor de overstap van WLM naar Thunderbird.
Als alternatief kunnen ze gebruik maken van het standaard in Windows aanwezige Mail.
Windows; Firefox; Thunderbird
FD-Computers
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juni 2022, 13:25
    Linux Firefox

Re: Thunderbird met Windows live mail uitzicht

Bericht door FD-Computers »

Dat is net het probleem, Windows Live Mail werkt niet meer. De klanten zouden allemaal nog willen werken met Windows Live Mail maar deze is sedert 2012 niet maar aangepast en vervangen door de Windows Mail App. Die Windows Mail App ziet er wel goed uit maar is veel te basic, dat is goed voor op een smartphone maar zeker niet voor op een computer.
Ik zal eens zelf een screenshot nemen, maar voor de meeste mail adressen werkt Windows Live niet meer en kan ik dus ook niet zomaar meer een screenshot maken, maar zodra ik een betere screenshot gemaakt heb zet deze hier bij.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird met Windows live mail uitzicht

Bericht door Pettic »

Als je zoekt op afbeeldingen van WLM, er zijn er veel van, zoals in de bijlage, daarin zie je nauwelijks verschil in de verticale opmaak.
WLM.jpg
De menubalk wijkt af maar alle vergelijkbare functies zijn aanwezig.
Overigens kun je het 'probleem' met de alinea omzeilen door in plaats van een [Return] een [Shift][Return] te geven.
Verder is het jammer maar helaas! Er zijn niet veel andere pc-programma's meer beschikbaar momenteel, zoals Mailbird en Incredimail (aaarch!) die laatste wil je niemand aandoen.

Na een korte zoektocht vond ik een versie van WLM die je kunt ophalen en installeren (Windows Essentials 2012) en die werkt onder Windows 10:
https://nl.vessoft.com/software/windows/download/wlmail
Die werkt met diverse accounts zowel Outlook als van andere providers, heb ik zojuist uitgeprobeerd.
Windows; Firefox; Thunderbird
FD-Computers
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juni 2022, 13:25
    Linux Firefox

Re: Thunderbird met Windows live mail uitzicht

Bericht door FD-Computers »

Bedankt voor uw reactie,
Ik weet dat je WLM nog kan installeren, heb het installatie bestand ook nog staan, dit is geen probleem. Wij doen dit al jaren zo, maar die Windows Live mail wordt niet meer upgedate en kan niet meer mee met huidige provider instellingen. De klanten krijgen veel problemen met WLM, daarom is het zo niet meer werkbaar.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird met Windows live mail uitzicht

Bericht door Pettic »

FD-Computers schreef: 25 juni 2022, 10:57 Bedankt voor uw reactie,
Ik weet dat je WLM nog kan installeren, heb het installatie bestand ook nog staan, dit is geen probleem. Wij doen dit al jaren zo, maar die Windows Live mail wordt niet meer upgedate en kan niet meer mee met huidige provider instellingen. De klanten krijgen veel problemen met WLM, daarom is het zo niet meer werkbaar.
Dan blijft de enige optie over: Thunderbird gebruiken en leren daar mee om te gaan, zo zit de computerwereld nu eenmaal in elkaar.
Windows; Firefox; Thunderbird
Plaats reactie