[Extensie] Enigmail

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

[Extensie] Enigmail

Bericht door ByteWarrior »

Ik wist niet direct waar ik dit bericht moest plaatsen, maar ik vond dit subforum het meest geschikt.

Ik vraag me eigenlijk af of er interesse zou zijn in de vertaling van Enigmail. Enigmail is een extensie die ervoor zorgt dat je je e-mails digitaal kan ondertekenen of versleutelen dmv GnuPG (als je meer wilt weten, lees dan deze howto). Met de huidige internetjungle kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Voor mij is dit alleszins een need-to-have extensie.

Enigmail is al in verschillende talen vertaald. Nederlands staat er nog niet tussen. Ik wil best wel eens proberen deze extensie te vertalen. Als de vertaling af is, stuur ik ze wel door naar het ThunderbirdNL team om bij de 'vertaalde extensies' te plaatsten.

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Mij lijkt het een prima idee. Des te meer Nederlandse vertalingen beschikbaar komen, des te eenvoudiger het gebruik van Mozilla wordt.

Ik zou zeggen: overleg met de Enigmail-makers hoe je een vertaling kunt maken (als je dat nog niet gedaan hebt) en dan kun je hier aangeven hoeveel werk er ongeveer in zit. De rest van de discussie over een nieuwe vertaling kan onder Overige Vertalingen worden geplaatst. Ook kan de discussie hier verder gaan en als het vertalen is gestart dan kan dit onderwerp naar een ander forum worden verplaatst (met een verwijzing van dit forum naar het nieuwe forum).

Vergeet ook niet de Nederlandstalige documentatie voor deze extensie. Als je een Nederlands artikel over het gebruik van Enigmail kunt schrijven, dan kunnen we dat op MozBrowser plaatsen. Zo maak je het gebruik van beveiligde email weer een stukje eenvoudiger voor wie er interesse in heeft.
Want op dit moment is het volgens mij: we kennen het niet; we weten niet hoe we het moeten gebruiken; we weten waar het voor dient... en dus wordt het niet gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Ik zou zeggen: overleg met de Enigmail-makers hoe je een vertaling kunt maken (als je dat nog niet gedaan hebt) en dan kun je hier aangeven hoeveel werk er ongeveer in zit.

Op hun website staat een kleine handleiding over hoe de extensie te vertalen, dus dat is al geen probleem. Ik heb alles al eens uitgepakt en doorgenomen en ik denk niet dat het veel werk gaat zijn. Het grootste probleem zijn de specifieke termen erbij horen...
Vergeet ook niet de Nederlandstalige documentatie voor deze extensie. Als je een Nederlands artikel over het gebruik van Enigmail kunt schrijven, dan kunnen we dat op MozBrowser plaatsen. Zo maak je het gebruik van beveiligde email weer een stukje eenvoudiger voor wie er interesse in heeft.
Documentatie is natuurlijk ook belangrijk, maar zoiets neemt veel tijd in beslag (zoals jullie waarschijnlijk wel weten ;-) ). Waarschijnlijk schrijf ik eerst een klein artikeltje de basis uit te leggen. Een handleiding volgt dan later nog wel.
Want op dit moment is het volgens mij: we kennen het niet; we weten niet hoe we het moeten gebruiken; we weten niet waar het voor dient... en dus wordt het niet gebruikt.
Ja, je hebt gelijk. Voor veel mensen gaat het zo. Sommigen hebben er misschien ook niet veel aan (als je er nu éénmaal niets tegen hebt dat iemand je mails leest...).

Zo'n veiligheidsoplossingen wordt echter steeds belangrijker. Als je niet wil dat je baas (of je systeemadministrator) je e-mails kan lezen, versleutel ze dan gewoon! Sommige grote organisaties ondertekenen hun mails altijd, om te vermijden dat iemand anders hun mailadres misbruikt. Onder andere AVERT (in hun virus-nieuwsbrief) ondertekenen alles.

En voor diegenen die het nog nooit geprobeerd hebben: Thunderbird en Enigmail zijn dé perfecte combinatie. Je hoeft niet meer 'met de hand' te doen, alles gaat automatisch. Een basiskennis van GnuPG (hoe het systeem werkt) is natuurlijk wel vereist. Je kan daarvoor de Mini-howto lezen (in het Nederlands!).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Op hun website staat een kleine handleiding over hoe de extensie te vertalen, dus dat is al geen probleem. Ik heb alles al eens uitgepakt en doorgenomen en ik denk niet dat het veel werk gaat zijn. Het grootste probleem zijn de specifieke termen erbij horen...
Ik zou zeggen: gooi die specifieke termen hier in de groep en dan kunnen we gezamenlijk daar goede begrijpbare termen voor verzinnen. Het is misschien niet het makkelijkste gedeelte, maar het is wel van belang dat er goede en duidelijke termen voor gekozen worden.
ByteWarrior schreef:Documentatie is natuurlijk ook belangrijk, maar zoiets neemt veel tijd in beslag (zoals jullie waarschijnlijk wel weten ;-) ). Waarschijnlijk schrijf ik eerst een klein artikeltje de basis uit te leggen. Een handleiding volgt dan later nog wel.
Een korte uitleg kan al in de goede richting helpen. We kunnen hier zelfs een nieuw Beveiligings-forum inrichten waar men terecht kan met vragen en problemen omtrent beveiliging van email, etc. Uit wat daar over Enigmail gevraagd wordt, kun je afleiden waarover nog de meeste verwarring bestaat.
ByteWarrior schreef:En voor diegenen die het nog nooit geprobeerd hebben: Thunderbird en Enigmail zijn dé perfecte combinatie. Je hoeft niet meer 'met de hand' te doen, alles gaat automatisch. Een basiskennis van GnuPG (hoe het systeem werkt) is natuurlijk wel vereist. Je kan daarvoor de Mini-howto lezen (in het Nederlands!).
Die HOWTO is inderdaad behoorlijk uitgebreid en als zodanig een stap in de goede richting. Alleen is deze volgens mij nog niet toegankelijk genoeg voor een beginnend gebruiker.
Dat deed me denken aan de serie artikelen die op MozTips is verschenen over Enigmail en Thunderbird: http://www.moztips.com/index.php?id=87
Dat is alweer enige tijd geleden geschreven, maar de basis zal nog altijd voldoen, schat ik zo in. Als we dit voorzien van recente screenshots en controleren of het zo nog klopt, dan moeten we een mooie serie kunnen maken: http://www.moztips.com/index.php?id=84

Die zouden we natuurlijk vertaald op MozBrowser kunnen aanbieden (vergelijkbaar met de Firefox-artikelen en dan voorzien van Nederlandse schermafdrukken van jouw/jullie vertaling).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Een korte uitleg kan al in de goede richting helpen. We kunnen hier zelfs een nieuw Beveiligings-forum inrichten waar men terecht kan met vragen en problemen omtrent beveiliging van email, etc.
Een nieuw forum 'Veiligheid op het net' of zo lijkt me wel een interessant idee. Het kan dan niet enkel gaan over beveiliging van e-mail, maar ook over bijvoorbeeld cookies (waar veel misverstanden rond bestaan) en SSL.
[...]Dat deed me denken aan de serie artikelen die op MozTips is verschenen over Enigmail en Thunderbird: http://www.moztips.com/index.php?id=87
Dat is alweer enige tijd geleden geschreven, maar de basis zal nog altijd voldoen, schat ik zo in. Als we dit voorzien van recente screenshots en controleren of het zo nog klopt, dan moeten we een mooie serie kunnen maken: http://www.moztips.com/index.php?id=84

Die zouden we natuurlijk vertaald op MozBrowser kunnen aanbieden (vergelijkbaar met de Firefox-artikelen en dan voorzien van Nederlandse schermafdrukken van jouw/jullie vertaling).
Bedankt voor de tip. Ik had deze inleiding tot Enigmail nog niet gelezen! Het is inderdaad een goed document en zeker geschikt voor beginners.

En het idee om ook dit op MozBrowser aan te bieden vind ik natuurlijk ook goed :-).
Plaats reactie