Oude backup combi met IMAP - synchronisatie vraag

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
Inktvis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 oktober 2022, 12:27
    Windows 10 Firefox

Oude backup combi met IMAP - synchronisatie vraag

Bericht door Inktvis »

Beste allemaal,

Recent had ik een computerprobleem. Ik heb nu alleen een oude backup van de Profile map van Thunderbird, en wat er momenteel (beperkt) op mijn webmail staat. Aangezien op de webmail wel alle verzonden items staan, heb ik samen met de backup toch nog veel van wat er anders verloren zou zijn gegaan.
Echter: hoe te werk te gaan? Ik kan Thunderbird opnieuw installeren (staat er nu niet meer op). Dan volgens de aanwijzingen de profielmap terugplaatsen, als dat een beetje lukt. Maar wat gebeurt er vervolgens met het synchroniseren? Gaat mijn webmail (freedom) zich aanpassen aan de oude profielmap, en ben ik dus kwijt wat er nu nog in de webmail staat? Of gaat het alleen één kant op (van webmail naar computer)? En wat kan ik evt doen om dingen uit de webmail tevoren veilig te stellen?

Elke hulp is welkom!
Inktvis
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Oude backup combi met IMAP - synchronisatie vraag

Bericht door Pettic »

Als je de berichten uit de webmail veilig wil stellen stuur je die naar een ander e-mailadres, bijvoorbeeld Gmail of Outlook, of exporteer je ze.
Ik begrijp dat je al eerder IMAP gebruikte.
Installeer Thunderbird en maak gewoon een nieuw IMAP-account aan met je webmail-adres. Dat synchroniseert dan met je webmail en alles staat dan weer ook in Thunderbird.
Ik zou die oude profielmap niet gebruiken. Het kost misschien wat tijd om e.e.a. in te stellen met extensies en zo, maar dat betaalt zich terug in een frisse installatie.
Windows; Firefox; Thunderbird
Inktvis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 oktober 2022, 12:27
    Windows 10 Firefox

Re: Oude backup combi met IMAP - synchronisatie vraag

Bericht door Inktvis »

Dag Pettic,

Dank je wel voor je reactie.
Voor mij is het - tenzij echt anders onmogelijk - geen optie om de oude profielmap niet te gebruiken. Ik heb teveel belangrijke mail in die map staan, die niet op de webmail staat. Plus mijn adresboek.
Begin ik opnieuw met een frisse installatie, dan moet ik alle mappen opnieuw aanmaken voor het ordenen van mijn mails. Ik gebruik ze voor privé maar ook wat voor mijn werk. Alles moet geordend zijn én ik moet terug kunnen kijken voor eerdere afspraken.

Het doorsturen van mijn mails vanuit de imap behelst ondermeer ruim een jaar aan verzonden items die ik niet kwijt wil. Dat wordt dus ook nogal een klus.

Ben ik de enige bij wie dit gebeurd is?

Gr.
Inktvis
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Oude backup combi met IMAP - synchronisatie vraag

Bericht door Pettic »

IMAP synchroniseert 2 kanten op dus wat op webmail staat komt in Thunderbird en wat in Thunderbird staat komt in de webmail.
Installeer Thunderbird en maak een nepaccount aan.
Zoek de profielmap op en sluit TB af.
Verwijder de inhoud van de nieuwe profielmap en doe daar de INHOUD van de oude profielmap in en start TB.
Als je bepaalde berichten of berichtmappen niet wilt synchroniseren dan kun je die naar de Lokale Mappen verplaatsen of ze uitsluiten van synchronisatie.
Windows; Firefox; Thunderbird
Inktvis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 oktober 2022, 12:27
    Windows 10 Firefox

Re: Oude backup combi met IMAP - synchronisatie vraag

Bericht door Inktvis »

Dag Pettic,

Dank je wel. Als ik het goed begrepen heb, moet het dus zo zijn dat de combi TB en IMAP-webmail wel berichten toevoegt die je niet hebt, maar geen berichten verwijdert als die in je computer of op de webmail niet hebt staan.
Hiermee zou mijn probleem verholpen kunnen zijn.
Ik ga het uitproberen.
Inktvis
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 oktober 2022, 12:27
    Windows 10 Firefox

Re: Oude backup combi met IMAP - synchronisatie vraag

Bericht door Inktvis »

Het is gelukt!
Dank je wel Pettic voor je hulp.
Gesloten