waarom Eigenlijk?????????

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

waarom Eigenlijk?????????

Bericht door vulture »

Vroeger,
Kon ik dagelijks rustig over het web surfen. Met IE. Was mooier dan netscape. Niet zo snel maar weinig problemen bij het surfen. Ik hoefde ook nooit uitbreidingen te installeren of te deinstalleren. Alles werkte gewoon zoals het moest. Heb daarna ook crazybrowser gebruikt. Was ook sneller. Maar kon weer niet alle sites bezoeken. Moest altijd wel veel updates voor IE installeren. Nu gebruik ik FF. En ben ik de hele dag op allerlei forums aan het zoeken naar uitbreidingen die ik mis in FF en die standaard altijd in IE zaten. Ook mis ik de popups en de advertenties. Sinds ik ADSL heb gaat surfen een stuk sneller. Toch! of is het FF.

IE is dood. Lang leve FireFox
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door Crépieux »

aasgier schreef:Met IE. Ik hoefde ook nooit uitbreidingen te installeren of te deinstalleren. Alles werkte gewoon zoals het moest.
En dit is promotioneel een belangerijk nadeel voor FF. Ik vermoed dat er veel mensen (zullen) afhaken als ze de moeite niet doen om FF een tijdje te gebruiken, te testen en/of aan te passen naar hun wensen. Er zou een soort 'Full FF' (met alle belangrijke extenties erin verwerkt) op de markt moeten komen die aan potentiële nieuwe gebruikers de mogelijkheden van FF kan laten zien. Voor ons (forumgebruikers/lezers) zijn extenties evident maar voor degene die amper hun PC kunnen opstarten en maar het hoogst nodige kunnen doen om op 't internet te geraken lijkt me dit wel een serieuze drempel.
Nu gebruik ik FF. En ben ik de hele dag op allerlei forums aan het zoeken naar uitbreidingen die ik mis in FF en die standaard altijd in IE zaten
Laat dit nu zo boeiend zijn aan FF. FF is zo wendbaar en flexibel. En je vind alle dagen wel iets dat interessant is (vb gisteren: MozillaZine plugin, Vdaele plugin)
IE is dood. Lang leve FireFox
Je kunt het misschien al raden maar... hier sluit ik me dan ook volledig bij aan... :wink: :) :lol: :D

de groeten,

Erwin
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door ByteWarrior »

Crépieux schreef:Er zou een soort 'Full FF' (met alle belangrijke extenties erin verwerkt) op de markt moeten komen die aan potentiële nieuwe gebruikers de mogelijkheden van FF kan laten zien.
Ik denk niet dat extensies een probleem zijn voor de meeste gebruikers. Het merendeel van die dingen is gewoon point-and-click. Daar is dus niets aan.

Nee, het grootste probleem ligt bij de plug-ins. Niet enkel Flash en Shockware, maar ook de Mediaplayers zijn vrij moeilijk te integreren in Firefox. En door de politiek die die bedrijven voeren, is daar ook weinig aan te veranderen. De meeste plug-ins zijn namelijk van bedrijven (o.a. Macromedia) en mogen niet met een bepaald product gebundeld worden. Het is dus niet mogelijk om even snel een Firefox-distributie te maken waarin alle plug-ins al voorgeïnstalleerd zijn. Hoewel dat handig zou zijn, is het dus illegaal en kan het niet gedaan worden.

Het is dus allemaal niet zo simpel als het er uitziet. Het zou allemaal veel makkelijker zijn als alles open source was, maar ja, nobody is perfect. ;-)
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door Crépieux »

ByteWarrior schreef:Ik denk niet dat extensies een probleem zijn voor de meeste gebruikers
Ik wou maar zeggen dat een naakte FF ietwat beperkt is en dat mensen die IE en al zijn features gewoon zijn net daarom zouden kunnen afhaken zonder de moeite te doen om iets verder (extentiemogelijkheden en plugins) te kijken.
Nee, het grootste probleem ligt bij de plug-ins. Niet enkel Flash en Shockware, maar ook de Mediaplayers zijn vrij moeilijk te integreren in Firefox
Het niet functioneren van sommige sites is natuurlijk een groot probleem. Zal dit zichzelf niet oplossen als men merkt dat FF zijn marktaandeel blijft vergroten?

de groeten,

Erwin
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door Gert-Paul »

Crépieux schreef:
ByteWarrior schreef:Ik denk niet dat extensies een probleem zijn voor de meeste gebruikers
Ik wou maar zeggen dat een naakte FF ietwat beperkt is en dat mensen die IE en al zijn features gewoon zijn net daarom zouden kunnen afhaken zonder de moeite te doen om iets verder (extentiemogelijkheden en plugins) te kijken.
Ik denk dat Firefox meer functionaliteit biedt dan IE, dus dat je eerder andersom dingen mist. Er zijn wel kleine dingen die niet goed werken, maar verder is er veel aan gedaan de overstap van IE-gebruikers heel makkelijk te maken.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door ByteWarrior »

Crépieux schreef:Ik wou maar zeggen dat een naakte FF ietwat beperkt is en dat mensen die IE en al zijn features gewoon zijn net daarom zouden kunnen afhaken zonder de moeite te doen om iets verder (extentiemogelijkheden en plugins) te kijken.
Dat is maar gedeeltelijk waar. Niet-geïnteresseerde mensen gaan sowieso geen moeite doen om een programma ten gronde uit te proberen.

Maar een standaard Firefox-installatie biedt eigenlijk meer mogelijkheden dan IE. Zo installeert Firefox zelf de nodige plug-ins (indien vereist). We weten allemaal dat dat wel eens kan misgaan, maar we zitten dan ook nog maar aan versie 1.0. Ik ben er van overtuigd dat de integratie van die dingen in de toekomst beter gaat zijn. :)
Het niet functioneren van sommige sites is natuurlijk een groot probleem. Zal dit zichzelf niet oplossen als men merkt dat FF zijn marktaandeel blijft vergroten?
Tuurlijk, maar dat gaat zeer traag. Ikzelf merk bijvoorbeeld wel een klein verschil als je webmasters contacteert omdat er iets van hun website niet goed werkt in Firefox.

Een jaar terug kreeg je 90% negatieve reacties. De meesten wilden gewoon niet geloven dat er nog andere browsers waren ook (let wel: ik heb het hier over vrij grote websites, geen home-sites).

Als je tegenwoordig nog een mailtje verstuurt, zijn de meesten al heel wat toegeeflijker. Ze vragen om meer uitleg en soms lossen ze het probleem nog dezelfde dag op.

De mentaliteit is dus al wat beter en dat is door de bekendheid van Firefox. Hoe meer mensen Firefox gebruiken, hoe minder webbouwers deze browser gewoon kunnen negeren...
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door Crépieux »

ByteWarrior schreef: We weten allemaal dat dat wel eens kan misgaan, maar we zitten dan ook nog maar aan versie 1.0. Ik ben er van overtuigd dat de integratie van die dingen in de toekomst beter gaat zijn. :)
Mij moet je dus ook niet meer overtuigen, ik ben gevallen voor de eenvoud en de 'aanpasbaarheid' van het programma. Het boeit me enorm.
(ik val in herhaling :wink:)
Ik kijk uit naar de verdere ontwikkeling van FF en ook TB of hun opvolgers. Ook de ontwikkeling van OOo volg ik op de voet en de GIMP ben ik aan het uitproberen ter vervanging van PSPro, en dat lijkt ook aardig te lukken. Linux staat ook nog op mijn verlanglijstje. Zo zie je maar, we zijn OS-minded. Nu nog de rest van de wereld. :D
... maar dat gaat zeer traag.

Hoe luid het spreekwoord?....Geduld is een schone deugd.

mvg,
Erwin
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Nee, het grootste probleem ligt bij de plug-ins. Niet enkel Flash en Shockware, maar ook de Mediaplayers zijn vrij moeilijk te integreren in Firefox.
Volgens mij heb ik alle plug-ins van IE, behalve WMP, ook altijd zelf moeten downloaden en installeren. Dus wat dat betreft is er volgens mij weinig verschil.

FF en TB zijn voor mij prima: ik ben niet te afhankelijk van Microsoft, ik kan dingen gemakkelijk aanpassen aan mijn eigen wensen, zonder ontzettend veel tijd kwijt te zijn aan het installeren en begrijpen van Linux, om dan ineens te maken te krijgen met (educatieve) software (voor mijn werk) die niet draait onder Linux.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door nirwana »

Crépieux schreef:
ByteWarrior schreef:Ik denk niet dat extensies een probleem zijn voor de meeste gebruikers
Ik wou maar zeggen dat een naakte FF ietwat beperkt is en dat mensen die IE en al zijn features gewoon zijn net daarom zouden kunnen afhaken zonder de moeite te doen om iets verder (extentiemogelijkheden en plugins) te kijken.
Je zou bijvoorbeeld ook een Firefox-download kunnen bieden met enkele veelgebruikte Firefox-extensies er al in. Dan biedt je mensen een compleet programma en een eerste set extensies. Lastig daar is dan wel welke extensies dat moeten zijn. Moet je bijvoorbeeld de Popup Alt Attribute-extensie erbij stoppen omdat IE-gebruikers gewend zijn dat de Alt-tekst van een afbeelding in een tooltip verschijnt ? Vanuit het gezichtspunt van een IE-gebruiker zeg je "Ja. natuurlijk, om de overstap te vereenvoudigen". Maar vanuit de webstandaarden gezien zeg je "Nee, laat men die websites maar goed aanpassen, want waar IE alt voor gebruikt zouden ze title voor moeten gebruiken".

Ook Sage is een handige extensie voor Firefox om RSS-feeds te lezen. Maar Firefox biedt zelf ook al RSS-functionaliteit (Live Bookmarks).

AdBlock schijnt ook veel gebruikt te worden. Maar is het goed als Firefox standaard met AdBlock geleverd wordt en men naar hartelust advertenties gaat blokkeren ? Er zijn namelijk best veel sites die daar enigszins van afhankelijk zijn en daar draait het Internet dus ook deels op.

Kortom, als je hier over nadenkt, dan kom je diverse dilemma's tegen. Wel zijn er aangepaste Firefox-versies met in sommige een keur aan handige extensies. Zou je een van deze versies wat meer promoten als "Firefox voor IE-gebruikers" dan heb je een behoorlijk complete Firefox waar IE-gebruikers ook snel mee uit de voeten kunnen.

En de echte IE-verslaafde kan altijd nog terecht bij FirExplorer. Dit pakket gaat nu uit van Firefox 1.0 en wordt nu ook in MSI-formaat (Windows Installer) aangeboden. http://firexplorer.mozdev.org/installation.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Firemonger

Bericht door Lieske »

Ik heb begrepen dat je via http://firemonger.org/en/ een cd kan branden met FF en een aantal handige en veelgebruikte extensies. Handig voor je verstokte IE-vrienden en -bekenden. Jammer alleen dat 'ie (nog) niet in het Nederlands beschikbaar is.
Koekiemonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 december 2004, 23:40
Locatie: Ja
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Koekiemonster »

Voor mij was de reden om over te stappen naar Mozilla het regelmatig vastlopen van IE onder Win98, waar ik geen oplossing voor kon vinden. Na de positieve geluiden van een kennis over Firebird, heb ik vorig jaar januari deze overstap gemaakt (OE vond ik toen toch nog wel een handig programma). Sinds Thunderbird 1.0 is dat echter ook niet meer het geval.

Het kale van de standaard installatie vind ik juist prettig, geen zaken die ik toch niet gebruik.
Rens
Gebruikersavatar
magicmans
Berichten: 241
Lid geworden op: 8 januari 2005, 17:45
    unknown unknown

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door magicmans »

Crépieux schreef:En dit is promotioneel een belangerijk nadeel voor FF. Ik vermoed dat er veel mensen (zullen) afhaken als ze de moeite niet doen om FF een tijdje te gebruiken, te testen en/of aan te passen naar hun wensen. Er zou een soort 'Full FF' (met alle belangrijke extenties erin verwerkt) op de markt moeten komen die aan potentiële nieuwe gebruikers de mogelijkheden van FF kan laten zien. Voor ons (forumgebruikers/lezers) zijn extenties evident maar voor degene die amper hun PC kunnen opstarten en maar het hoogst nodige kunnen doen om op 't internet te geraken lijkt me dit wel een serieuze drempel.
Dit is denk ik een heel belangrijk punt, de extensies zijn heel handig ook voor nieuwe juist nieuwe gebruikers. Er zou dus een firefox extension pack moeten komen met de 10 of 15 meestgebruikte firefox extensies, het zijn immers niet voor niks de meestgebruikte dus zullen zij ook door de nieuwe gebruikers veel gebruikt gaan worden. Door zo'n extension-pack aan te bieden zal 90% van de gebruikers geholpen zijn.
Naarmate zij meer met firefox werken zullen zij andere extensies tegenkomen en zullen zij deze zelf installeren.
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door Anne »

ByteWarrior schreef:Ik denk niet dat extensies een probleem zijn voor de meeste gebruikers. Het merendeel van die dingen is gewoon point-and-click. Daar is dus niets aan.
Zoals ik al eerder opmerkte. Gewone gebruikers doen hier niks mee. Maar dan ook niks.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Re: waarom Eigenlijk?????????

Bericht door Crépieux »

magicmans schreef: Er zou dus een firefox extension pack moeten komen met de 10 of 15 meestgebruikte firefox extensies
Wat zou er in zo'n basic pack moeten (kunnen) komen?
Hier een aantal suggesties:
- Image zoom 0.1.7
- Print Preview 0.4
- Tabbrowser Preferences 1.2.2
- Session Saver .2
Deze lijken me onmisbaar.
Eventueel de volgende ook nog: Adblock, Download Manager Tweak, Spoofstick, Bookmark Backup.

Iemand suggesties?
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Crépieux schreef:
Wat zou er in zo'n basic pack moeten (kunnen) komen?
Hier een aantal suggesties:
- Image zoom 0.1.7 nee Zoomy 1.2
- Print Preview 0.4 nee want ik print bijna nooit
- Tabbrowser Preferences 1.2.2 Ja
- Session Saver .2 nee tab bin 0.1
Deze lijken me onmisbaar voor jouw dus ik hoef ze niet allemaal

Eventueel de volgende ook nog:
Adblock, Ja
Download Manager Tweak, Ja
Spoofstick, nee gebruik hem wel maar vertrouw alleen op mijn eigen waarneming
Bookmark Backup. nee gebruik MOzbackup en onfolio

Moraal
Iedereen heeft andere voorkeuren dus A.U.B. geen basispakket met extensies. Beter goede verwijzing waar je ze kan vinden met een goede uitleg van wat ze precies doen ook met waarschuwingen en met een goedkeurings certificaat.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie