friendly clean meaningfull urls

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Plaats reactie
bertboerland
    unknown unknown

friendly clean meaningfull urls

Bericht door bertboerland »

hi

ik zie dat jullie voor het standaard deel van de website drupal gebruiken als php cms. goede keuze!

maar ik denk dat jullie er goed aan doen de clean url's van drupal aan te zetten. google *loves* friendly urls. dus geen http://www.mozbrowser.nl/?q=node/view/57 maar http://www.mozbrowser.nl/node/view/57

bij mijn site (plug: http://willy.boerland.com/myblog ) nam het verkeer dat google als refferrer heeft to met factor 5.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Drupal is ons idd goed bevallen. Op dit moment krijgen we al de nodige bezoekers via Google. Voor CleanURLs heb je mod_rewrite-ondersteuning nodig. In de .htaccess zie ik staan:
# Rewrite old-style URLS of the form 'node.php?id=x':
#RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
#RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
#RewriteCond %{QUERY_STRING} ^id=([^&]+)$
#RewriteRule node.php index.php?q=node/view/%1 [L]

# Rewrite old-style URLs of the form 'module.php?mod=x':
#RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
#RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
#RewriteCond %{QUERY_STRING} ^mod=([^&]+)$
#RewriteRule module.php index.php?q=%1 [L]

# Rewrite URLs of the form 'index.php?q=x':
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ index.php?q=$1 [L,QSA]
Welke regels moeten we dan aan zetten ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: friendly clean meaningfull urls

Bericht door nirwana »

bertboerland schreef:bij mijn site (plug: http://willy.boerland.com/myblog ) nam het verkeer dat google als refferrer heeft to met factor 5.
Interessante site, maar ik mis de nieuws-feed van MozBrowser :o
Een beetje meer aandacht voor Mozilla kan helemaal geen kwaad.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
bertboerland
    unknown unknown

admin >> config

Bericht door bertboerland »

nirwana schreef:Drupal is ons idd goed bevallen. Op dit moment krijgen we al de nodige bezoekers via Google. Voor CleanURLs heb je mod_rewrite-ondersteuning nodig.
geloof me, je hebt geen idee wat goed gekozen nid's (titels) plus clean url's doen tot je het aan zet. neem een willekeurige posting van mijn site sinds ik clean urls heb (laatste half jaar) en stop deze in google. 10 tegen 1 dat mijn site op de eerste pagina staat, als niet bij de eerste 3. op deze wijze heb ik ongewild heel veel google bombs waar aan ik mee werkte gesaboteerd doordat google mijn site als eerste liet zien ipv bv de cv van jp balkenende

alles wat je hoeft te doen:
admin >> configuration | drop down clean urls.
(hint, open twee tabs op deze pagina zodat als clean urls niet werken je de ander nog kan gebruiken om het recht te zetten zonder in databases te duiken of ingewikkeld te doen)

en bijhouden hoeveel extra hits je krijgt :-)

btw: hou de drupal community in de gaten. een van de meest creatieve cleane groep mensen. niet zo zeer webmasterig als wel code en addopteren zelfs creeeren van nieuwe standaarden.(foaf oa)

btw: als je behoefte hebt aan banners en een recente php versie gebruikt, check uit de banner.module van kerneltrap. excellent spul.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

bertboerland schreef:alles wat je hoeft te doen:
admin >> configuration | drop down clean urls.
Hmm, ja, je hebt gelijk. Dit hadden we veel eerder moeten doen...

Sinds enige tijd proberen we de advertenties van Google hier op de site uit. Dit omdat ze verder niet in de weg zitten (geen bewegende dingen of andere ongein) en omdat Google de advertenties een beetje op de website afstemt ('targeted ads').

Tot op heden bevallen die wel, alleen is het erg jammer dat ze in het huidige browser-venster openen. Daarover hebben we gisteren Google gemaild en ze hebben vervolgens geantwoord dat er geen plannen waren om dat aan te passen. Dus dat is wel een klein minpuntje.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

nirwana schreef:alleen is het erg jammer dat ze in het huidige browser-venster openen. Daarover hebben we gisteren Google gemaild en ze hebben vervolgens geantwoord dat er geen plannen waren om dat aan te passen. Dus dat is wel een klein minpuntje.
Volgens mij heeft Mozilla hiervoor ook een mooie oplossing en wel in de vorm van de TabBrowser Extensions. Die kennen namelijk een instelling om een link naar een andere site automatisch in een nieuw venster te laten openen. Dat zou moeten werken, zou ik zo zeggen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
bertboerland
    unknown unknown

block iframe

Bericht door bertboerland »

nirwana schreef: Sinds enige tijd proberen we de advertenties van Google hier op de site uit. Dit omdat ze verder niet in de weg zitten (geen bewegende dingen of andere ongein) en omdat Google de advertenties een beetje op de website afstemt ('targeted ads').

Tot op heden bevallen die wel, alleen is het erg jammer dat ze in het huidige browser-venster openen. Daarover hebben we gisteren Google gemaild en ze hebben vervolgens geantwoord dat er geen plannen waren om dat aan te passen. Dus dat is wel een klein minpuntje.
uuh, dat ik ze niet zie (adblock iframe) zal ook wel een minpuntje zijn. dit plus het feit dat je geen regie voert over de content op je eigen site.

probeer eens op een intern servertje de banner.module. kan zowel text, images als flash aan en heeft zeer fraaie opties.
Gast
    unknown unknown

Re: friendly clean meaningfull urls

Bericht door Gast »

nog een hint, gebruik de drupal xml/rpc om je site te listen op http://drupal.org/sites
bertboerland
    unknown unknown

Re: friendly clean meaningfull urls

Bericht door bertboerland »

Anonymous schreef:nog een hint, gebruik de drupal xml/rpc om je site te listen op http://drupal.org/sites
en nog wat
1) pas de links in linker top block aan op site (?q=... etc). kijk ook eens naar path alias, kan je apache alike rewrites doen vanuit drupal (bv /about naar /node/view/1)

2) gebruik de taxonomy van drupal beter.! is beste punt van drupal dat bijvoorbeeld meervoudige hierarhische taxomoni mogelijk is

3) drupal heeft ook een goed forum, vergelijkbaar met deze inclusief bbcode. zorgt er voor dat je niet twee keer hoeft in te loggen

4) indien je mij voldoende vertrouwd wil ik best mee werken met mijn drupal kennis om site beter te maken (met wat meer rechten) of te posten.
bertboerland
    unknown unknown

Re: friendly clean meaningfull urls

Bericht door bertboerland »

en de link in mail als je een account aanmaakt (+pwd reset?) moet ook nog aangepast worden, al blijven de oude links wel werken.
Plaats reactie