Gaim 1.1.0 is uit (messaging-programma)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gast
    unknown unknown

Gaim 1.1.0 is uit (messaging-programma)

Bericht door Gast »

Tweakers.net maakt gewag van een nieuwe versie van GAIM de opensource instant messaging programma. Voor de mensen die MSN Messenger zat zijn. Natuurlijk raak je niet al je MSN contacten kwijt want dit protocol wordt ook door gaim ondersteunt. Er zijn een aantal nieuwe feratures en er zijn een aantal bugs verholpen
lees meer over gaim en de mogelijkheid tot downloaden vind je als je de volgende link volgt
http://www.tweakers.net/meuktracker/7910

Veel plezier ermee
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Vorige bericht was van mij afkomstig. Het inloggen ging niet automatisch
:oops:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Ik heb sinds een dag of wat GAIM 1.1.1 geinstalleerd (onder windows), om uit te proberen. Ik mis alleen wat dingen, die ik wel erg fijn vind in Trillian (pro, die ik nu gebruik):
  • Encryptie
  • Meta-contacts (groepeer MSN+ICQ+Yahoo account van dezelfde persoon)
  • Terug zien van de laatste 10 regels van het vorige gesprek
Zie ik dingen over het hoofd misschien?
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

Irmen schreef:Ik heb sinds een dag of wat GAIM 1.1.1 geinstalleerd (onder windows), om uit te proberen. Ik mis alleen wat dingen, die ik wel erg fijn vind in Trillian (pro, die ik nu gebruik):
  • Encryptie
  • Meta-contacts (groepeer MSN+ICQ+Yahoo account van dezelfde persoon)
  • Terug zien van de laatste 10 regels van het vorige gesprek
Zie ik dingen over het hoofd misschien?
encryptie: er is een plugin voor, maar die is de laatste tijd niet meer geupdated, ik zie juist dat er een nieuwe RSA encryptieplugin is voor 1.1.1
meta-contacts: ik denk dat als je op een contact klikt en dan op uitvouwen je meerdere accounts bijeen kunt zetten, maar ik weet niet zeker of dit werkt en dit is wat je bedoelt
terug zien: voorkeuren: logboek bij mij staat alles aan en ik zie het volledige laatste gesprek
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

FFuser schreef:meta-contacts: ik denk dat als je op een contact klikt en dan op uitvouwen je meerdere accounts bijeen kunt zetten, maar ik weet niet zeker of dit werkt en dit is wat je bedoelt
Ja, dit werkt inderdaad en dit is inderdaad wat doorgaans met metacontacts bedoeld wordt. Ik gebruik dit ook erg veel.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Okay, de logging stond uit. Nu zie ik idd vorige gesprek. :wink:
Verder werkt meta-contacts ook, alleen ik had geen visuele clue dat je de contacts uit kon klappen in de buddy list :?

Maar die encryption, overal lees ik dat het een "eigen" implementatie is. Dat is leuk, maar het werkt dan weer niet met andere instant messengers. Het zou leuk & verdomde handig zijn als het compatible was met Trillian.

(En helaas crasht Gaim op de achtergrond, terwijl ik dit typ (windows has detected bla bla bla).. :( )

Ik ga Miranda IM ook nog maar even proberen, maar ik ben bang dat ik toch weer op Trillian (v3) uit ga komen. Helaas geen open-source, en de pro versie kost geld, maar that's life. :wink:
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

ik heb Gaim al enkele maanden gebruikt (zonder té vaak te crashen -heel af en toe en meestal dan uitloggen op MSN protocol niet programma crashen - dit is op Windows en linux)

dat de encryptie niet compatibel is met andere programmas is inderdaad jammer, de gemakelijkste oplossing is om al je contacten over te halen om Gaim te gebuiken :wink:
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

FFuser schreef:dat de encryptie niet compatibel is met andere programmas is inderdaad jammer, de gemakelijkste oplossing is om al je contacten over te halen om Gaim te gebuiken :wink:
Nog beter is natuurlijk een open standaard voor encryptie. Psi (een Jabberclient) ondersteunt GnuPG bijvoorbeeld.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Bytewarrior: een open standaard is niet genoeg, het gaat erom hoe het ingebed wordt in de bestaande IM protocols zoals ICQ, MSN, Yahoo!....

Trillian gebruikt voor zover ik weet Diffie-Helman + Blowfish om encryptie toe te passen, wat algemeen bekende "standaard" methoden zijn.
De wijze waarop Trillian ze gebruikt is kennelijk waar het om gaat...

Stel dat Trillian nu PGP (GnuPG, wat je wil) gaat gebruiken voor encryptie (dat intern ook weer een bepaald algorithme hanteert natuurlijk), dan ben je er nog niet zeker van dat een andere IM tool er mee overweg kan.

Of zie ik het allemaal te moeilijk? :roll:
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Irmen schreef:Of zie ik het allemaal te moeilijk? :roll:
Nee hoor, je hebt gelijk.
Maar de encryptie die Trillian toepast is ook geen standaard hoor. Het algoritme DH is natuurlijk wel een standaard, maar niet de manier waarop Trillian het implementeert.

GnuPG ondersteunt trouwens ook DH/Blowfish (onder andere).

Ik geloof niet dat er al een algemeen aanvaarde standaard bestaat voor het voeren van geëncrypteerde gesprekken. PGP/GnuPG is wel de standaard voor e-mails, maar nog niet voor IM. Misschien komt dat nog wel. ;-)
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

ByteWarrior schreef:Ik geloof niet dat er al een algemeen aanvaarde standaard bestaat voor het voeren van geëncrypteerde gesprekken. PGP/GnuPG is wel de standaard voor e-mails, maar nog niet voor IM. Misschien komt dat nog wel. ;-)
GAIM heeft support voor het SILC protocol waarbij kennelijk security (encryptie) als wezenlijk onderdeel van het protocol wordt mee-ontworpen.
Verder hebben we toch ook zoiets als SSL? In theorie zou je toch alle socket-verkeer over SSL kunnen sturen (zoals dat bij HTTPS ook gebeurt; HTTP over SSL) dus ook alle andere IM protocollen?
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Irmen schreef:GAIM heeft support voor het SILC protocol waarbij kennelijk security (encryptie) als wezenlijk onderdeel van het protocol wordt mee-ontworpen.
Vrij obscuur, dat SILC protocol. Misschien wordt het ooit nog wel eens een standaard.
Verder hebben we toch ook zoiets als SSL?
SSL versleutelt alleen tot op de server. De administrator kan dus nog meelezen...
In theorie zou je toch alle socket-verkeer over SSL kunnen sturen (zoals dat bij HTTPS ook gebeurt; HTTP over SSL) dus ook alle andere IM protocollen?
Jabber kan dit standaard. Gewoon in de client SSL aanvinken en je bent vertrokken... ;-)
TeRanEX
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 december 2004, 0:32
Locatie: Antwerpen (België)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door TeRanEX »

Voor Gaim is er trouwens een plugin om via GPG beveiligd te IMen, maar het project lijkt spijtig genoeg een beetje dood :( : http://gaim-e.sourceforge.net/
Een andere encryptie plugin voor Gaim is: http://gaim-encryption.sourceforge.net/
<TeRanEX/>
--- blog: http://budts.be/weblog/ - cv: http://budts.be/jeroen/
--- jid: teranex@jabber.org - pgp: 0x8B7B774A
Plaats reactie