spy en adware

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
john38
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 februari 2004, 10:07
Locatie: Sittard
    unknown unknown

spy en adware

Bericht door john38 »

Sinds dat ik met Firefox surf heb ik geen spyware ect meer aangetroffen op mijn pc. Heeft dit nu te maken met Firefox ??

groetjes
John
Tux Brothers
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 januari 2004, 10:18
    unknown unknown

Bericht door Tux Brothers »

Voor een deel wel, soms zit spyware ook in troep de je kunt downloaden en die vervolgens zelf installeeert.
Groetjes Gerard

www.mandrakeclub.nl
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Re: spy en adware

Bericht door Erik »

john38 schreef:Sinds dat ik met Firefox surf heb ik geen spyware ect meer aangetroffen op mijn pc. Heeft dit nu te maken met Firefox ??

groetjes
John
Waarschijnlijk wel ja :) . Dat er veel spyware je computer kan binnen komen via Internet Explorer, heeft te maken met de vele lekken die in IE aanwezig zijn. Een slecht afgestelde Internet Explorer browser laat zo'n beetje alle kwaadwillende programma's door (zoals adware). Het afzetten van de ActiveX component in IE kan al leiden tot een iets veiligere browser.

De hechte mozilla community zorgt ervoor dat lekken in de browser snel opgelost worden. Zo heeft spyware weinig kans om het systeem binnen te komen.

Ik hoop dat dit een antwoord was op je vraag
cat
Berichten: 29
Lid geworden op: 7 maart 2004, 1:09
    unknown unknown

Re: spy en adware

Bericht door cat »

john38 schreef:Sinds dat ik met Firefox surf heb ik geen spyware ect meer aangetroffen op mijn pc. Heeft dit nu te maken met Firefox ??
Jazeker! Alle spyware die je van een website kunt oplopen, richt zich natuurlijk op de browser die de meeste mensen gebruiken: Internet Explorer. Dialers, het kapen van start- en zoekpagina's e.d., daar ben nu zo goed als immuun voor. Hier meer info over hoe Internet Explorer verprutst kan worden:
http://www.spywareinfo.com/articles/bho/ (bho kan alleen aan internet Explorer gekoppeld zijn)
http://www.spywareinfo.com/articles/hijacked/ ("Most people use Internet Explorer, which is the most prone to these sorts of exploits due to its insecure nature. You would be safer using a better, more secure browser, such as Mozilla. If you insist on using Internet Explorer, you need to tighten up your browser's security settings.")


Zoals Erik al aangaf moet je nog wel voorzichtig blijven met het installeren van freeware programma's, waarin nog wel eens spyware kan zitten.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: spy en adware

Bericht door nirwana »

cat schreef:Zoals Erik al aangaf moet je nog wel voorzichtig blijven met het installeren van freeware programma's, waarin nog wel eens spyware kan zitten.
Zelf beheer ik de freeware-startpagina's onder startpagina.nl en vanuit die interesse gebruik ik ook veel freeware en opensource software. Ik kan je dan ook melden dat het heel erg meevalt met die reclame. Zolang je maar met gezond verstand installeert is er niets aan de hand.

Om daarin te helpen:
http://freeware.pagina.nl
http://freeware-grafisch.pagina.nl
http://freeware-internet.pagina.nl
Een spyware-programma als Kazaa staat er wel op vermeld omdat deze gewoon niet mag ontbreken. Maar meestal vermeld ik er dan wel achter dat er adware/spyware in zit. En daarnaast vermeld ik vaak voldoende alternatieven die je kunt installeren.

Zo is er een MP3-ripper met de naam CDEx. Dat is een prima programma, maar er is ook een kopie van CDEx en die bevat spyware. Die laatste zul je ongetwijfeld wat sneller tegenkomen als je op "mp3 ripper" zou zoeken. Maar via zo'n startpagina krijg je dus snel een overzicht van wat echt interessant is om zo een beetje het kaf van het koren te kunnen scheiden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: spy en adware

Bericht door nirwana »

john38 schreef:Sinds dat ik met Firefox surf heb ik geen spyware ect meer aangetroffen op mijn pc. Heeft dit nu te maken met Firefox ??
Ook is het zo dat je in Internet Explorer als je even niet oplet toestemming geeft om een dialer te installeren. Daar hoef je echt niet veel voor te doen. Er komt een popup-reclame (voor de Mozilla-gebruikers: dat is een schermpje dat ongevraagd reclame toont of andere ongewenste zaken doet) opzetten omdat je een website bezoekt. En als je niet uitkijkt dan start die ook direct de installatie van bepaalde software. Je ziet dan een melding verschijnen en de standaard-keuze is "Ja". Zou je op ENTER of de spatiebalk drukken dan heb je dus al toestemming gegeven.

Daar komt bij dat nog niemand het in zijn hoofd heeft gehaald om voor Mozilla malware te schrijven. Hetgeen je bijvoorbeeld op Mozdev.org vindt is allemaal software die je voor de volle 100 procent kunt vertrouwen. Je weet daar aardig goed wat je installeert. De ene plugin is volwassener dan de andere, maar ik ben nog weinig plugins tegengekomen die voor gigantische problemen zorgt. Mocht dat wel het geval zijn, dan zet je die snel genoeg uit via het Opties-scherm. En er zal ongetwijfeld snel een Uninstall-optie bij komen...

Ik hoop dat het nog heel lang zal duren voordat er een Mozilla spyware-remover nodig is...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie