Het beheer van je bladwijzers / favorieten / bookmarks

Tips om handig gebruik te maken van Firefox als webbrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Het beheer van je bladwijzers / favorieten / bookmarks

Bericht door vulture »

1) Importeren
>Bladwijzers
>Bladwijzers beheren
>Bestand importeren...
Maak een keuze uit welk programma je je bladwijzers wil importeren b.v.
>Internet explorer
>klik op volgende en ze zijn geimporteerd

2) Op welke locatie (waar) kan ik mijn bladwijzers op mijn PC vinden
Je bladwijzers staan standaard in
Windows Vista C:\Users\<Windows login/user name>\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\<Profile name>\
Windows XP C:\Documents and Settings\[Gebruikersnaam]\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\{jouw.profiel}\bookmarks.html
Bij Windows 95/98/ME is het pad gewoonlijk C:\WINDOWS\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxxxxxx.default\
Bij Linux is het pad gewoonlijk ~/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default/.
Bij MacOS X is het pad gewoonlijk ~/Library/Application Support/Firefox/Profiles/xxxxxxxx.default/
(Let op: de map Application Data is standaard verborgen) hoe kom je hier dan
%AppData% is een verkorte schrijfwijze voor 'Application Data' voor Windows 2000/XP. Om hier te komen, tik je %AppData% in het adresveld van de Windows Verkenner en druk vervolgens op Enter. Je wordt dan naar de eigenlijke map gebracht.

3) Maak een backup van je bladwijzers
Firefox maakt elke dag automatisch een backup van je bladwijzers. Dit bestand word bookmarks.bak genoemd. Deze kun je dus ook terugzetten in je profiel. Wel even hernoemen naar bookmarks.html.

Er kan altijd iets foutgaan met je profiel. Daarom is het belangrijk geregeld een backup te maken van je bladwijzers dat kan op de volgende manieren:

a) Download en installeer Mozbackup (dit programma maakt niet alleen een backup van je bladwijzers maar ook als je dat wilt van je geschiedenis, extensies, opgeslagen passwords, download bestandslijst, certificaten en van je cache)
dat gaat als volgt:
>start Mozbackup
>next
>backup profile kies firefox
>next
>kies een profiel die je wilt backuppen
> en eventueel de locatie waar je de backup wilt opslaan via Browse
>next
>er wordt gevraagd of je de backup een password beveliging wilt meegeven
>klik of ja of nee
>vink aan wat je allemaal wilt backupppen
>next
>finish
en de backup is gemaakt. Je kunt ze altijd terugzetten ook met Mozbackup via restore.

b) Installeer de extensie Bookmark Backup
Bookmark Backup is een simpele extensie die je helpt je bladwijzers (en eventueel ook andere Firefox settings) te beveiligen. Iedere keer als Firefox wordt afgesloten wordt er een kopie van je bladwijzers gemaakt. Als je je bladwijzers kwijt raakt of als je profiel corrupt raakt dan kun je ze via deze extensie gemakkelijk terugzetten in je profiel folder.

4) Extensies
a) Autoclose Bookmark Folders
b) Bookmarks Synchronizer (NL)
c) Bookmark Duplicate Detector
Afbeelding
d) Bookmark Links Checker
Afbeelding
e) Bookmarks Menu Button
f) BookmarksHome
g) Flat Bookmark Editing
Afbeelding
h) Click2Tab
i) Enhanced Bookmark Search
Afbeelding
j) Syncmarks
k) Openbook
l) Smart Bookmarksbar
Afbeelding

5)Sneltoetsen Bookmark toevoegen Ctrl+D
Bookmarks Ctrl+B Ctrl+I

Als je nog vragen hebt kun je ze natuurlijk altijd op dit forum stellen.
Laatst gewijzigd door vulture op 22 december 2006, 7:49, 20 keer totaal gewijzigd.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
M~~da
    unknown unknown

Bookmark Manager_FireFox vanaf USB-stick

Bericht door M~~da »

Hoi,

Ik heb een tijdje Firefox vanaf een usb-stick op verschillende computers gebruikt. De volgende dingen zijn me opgevallen:

Als Firefox dan op de standaard-startpagina staat, kan ik deze in de instellingen wijzigen. Maar als ik opnieuw opstart vanaf een ander pc dan staat hij toch weer op de 'Google-pagina', de wijzigingen worden blijkbaar niet op de usb-stick opgeslagen,

De bookmarks neemt hij niet mee naar de usb-stick, althans: ze verschijnen bij het maken van de bookmarks wel, maar bij het opnieuw opstarten vanaf een andere pc met de stick niet.
Om het probleem met de bookmarks op te lossen dacht ik in het options-menu een oplossing te kunnen vinden.

Helaas....

Mocht iemand weten hoe dit probleem opgelost kan worden: ik zit te springen om een oplossing.
Mijn referentiekader is Compass van Softgauge.com waar ik een tijdje mee gewerkt heb, dat is een url-manager die vanaf diskette prima werkte, en waarbij het mogelijk was om met de diskette vanaf een andere pc dan de pc waarop je de url's in Compass plaatste het programma met opgeslagen url's te gebruiken. Compass kan ik iedereen aanraden als je altijd al je bookmarks bij je wil hebben of overal ter plaatse je bookmarks direct wilt kunnen opslaan.
Nadeel is dat als je een diskette gebruikt, deze vol kan raken, iets dat is op te lossen door de adressen/bookmarks op te slaan op een aparte diskette(waar je het programma dus niet op hebt staan).

Gezien het compacte formaat van Firefox, en het gegeven dat bijna iedereen een usb-stick heef vandaag de dag, is volgens mij Firefox op de hierboven genoemde aspecten na een ideale stick-browser.

Weet iemand hoe ik bovengenoemde problemen op kan lossen?

Ik ga binnenkort een kijken hoe de extensies werken, als daar een oplossing zit dan laat ik het weten. Ik heb dit bericht toch geplaatst omdat ik verwacht dat meer mensen dit probleem zullen krijgen, en het antwoord dan misschien hier te vinden is.

Groeten,

Marc.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Hoi Marc,

Firefox slaat zijn bladwijzers, startpagina's ed op in je profiel wat op de harde schijf. Als je Firefox weer op dezelfde computer zou gebruiken merkt je dat de bladwijzers er wel weer zijn. Wat jij nodig hebt is Portable Firefox. Als je dat zippakket uitpakt op je USB-stick heb je je profiel altijd bij je, inclusief extensies als je dat wilt. Deze versie is beter gecompromeerd en zorgt er ook voor dat er niet te veel naar de USB-stick geschreven wordt. Dat komt de levensduur namelijk niet ten goede.

Dit had je trouwens beter in een apart topic kunnen vragen. Misschien kan een Mod het afsplitsen?
M~~da
    unknown unknown

Oplossing?

Bericht door M~~da »

Hoi,

Geprobeerd: Flat Bookmark Editing 0.7, maar in combinatie met een gewone Firefox op usb werkte dit niet. Bookmarks foetsie.

Zelf al gevonden: wellicht is de oplossing PortableFirefox (verdient mijns inziens een meer prominente plaats op de homesite van Firefox):

http://johnhaller.com/jh/mozilla/portable_firefox/

In het Nederlands een korte behandeling:

http://www.mozbrowser.nl/wiki/wiki.phtm ... le_Firefox

Groeten,

Marc.
Plaats reactie