weergave website in mozilla is anders dan in explorer

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
pp
    unknown unknown

weergave website in mozilla is anders dan in explorer

Bericht door pp »

ik heb enige websites met frames en het linker frame bevat een rij links.
In explorer wordt dat weergegeven zoals ik het wel, maar mozilla plaatst er telkels zoveel ruimte tussen, dat de links niet meer op de pagina passen.
En ik wil er geen schuifbalk tussen. Zoals gezegd, in explorer gaat dat goed.
Wie weet hoe ik dat op kan lossen?
Voorbeeld: www.stadswerkplaats.nl

Ook heeft mozilla blijkbaar problemen om een website zonder tussenruimte boven weer te geven.Dan komt er eer rand boven. Ik had de marges op 0 gezet, en explorer doet dit prima, maar mozilla niet.

Wie herkent dit en is er informatie over deze zaken te vinden?
Het mozilla idee spreekt me wel aan, maar dan moeten mijn sites wel goed weergegeven kunnen worden.
Dank, Peter
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: weergave website in mozilla is anders dan in explorer

Bericht door ByteWarrior »

Het mozilla idee spreekt me wel aan, maar dan moeten mijn sites wel goed weergegeven kunnen worden.
Mozilla (Firefox en Suite) volgt de internetstandaarden zeer nauw op. Als je dus een website maakt die zich niet aan deze webstandaarden houdt, dan wordt die ook niet goed weergegeven.

Voor Internet Explorer maakt het helemaal niet uit hoe goed of hoe slecht een website geschreven is. Die maakt er wel wat van. Maar als je dan een foutje tegenkomt, dan is het er zeer moeilijk uit te halen.

Probeer dus eerst je website eens te laten controleren door de W3C validator, dan zie je direct of je website aan de webstandaarden voldoet. Je hoeft er natuurlijk niet in te overdrijven, maar haal er gewoon de grootste fouten uit...

Het klinkt misschien raar, maar meestal ligt het probleem bij de website zelf en niet bij de browser (let wel: ik zeg 'meestal', want niets is perfect).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

www.stadswerkplaats.nl

Tip: Geef een hoogte aan de cellen
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik pak even een willekeurige pagina uit de website: http://www.stadswerkplaats.nl/gastboeke ... -frame.htm

Daarin kom ik het volgende tegen:
<frameset rows="92%, 22" cols="1*" border="0">
Ik vraag me af wat je daarmee wilt aangeven. Eeb webbrowser leest daaruit:
- ik moet 2 frames boven elkaar plaatsen: de bovenste moet 92 procent van de ruimte innemen en de onderste exact 22 pixels.
Dat lijkt mij tegenstrijdige informatie. Stel dat die 22 pixels niet de overgebleven 8% van de ruimte is. Tip: werk hierbij waar mogelijk met procenten en geef met een * de overgebleven ruimte aan. Bijvoorbeeld: rows="92%, *". Dan zal het bovenste frame 92% van de beschikbare hoogte van het browservenster innemen en de rest wordt opgevuld met het gele onderste frame.

- cols="1*" lijkt mij zowel overbodig als onduidelijk, want ik weet niet wat je ermee wilt aangeven.

- in de frames-definitie worden ook marginwidth en marginheight meegenomen. Mogelijk kan daaruit de extra ruimte verklaard worden. Daarnaast gelden voor een webpagina ook nog bepaalde marges. Wil je die weg krijgen, dan kun je in de pagina zelf ook marges opnemen. http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/www/margins.html geeft hierover veel informatie.

- de titel van de pagina is Untitled en dit wordt ook getoond in de titelbalk van de browser. "Gastenboek" was in dit geval toepasselijker geweest.

Dit zijn zo enkele tips over een willekeurige pagina van de website. Daarmee zeg ik niet dat het een slechte website is, maar wel dat er nog voldoende verbeteringen mogelijk zijn.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie