Mac Mini

In dit forum kun je ervaringen uitwisselen met Mozilla-producten onder Apple's Mac OS (zoals Firefox, Camino, etc).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Mac Mini

Bericht door ByteWarrior »

Ondertussen is de Mac Mini al enkele dagen uit. Als je nog niet weet wat dat is: een superkleine en supergoedkope Macintosh (Apple). Het is zo groot als een brooddoos en kost iets meer dan €500 (wat zeer goedkoop is voor Apple).

Ik ben er alvast verliefd op geworden. Als ik nu nog wat spaargeld opzij staan had. ;)

Je moet wel weten dat je voor die €500 enkel de basis hebt. Een toetsenbord, muis en scherm moet je er dan nog bijkopen. De totale prijs zal dus wel iets hoger liggen, zeker als je een 30" Cinema Display wilt... (kost momenteel zo'n €3.149!!)

Zitten er hier Apple-liefhebbers? Wat vinden jullie van de Mini Mac?
Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn voor deze goedkope Mac? (ready to Switch ;) )
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik ben geen Mac fan, maar heb het altijd wel mooi spul gevonden. Dus ik zie ook wel wat in de Mac Mini (zo mooi design.. :o), maar ik heb nog niet de neiging om over te stappen. Mijn huidige PC werkt namelijk nog perfect, maar als wat nieuws nodig heb dan is dit idd een erg mooie optie.

Ik weet eigenlijk niet hoe mijn huidige randapparatt het op die mac doet. Muis en toetsenbord zullen wel werken en met een beetje geluk mijn tft-monitor ook wel.

Als je trouwens met echte macfans wilt praten: http://www.macosx.nl/ ;)
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Ik heb de keynote speech van Steve Jobs zitten kijken (van MacExpo 2005) waarbij hij de Mac Mini en de iPod shuffle 'onthulde', alsmede dingen liet zien van OS X Tiger etc etc.

Als je dat vergelijkt met de zielige vertoning van Bill Gates, die Conan O'Brien nodig had om z'n gezicht te redden omdat alles wat hij demode crashte of het niet deed (Windows media center, XBox spelletje).....

Na de demo van Steve Jobs heb ik het gevoel dat Mac OS X z'n tijd ver vooruit is. Ik ben echter een behoorlijke techneut cq power user en vraag me nog stees af of dat wel matcht daarop.

Maar ik ben zeer geinteresseerd geraakt, met name door de erg lage prijs van de Mac Mini, en heb nu PearPC gedownload om eens een idee te krijgen van dat Mac OS ;-)

Oh sorry vergeten te zeggen: ik werk op dit moment met Windows (XP) en Linux
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Mijn pc's werken ook nog goed hoor. Het is te zeggen: mijn Linuxpc'tje draait goed, mijn Windowspc laat wel regelmatig eens een steekje vallen. Het is trouwens niet omdat al je pc's nog werken dat je er geen nieuwe kan kopen hè. ;)

Het voordeel van die Mini Mac is dat het zo superklein is (en geruisloos). Ik denk dat het eigenlijk vooral nuttig is voor mensen die enkel een computer nodig hebben voor internetten, tekstverwerken en chatten.
Als je dat vergelijkt met de zielige vertoning van Bill Gates, die Conan O'Brien nodig had om z'n gezicht te redden omdat alles wat hij demode crashte of het niet deed (Windows media center, XBox spelletje).....
Ja, ik herinner mij die vertoningen van Bill ook. Dat was pas lachen. De MacWorlds daarentegen zijn al een echte marketingstunt geworden. Macwebsites proberen weken op voorhand te voorspellen met wat ze nu weer gaan afkomen. Zeer leuk om te volgen. :)
Ik ben echter een behoorlijke techneut cq power user en vraag me nog stees af of dat wel matcht daarop.
Als je een echte pro bent (en dan heb ik het al over professioneel Photoshoppen en desktop publishen), dan kan je beter voor de PowerMac's gaan. De Mini Mac is voor "standaard" werk (voor zover dat bestaat).

Ik zeg niet dat een Mac de beste pc ter wereld is, maar qua design en gebruiksvriendelijkheid, kan geen enkele andere pc-bouwer aan ze tippen. En ik heb nog nooit iemand horen klagen over een Mac...
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

De PowerMac vind ik te duur.

Ik zit er aan te denken om een Mac Mini erbij te kopen, als media speler/computer-in-de-huiskamer of een Apple iBook (laptop).

Eerst wist ik bijna zeker dat ik een Hush mini-itx ging kopen, maar nu ik de Mac Mini heb gezien weet ik het niet zo meer :P
De Mini Mac is een stuk goedkoper en je krijgt veel meer voor je geld....
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Laatst gewijzigd door vulture op 18 januari 2005, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

ByteWarrior schreef:En ik heb nog nooit iemand horen klagen over een Mac...
:roll:
ik moet eerst maar eens zeggen dat ik me nog nooit écht verdiept heb in mac's, maar toch:
elke keer dat ik op een mac heb moeten werken werd ik gek! er waren voor mij te weinig programma's voor te vinden en de compatibiliteit met andere (qua documenten maar ook qua netwerk) was echt bagger...

verder ben ik soms wel te spreken over macs, zoals die g5, die vind ik echt mooi en lekker klein. maar verder heb ik eigenlijk nog steeds een hekel aan dat lelijke wit :D
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik heb nog al stemmen horen opgaan over de prijs Europa versus Amerika. Ik betwist niet dat er een klein prijsverschil zal zijn, maar er zijn toch wel enkele dingen waarmee je rekening moet houden.

In Amerika worden de belastingen er pas 'aan de kassa' bijgeteld. Die staan dus nooit rechtstreeks op het product vermeld (zoals in België en Nederland). Je mag dus niet zomaar de Amerikaanse prijzen met de Europese vergelijken.

Je moet ook de nodige invoertaksen in overweging nemen. Ook Apple moet de computers in Europa binnenkrijgen, wat geld kost. En dat geld wordt aan ons doorgerekend.

Verschillende Europeanen hebben trouwens al geprobeerd om de Mini Mac in Amerika te bestellen en om hem dan naar hier te halen. De uiteindelijke prijs (+ transportkosten, belastingen en de invoertaksen) scheelt bijna niets. Ik ben de link kwijt, maar het verschil was minder dan 10 euro, verwaasloosbaar eigenlijk.

Misschien zijn zo'n petities niet slecht. Hoe lager de prijs is, hoe beter voor de consument natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie