Vriendelijke FAQ

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Vriendelijke FAQ

Bericht door ByteWarrior »

Alan heeft een voorstel om een vriendelijkere FAQ te maken. De informatie wordt ingegeven aan de hand van dropdown lists en die geven dan enkele veelgegeven antwoorden.

Het voorstel dat hij geeft is eigenlijk al een vrij goed begin. Als het mogelijk is om zoiets te maken, denk ik dat er ongeveer 50% van de vragen opgelost kan worden, zonder tussenkomst van een forum. Geef toe: de meeste vragen gaan eigenlijk altijd over hetzelfde...

Op die manier kan de gebruiker zelf al enkel voorstellen uitproberen. Let wel: het zijn dingen die wij voor de hand liggend vinden, maar die bij de meeste gebruikers niet bekend zijn. Het gaat hier dan ook echt om simpele vragen waaraan een gebruiker meestal niet denkt. Voor moeilijkere vragen (of als het antwoord niet volstaat), dient het forum natuurlijk!

Een voorbeeld: een gebruiker duidt Firefox aan en zegt dat hij een probleem heeft met een website (het menu werkt niet). Eén van de mogelijke antwoorden zou dan zijn om te controleren of Javascript aanstaat. Een recente discussie toont aan dat veel mensen dit zonder veel nadenken uitvinken en dan problemen ervaren en niet weten hoe het terug te zetten.

Zelf beschik ik niet over de kennis om zo'n pagina te maken, maar als iemand anders de achtergrond-"engine" wilt doen, wil ik gerust helpen met enkele vragen. Ik denk dat veel mensen zo'n pagina wel zouden kunnen gebruiken....

Wat denken jullie hiervan?

The Friendly Side of Mozilla
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Het ging Alan volgensmij meer om bugzilla.mozilla.org beter toegankelijk te maken, maar ook voor FAQ's is het zeker een goed systeem. Je zult veel met JavaScript moeten doen en ik beheers dat ook niet goed.

Maar als het nodig wil ik hier over een tijdje ook wel wat mee helpen. Sowieso moet er eens gekeken worden of alles goed in elkaar zit qua NL documentatie imo, maar dat is even heel wat anders.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Je kan toch ook iets tip schrijven en dit bij de tips dumpen! Zodat iedereen er van kan profiteren. :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Je kan toch ook iets tip schrijven en dit bij de tips dumpen! Zodat iedereen er van kan profiteren. :D
Dat is waar, maar voor gebruikers is zoiets vrij onoverzichtelijk. Zeker als er enkele honderden tips zijn.

Beeld je in dat jij een probleem hebt met een programma. Dan wil je NU een antwoord en niet eerst enkele dagen documentatie en fora lezen. Niet iedereen heeft daar tijd voor.

Voor zo'n mensen is zo'n soort formulier wel handig. Je hebt een probleem en je kan binnen de minuut een oplossing krijgen.

Onderaan kan er dan een link staan. Bijvoorbeeld: "Indien je vraag niet beantwoord is, klik dan op deze link.", waarna hij op dit forum terechtkomt (evt. zelfs al in het goede subforum!).

Ik zie dit niet als een soort 'superoplossing', maar eerder als een manier om mensen sneller tegemoet te komen met help. Het is een soort extra service.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

ik begrijp nu beter wat je bedoelde. = 1 goed plan.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Beeld je in dat jij een probleem hebt met een programma. Dan wil je NU een antwoord en niet eerst enkele dagen documentatie en fora lezen. Niet iedereen heeft daar tijd voor.

Voor zo'n mensen is zo'n soort formulier wel handig. Je hebt een probleem en je kan binnen de minuut een oplossing krijgen.
Zelf heb ik ook wel met een dergelijk idee gespeeld. Bijvoorbeeld als eerste oplossing voor allerhande voorkomende computerproblemen. Want vaak is de oplossing wel ergens bekend of beschreven, maar kan men die niet vinden.

Dan nu de vraag hoe je dat het beste oplost. We hebben nu FAQs per programma en ook kunnen we de FAQ van het forum uitbreiden indien nodig: http://www.mozbrowser.nl/forum/faq.php

Een belangrijke vraag is of een gebruiker bijvoorbeeld eenvoudig kan aangeven waar een bepaald probleem mee te maken heeft. De mensen die hier vaak oplossingen aandragen weten op basis van een beschrijving en wat doorvragen doorgaans wel het echte probleem boven tafel te krijgen en zo een oplossing aan te dragen.
Maar hoe help je iemand op min of meer geautomatiseerde wijze de oplossing op zijn/haar probleem zelfstandig te vinden ?

Daar zou ik graag samen met jullie een oplossing voor bedenken. Je kunt beginnen met eerst het programma aan te geven waarmee zich een probleem voordoet. Dan komt echter de vervolgvraag: in welk onderdeel van het programma doet zich het probleem voor ?

Voorbeeld:

Voor Firefox:

- zie je Firefox in het Engels terwijl je Nederlands had verwacht ?
--- weet je zeker dat je de juiste versie (met nl in de naam) hebt gedownload ?
--- heb je in je huidige profiel al eens een andere taal geinstalleerd gehad (zo ja, probeer dan eens een nieuw profiel aan te maken)

- een bepaalde website ziet er vreemd uit ?
--- controleer of de site al op de Blacklist staat
--- heb je Javascript aan staan ?
--- beschik je over de vereiste plugins ?
--- etc

En zo kunnen we nog wel diverse mogelijke vragen opstellen als we de vragen die in de Firefox-forums gesteld worden doornemen.

Zoiets zouden we eerst gezamenlijk in de Wiki kunnen uitwerken, zodat we snel kunnen zien of dit tot een bruikbaar geheel leidt. Ik denk dat er op die manier een heel behoorlijke Mozilla-knowledgebase moet kunnen ontstaan en dat dat een waardevolle aanvulling is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

ByteWarrior schreef:Het is een goed idee om zoiets in een wiki te plaatsen. Zo kunnen we al veel informatie verzamelen. Hopelijk komt er dan eens een programmeur langs die zijn tijd hier in wilt steken...
Even mezelf quoten.

Als we dit in een soort wiki willen gieten, moeten we een soort standaard afspreken over hoe we alles gaan opnemen, zodat het later snel verwerkt kan worden.

Ik ben geen kenner, maar kan je zoiets niet in een soort XML-bestand gieten (achteraf dan)? Tenslotte is de vragenlijst een soort van boomstructuur... Mits een beetje PHP kan de nodige informatie dan uit de XML gehaald worden. Misschien kan het ook met een database, maar daar ken ik helemaal niets van (0,0).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Ik ben geen kenner, maar kan je zoiets niet in een soort XML-bestand gieten (achteraf dan)? Tenslotte is de vragenlijst een soort van boomstructuur... Mits een beetje PHP kan de nodige informatie dan uit de XML gehaald worden. Misschien kan het ook met een database, maar daar ken ik helemaal niets van (0,0).
Database-technologie is al iets ouder dan XML. XML is een leuke nieuwe techniek en kan databases vervangen, maar waarom zouden we moeilijk doen als we hier al een database hebben ? En waarom zouden we een database gebruiken als we het ook met statische HTML af zouden kunnen ? Maar voorlopig lijkt de Wiki mij het beste uitgangspunt. Dat kunnen we dan later naar HTML/script omzetten.

Daarom even afgezien van de technische invulling: hoe zou deze gevuld moeten worden ? Is mijn aanzet die ik gisteren gaf een goede ? Zo ja, in welke richting zou deze moeten worden uitgebreid ? Zo nee, wat is een betere manier ?

Wat zijn per programma bijvoorbeeld de meest voorkomende problemen ? Als we die lijst eerst voor ogen hebben, dan kunnen we die indelen en daarop voortborduren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Wat zijn per programma bijvoorbeeld de meest voorkomende problemen ? Als we die lijst eerst voor ogen hebben, dan kunnen we die indelen en daarop voortborduren.
Het Forum is wat dat betreft een uttstekende database. Je kunt er zo uithalen welke vragen veel voorkomen.

p.s. doen we geen dubbel werk? Is mozilla-nl.org hier misschien ook al niet mee bezig.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Database-technologie is al iets ouder dan XML. XML is een leuke nieuwe techniek en kan databases vervangen, maar waarom zouden we moeilijk doen als we hier al een database hebben? En waarom zouden we een database gebruiken als we het ook met statische HTML af zouden kunnen ? Maar voorlopig lijkt de Wiki mij het beste uitgangspunt. Dat kunnen we dan later naar HTML/script omzetten.
Ok, dat lijkt me goed. Zoals gezegd maakt het me eigenlijk niet uit hoe zo'n pagina technisch tot stand komt (daar heb ik toch geen verstand van ;-) ).
Daarom even afgezien van de technische invulling: hoe zou deze gevuld moeten worden ? Is mijn aanzet die ik gisteren gaf een goede ?
Vrij goed, maar ik zou graag nog meer 'voorvragen' zien eer de persoon een oplossing krijgt. Zo beperk je het aantal antwoorden. Zo zou ik de vragen onderverdelen eerst per programma en dan per soort (vragen met betrekking tot het programma, tot een extensie, tot een website).
Wat zijn per programma bijvoorbeeld de meest voorkomende problemen?
Ik krijg een rode tekst op een gele achtergrond (FFx/TB).
Firefox krijgt geen verbinding met het internet.
Mijn mails zijn verdwenen. (TB)
Ik ben mijn bookmarks kwijt. (FFx)
Ik kan extensie X niet installeren. (FFx/TB)
Het menu op website X werkt niet. (FFx)
Website X ziet er anders uit dan in IE. (FFx)
Firefox start op in het Engels in plaats van in het Nederlands. (FFx)
Ik kan geen filmpjes bekijken. (FFx)
Ik kan geen spelletjes spelen (Flash, Shockwave). (FFx)
(...)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Het Forum is wat dat betreft een uttstekende database. Je kunt er zo uithalen welke vragen veel voorkomen.
Inderdaad. Mits we een beetje zoekwerk kunnen we de meeste vragen er zo wel uithalen.
p.s. doen we geen dubbel werk? Is mozilla-nl.org hier misschien ook al niet mee bezig.
Ik zou het niet weten eerlijkgezegd. Let wel: het is niet echt een FAQ, eerder een soort probleemoplosser.
In een FAQ komen ook meer algemene vragen voor. Hier is het echt de bedoeling om problemen, die frequent gemeld worden, op te lossen.

Kan er iemand misschien bij mozilla-nl informeren?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Kan er iemand misschien bij mozilla-nl informeren?
Ik heb met enige regelmaat contact met GertPaul en hem heb ik hier nog nooit over gehoord. Ik ga er daarom niet van uit dat Mozilla-NL al met iets dergelijks bezig is. Mozilla-NL is meer bedoeld voor algemene informatie en de vertalingen en MozBrowser meer om gebruikers te helpen met hun vragen en eventuele problemen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Voor zover ik het weet zijn hier tot nu toe geen plannen voor bij mozilla-nl en aangezien het om vragen gaat die vooral hier vaak op het forum gesteld worden lijkt MozBrowser hiervoor wel de beste locatie.
Binnenkort wil ik wel eens kijken of ik http://www.mozilla-nl.org/ondersteuning/ nog verder kan verbeteren en evalueren of er nog belangrijke informatie mist ed. Dan kan ik op die pagina bijvoorbeeld ook een link naar deze lijst met problemen plaatsen.
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

nirwana schreef:Database-technologie is al iets ouder dan XML. XML is een leuke nieuwe techniek en kan databases vervangen, maar waarom zouden we moeilijk doen als we hier al een database hebben ?
Euhm? In sommige gevallen kun je inderdaad beter XML gebruiken, maar dit is een beetje al te gegeneraliseerd.
En waarom zouden we een database gebruiken als we het ook met statische HTML af zouden kunnen?
Als je voor XML kiest kun je het tenminste gemakkelijk hergebruiken. Je zou bijvoorbeeld vanuit Docbook XML gemakkelijk verschillende bestanden kunnen genereren door middel van XSLT (HTML, PDF, et cetera). Daarnaast is XML meer forward compatible dan HTML als opslagformaat.
Maar voorlopig lijkt de Wiki mij het beste uitgangspunt. Dat kunnen we dan later naar HTML/script omzetten.
Ik neem aan dat de wiki alleen wordt gebruikt voor discussie? Het gebruiken als documentatiemiddel is imho niet echt handig.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anne schreef:Ik neem aan dat de wiki alleen wordt gebruikt voor discussie? Het gebruiken als documentatiemiddel is imho niet echt handig.
Het is wel mijn bedoeling om het daar tijdelijk in te houden en daarna te kijken wat het beste formaat is om het aan te bieden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie