attachments op bureaublad apple

In dit forum kun je ervaringen uitwisselen met Mozilla-producten onder Apple's Mac OS (zoals Firefox, Camino, etc).
Plaats reactie
evert
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 januari 2005, 10:03
    unknown unknown

attachments op bureaublad apple

Bericht door evert »

Laatst heb ik mijn moeder voorzien van een iMac OS X 10.3 Nederlands met de Nederlandse TB 1.0. Alle software laatste versies. Elke keer als ze een attachment opent dan wordt die attachment automatisch opgeslagen op haar desktop / bureaublad. Waarschijnlijk gaat er iets fout met de instelling voor de temporary directory. Ik heb echt alles geprobeerd (in de Darwin unixomgeving tempveriabelen controleren, in de preferences files van TB gekeken, profiel en TB herinstallatie) maar ik kom er niet uit. Heeft iemand een oplossing?

groetjes, evert
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

>Extra
>opties
>bijlagen
kies voor alle bijlagen opslaan in deze map
kies je map en klaar
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
evert
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 januari 2005, 10:03
    unknown unknown

Bericht door evert »

dat was ik vergeten te melden: dat werkt helaas niet. ook al kies ik een mooi mapje, TB blijft ze op de desktop gooien waarbij ook de naam vermangeld wordt. oftewel, er wordt hardnekkig een tijdelijk bestand aangemaakt om een attachment te kunnen openen en dat tijdelijke bestand blijft op de desktop staan.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Heb je genoeg rechten op die andere directory?
evert
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 januari 2005, 10:03
    unknown unknown

Bericht door evert »

tuurlijk! dat is echt het probleem niet. volledig read/write + owner. plus dat de gebruiker admin rechten heeft.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Stel eens even in dat hij iedere keer vraagt waar de bijlage opgeslagen moet worden. Probeer dan een bijlage eens te openen en sla ze op in die directory. Werkt dat?

En het klinkt cliché, maar heb je het al een geprobeerd met een nieuw profiel? Je zegt op MozillaZine dat je eerst Windows gebruikte. Heb je dat profiel gewoon gekopieerd of ben je helemaal van nul begonnen?
plus dat de gebruiker admin rechten heeft.
Dat is wel niet zo'n goed idee. Dan kan de gebruiker ook het hele systeem naar de vaantjes helpen. De bedoeling van een adminaccounts is dan ook dat je deze enkel gebruikt om grote wijzigingen in je systeem aan te brengen.
Gebruikersavatar
pw1
Berichten: 296
Lid geworden op: 11 oktober 2003, 15:11
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door pw1 »

aasgier schreef:>Extra
>opties
>bijlagen
kies voor alle bijlagen opslaan in deze map
kies je map en klaar
Deze opties gaan erover als je ervoor kiest om een bijlage op te slaan en niet direct te openen. Bij het probleem van evert worden de bijlagen direct geopend en wordt het bureaublad als tijdelijke map gebruikt. Nu is alleen de vraag: waar haalt Thunderbird informatie over die tijdelijke map vandaan?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

pw1 schreef:Deze opties gaan erover als je ervoor kiest om een bijlage op te slaan en niet direct te openen. Bij het probleem van evert worden de bijlagen direct geopend en wordt het bureaublad als tijdelijke map gebruikt. Nu is alleen de vraag: waar haalt Thunderbird informatie over die tijdelijke map vandaan?
Oh, nu snap ik de vraag pas echt... Ik had niet door dat het ging om de tijdelijke bestanden die TB gebruikt.

Haalt TB de instelling voor de temp-directory niet uit de standaardomgevingsvariabele? Ik geloof dat dit /tmp/ moet zijn onder Unices... Anderzijds zou het ook kunnen dat TB alles in het profiel opslaat, dus ook de temp-bestanden.
evert
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 januari 2005, 10:03
    unknown unknown

Bericht door evert »

@ByteWarrior: al geprobeerd, en dat over admin accounts weet ik. ik ben sysadmin :? maar ik wil eerst dat alles goed werkt voor dat account, anders valt er niet eens veel naar de vaantjes te helpen :lol: ik heb tweemaal een nieuw profiel voor TB gemaakt op die iMac, waarvan eenmaal een compleet nieuw profiel (homedir) in OS/X.

@pw1: you got it. ik heb al in de preferences bestanden gekeken maar mij is het niet gelukt. als een ontwikkelaar dit toevallig leest weet ie misschien wel waar dat ingesteld wordt.

zijn er ook Mac gebruikers die hier geen last van hebben?
evert
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 januari 2005, 10:03
    unknown unknown

Bericht door evert »

ByteWarrior schreef: Haalt TB de instelling voor de temp-directory niet uit de standaardomgevingsvariabele? Ik geloof dat dit /tmp/ moet zijn onder Unices... Anderzijds zou het ook kunnen dat TB alles in het profiel opslaat, dus ook de temp-bestanden.
Correct, want ik schreef al
...(in de Darwin unixomgeving tempveriabelen controleren...
ik heb zowel TMP als TEMP variabelen ingesteld zonder resultaat. en ja ja, ik wist dat je opnieuw moest inloggen om die variabelen actief te krijgen in OS X.
B-MAN
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 maart 2006, 23:12
    unknown unknown

Bericht door B-MAN »

evert schreef:Zijn er ook Mac gebruikers die hier geen last van hebben?
Ik heb er ook last van... erg vervelend!
Het bureaublad komt ongewenst vol te staan met attachments.

Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Het klinkt raar, maar je moet Safari opstarten en bij de opties instellen waar je de downloads wilt opslaan. Thunderbird gebruikt de downloadlocatie van Safari.

Bron: MozillaZine
Administrateur Steun Firefox
B-MAN
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 maart 2006, 23:12
    unknown unknown

Bericht door B-MAN »

Ronald-Jan schreef:Het klinkt raar, maar je moet Safari opstarten en bij de opties instellen waar je de downloads wilt opslaan. Thunderbird gebruikt de downloadlocatie van Safari.
:shock: Het werkt nog ook!
Puntje voor de volgende release zou ik zeggen.
wimpus
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 januari 2005, 8:49
    unknown unknown

Bericht door wimpus »

evert schreef:@ByteWarrior: al geprobeerd, en dat over admin accounts weet ik. ik ben sysadmin :? maar ik wil eerst dat alles goed werkt voor dat account, anders valt er niet eens veel naar de vaantjes te helpen :lol: ik heb tweemaal een nieuw profiel voor TB gemaakt op die iMac, waarvan eenmaal een compleet nieuw profiel (homedir) in OS/X.

@pw1: you got it. ik heb al in de preferences bestanden gekeken maar mij is het niet gelukt. als een ontwikkelaar dit toevallig leest weet ie misschien wel waar dat ingesteld wordt.

zijn er ook Mac gebruikers die hier geen last van hebben?
Yup, ik heb er zelfs al een draad over gestart!
wimpus
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 januari 2005, 8:49
    unknown unknown

Re: attachments op bureaublad apple

Bericht door wimpus »

evert schreef:Laatst heb ik mijn moeder voorzien van een iMac OS X 10.3 Nederlands met de Nederlandse TB 1.0. Alle software laatste versies. Elke keer als ze een attachment opent dan wordt die attachment automatisch opgeslagen op haar desktop / bureaublad. Waarschijnlijk gaat er iets fout met de instelling voor de temporary directory. Ik heb echt alles geprobeerd (in de Darwin unixomgeving tempveriabelen controleren, in de preferences files van TB gekeken, profiel en TB herinstallatie) maar ik kom er niet uit. Heeft iemand een oplossing?

groetjes, evert
Ok, hier is de oplossing tot Mozilla het zelf aanpast in Thunderbird.
Download CroniX http://www.abstracture.de/projects-en/cronnix
Maak ergens een map aan waar uw bijlagen mogen in terecht komen, vervolgens maak je in Automator een actie die het volgende doet:
haal mapinhoud op => verplaats naar prullenmand.
Deze koppel je aan Cronnix, daar kan je instellen dat CronniX om de x aantal tijd de map leegmaakt.
Plaats reactie