Bericht plaatsen op forums alleen voor geregistreerde leden

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht plaatsen op forums alleen voor geregistreerde leden

Bericht door nirwana »

Vanwege de aanhoudende pogingen om de MozBrowser forums te spammen zien we ons helaas genoodzaakt om de volgende maatregel in te voeren: enkel geregistreerde gebruikers kunnen vanaf nu nog berichten plaatsen.

We beseffen dat we hierdoor mogelijk geinteresseerde gebruikers mislopen (die eerst even het forum willen uitproberen alvorens zich te registreren), maar aan de andere kant willen we ook niet dienen als loslopend wild voor forum-spammers.

Vanavond kunnen gast-gebruikers nog berichten plaatsen, maar vanaf morgen zal iedereen zich eerst moeten registreren. De meeste gebruikers hebben zich al geregistreerd naar aanleiding van goede ervaringen in het verleden en het gebruiksgemak van een registratie.
Laatst gewijzigd door nirwana op 26 april 2009, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Koekiemonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 december 2004, 23:40
Locatie: Ja
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Bericht plaatsen op forums alleen voor geregistreerde le

Bericht door Koekiemonster »

nirwana schreef:...die eerst even het forum willen uitproberen alvorens zich te registreren...
Volgens mij kan je alleen door te lezen al een indruk krijgen of een forum je aanstaat of niet. Wil je actief deelnemen, dan moet je er even een kleine moeite voor doen. :wink:
Rens
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Bericht plaatsen op forums alleen voor geregistreerde le

Bericht door Lode »

jammer dat dit nodig is, wel 2 suggesties:

- maak de registratie voorwaarden logischer. dus én regels die je zelf schrijft, en niet phpbb.. én de knop jonger dan 13 weg, die geld toch alleen voor de vs, en het schrikt hier gebruikers af, en als ze toch de jonger dan gebruiken moeten ze eerst geactiveerd worden :(

- maak het aanmaken van een profiel sneller. er zijn mods voor, maar je kunt heel makkelijk ook zelf wat aanpassen. zorg dat je bij registratie alléen naam, email en wachtwoord (en dat codeplaatje) hoeft in te vullen. andere info kun je altijd later in je profiel aanpassen. dat is bij registratie m.i. onnoddige info voor een nieuwe gebruiker wat het registraren zal afschrikken.

deze 2 'technieken' pas ik zelf iig altijd toe op mijn phpbb fora, om zo de gebruikers wat tegemoed te komen :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Bericht plaatsen op forums alleen voor geregistreerde le

Bericht door nirwana »

LodeC schreef:- maak de registratie voorwaarden logischer. dus én regels die je zelf schrijft, en niet phpbb.. én de knop jonger dan 13 weg, die geld toch alleen voor de vs, en het schrikt hier gebruikers af, en als ze toch de jonger dan gebruiken moeten ze eerst geactiveerd worden :(
Daarover dacht ik gisteren toevallig ook al na. Kortom, ik zal zien hoe ik dat gebeuren eruit kan halen.
LodeC schreef:- maak het aanmaken van een profiel sneller. er zijn mods voor, maar je kunt heel makkelijk ook zelf wat aanpassen. zorg dat je bij registratie alléen naam, email en wachtwoord (en dat codeplaatje) hoeft in te vullen. andere info kun je altijd later in je profiel aanpassen. dat is bij registratie m.i. onnoddige info voor een nieuwe gebruiker wat het registreren zal afschrikken.
Ook daar zal ik zien of het mogelijk is om bepaalde zaken dan nog niet te tonen en die pas in het profiel te tonen.
LodeC schreef:deze 2 'technieken' pas ik zelf iig altijd toe op mijn phpbb fora, om zo de gebruikers wat tegemoed te komen :)
Dan heb je vast ook goede suggesties over hoe we dit eenvoudig mogelijk kunnen maken. Zijn daar mods voor of moet je die ergens in de opties of in de code aanpassen ?

Overigens is vanaf nu voor de bovenste helft van de forums registratie vereist (als je een bericht wilt plaatsen). Iedereen kan nog overal berichten lezen zonder te registreren, maar als je berichten wilt plaatsen dan zul je toch even moeten registreren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Bericht plaatsen op forums alleen voor geregistreerde le

Bericht door Lode »

nirwana schreef:Dan heb je vast ook goede suggesties over hoe we dit eenvoudig mogelijk kunnen maken. Zijn daar mods voor of moet je die ergens in de opties of in de code aanpassen ?
zeker heb ik die :) en de mods zijn erg eenvoudig, dus het komt niet op veel meer aan dan kleine wijzigingen in 2 bestanden!

- aanpassen van het registratie formulier. daar is een mooie mod voor geschreven: custom registration form 103
in het zipje een handleiding; bewerk een bestand een klein beetje, en voeg het (in het zipje mee geleverde) nieuwe bestand toe aan de phpbb installatie en je bent eigenlijk al klaar :)
dat nieuwe bestand kun je nog wat bewerken, dat kan wel handig zijn. ik werk zelf veel met internationale fora, vandaar dat ik bijvb wel wil dat ze hun taal kiezen, en dat ze hun 'woonplaats' invullen, dat bevorderdt de communicatie :)
je kunt dus voor dit forum helemaal zelf bepalen welke opties je er uit gooit, en welke je misschien juist wel wilt hebben

- dan het jonger dan 13 linkje. daar heb ik nog geen mod voor gevonden, dus heb ik er een tijdje geleden zelf een voor geschreven: removes coppa under 13 link
aangezien ik niet zo veel verstand van php heb, heb ik het heel veilig gedaan. dus de code voor het plaatsen van de under 13 link heb ik er uit gecomment, en in het taal bestand wijzig ik de tekst voor boven de 13 (want dat staat een beetje stom als er geen onder is :))
in de mod staat alleen een beschrijving voor het engelse language bestand, je moet het alleen ook toepassen op het nederlands hier en klaar is kees.. martijn.
ik heb bij nederlands in ieder geval gekozen voor:

Code: Selecteer alles

Ik ben het <b>wel</b> eens met de voorwaarden
Ik ben het <b>niet</b> eens met de voorwaarden
iig succes ermee!
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

ziet er mooi uit zo!

ik bedacht me nog 2 dingentjes:
- die 2 licht roze lijntjes; boven 'voorkeuren' en boven de ok en herstel knoppen' zijn volgens mij overbodig, qua layout mooier om die er uit te halen?
- en nu wordt je gevraagd (naast vereiste info) voor taal en tijdzone. aangezien dit ene nederlands forum is zouden die beide weg kunnen, taal misschien laten omdat sommige engels prettiger vinden.
wat je in de plaats kan doen is het 'interesse' vakje, dat lijkt me leuker en toepasselijker voor dit forum!


de codes voor beide gedeeltes, (in je profile_register_body) staat nu waarschijnlijk dit:

Code: Selecteer alles

<tr> 
  <td class="row1"><span class="gen">{L_CONFIRM_PASSWORD}: * </span><br />
	<span class="gensmall">{L_PASSWORD_CONFIRM_IF_CHANGED}</span></td>
  <td class="row2"> 
	<input type="password" class="post" style="width: 200px" name="password_confirm" size="25" maxlength="100" value="{PASSWORD_CONFIRM}" />
  </td>
</tr>
<tr> 
  <td class="catSides" colspan="2" height="28">&nbsp;</td>
</tr>
<tr> 
  <th class="thSides" colspan="2" height="25" valign="middle">{L_PREFERENCES}</th>
</tr>
<tr> 
  <td class="row1"><span class="gen">{L_BOARD_LANGUAGE}:</span></td>
  <td class="row2"><span class="gensmall">{LANGUAGE_SELECT}</span></td>
</tr>
<tr> 
  <td class="row1"><span class="gen">{L_TIMEZONE}:</span></td>
  <td class="row2"><span class="gensmall">{TIMEZONE_SELECT}</span></td>
</tr>
<tr> 
  <td class="catSides" colspan="2" height="28">&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
	<td class="catBottom" colspan="2" align="center" height="28">{S_HIDDEN_FIELDS}<input type="submit" name="submit" value="{L_SUBMIT}" class="mainoption" />&nbsp;&nbsp;<input type="reset" value="{L_RESET}" name="reset" class="liteoption" /></td>
</tr>
en dat vervang je dan met dit:

Code: Selecteer alles

<tr> 
  <td class="row1"><span class="gen">{L_CONFIRM_PASSWORD}: * </span><br />
	<span class="gensmall">{L_PASSWORD_CONFIRM_IF_CHANGED}</span></td>
  <td class="row2"> 
	<input type="password" class="post" style="width: 200px" name="password_confirm" size="25" maxlength="100" value="{PASSWORD_CONFIRM}" />
  </td>
</tr>
<tr> 
  <th class="thSides" colspan="2" height="25" valign="middle">{L_PREFERENCES}</th>
</tr>
<tr> 
  <td class="row1"><span class="gen">{L_BOARD_LANGUAGE}:</span></td>
  <td class="row2"><span class="gensmall">{LANGUAGE_SELECT}</span></td>
</tr>
<tr> 
  <td class="row1"><span class="gen">{L_INTERESTS}:</span></td>
  <td class="row2"> 
	<input type="text" class="post"style="width: 200px"  name="interests" size="35" maxlength="150" value="{INTERESTS}" />
  </td>
</tr>
<tr>
	<td class="catBottom" colspan="2" align="center" height="28">{S_HIDDEN_FIELDS}<input type="submit" name="submit" value="{L_SUBMIT}" class="mainoption" />&nbsp;&nbsp;<input type="reset" value="{L_RESET}" name="reset" class="liteoption" /></td>
</tr>
dan zijn dus die 2 roze balkjes weg gehaald, en is de timezone vervangen door interesses
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Lodec: Martijn is hier gisteravond mee beziggeweest en is geloof ik nog niet helemaal klaar. Dus ik verwacht dat de zaken die jij nu aangeeft vanavond worden bijgewerkt. Die jongen heeft z'n slaap ook hard nodig hoor... ;)
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

oh, ik bedoel ook niet dat het a la minute gedaan moet worden :)
het is maar een suggestie, en wanneer (uberhaupt of) je het doet zal mij een zorg zijn ;)
Koekiemonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 december 2004, 23:40
Locatie: Ja
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Koekiemonster »

LodeC schreef: - en nu wordt je gevraagd (naast vereiste info) voor taal en tijdzone. aangezien dit ene nederlands forum is zouden die beide weg kunnen, taal misschien laten omdat sommige engels prettiger vinden.
Nederlands ja, maar er zijn ook overzeese Nederlanders. :wink:
Rens
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

sc00zy schreef:Lodec: Martijn is hier gisteravond mee beziggeweest en is geloof ik nog niet helemaal klaar. Dus ik verwacht dat de zaken die jij nu aangeeft vanavond worden bijgewerkt. Die jongen heeft z'n slaap ook hard nodig hoor... ;)
Die jongen heeft inmiddels z'n slaap weer gehad en de wijziging is doorgevoerd. Eerst in de copy-paste-uitvoering en vervolgens heb ik het Visual Confirmation-gedeelte er ook nog weer even bij in geplakt. Want anders kun je erop wachten dat iemand weer leuk geautomatiseerd accountjes gaat lopen registreren. Dergelijke mensen zouden ouderwets gevierendeeld moeten worden, maar volgens mij zijn er in deze moderne tijden nog niet eens wetten die dergelijk misbruik strafbaar maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

in ieder geval zullen er geen wetten zijn die een straf als vierendelen hiervoor goedkeuren :P
maar het inlog gedeelte is mooi zo :)

(( om je maar even nog wat werk te geven :P je weet dat je nog 2.0.11 draait? ))
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

LodeC schreef:(( om je maar even nog wat werk te geven :P je weet dat je nog 2.0.11 draait? ))
Ja, en ik weet ook dat ik die nog maar recentelijk heb geupdate van 2.0.6 en dat er sinds 2.0.11 alweer behoorlijk wat bestanden gewijzigd zijn.

If it ain't broke, then don't fix it...

Maar wat is er zo goed aan 2.0.12 ? Weer 'major security-lekken' gefixt ? Of nieuwe features ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

nirwana schreef:Maar wat is er zo goed aan 2.0.12 ? Weer 'major security-lekken' gefixt ? Of nieuwe features ?
ja, er zit wel wat goeds aan.
naar aanleiding van al die webaanvallen op phpbb forums hebben ze nog wat meer beveiligd, maar vooral hebben ze geloof ik alle mogelijkheden om voor bezoekers (ook geregistreerde) er achter te komen welk board versie het is er uit gehaald. daarmee zouden die webaanvallen je board niet meer kunnen vinden door "powered by phpbb 2.0.11", dat is op zich wel handig natuurlijk.
maar ik weet et niet precies wat er allemala is, even op phpbb.com kijken zou ik zeggen
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

# Added confirm table to admin_db_utilities.php
# Prevented full path display on critical messages
# Fixed full path disclosure in username handling caused by a PHP 4.3.10 bug - AnthraX101
# Added exclude list to unsetting globals (if register_globals is on) - SpoofedExistence
# Fixed arbitrary file disclosure vulnerability in avatar handling functions - AnthraX101
# Fixed arbitrary file unlink vulnerability in avatar handling functions -AnthraX101
# Removed version number from powered by line
# Merged database update files to update_to_latest.php file
# Fixed path disclosure bug in search.php caused by a PHP 4.3.10 bug (related to AnthraX101's discovery)
# Fixed path disclosure bug in viewtopic.php caused by a PHP 4.3.10 bug - matrix_killer
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ehrm, ik ga dit topic weer een trap verkopen, want ik wil die mod weer terug om alleen geregistreerde gebruikers berichten te laten plaatsen. Die mod is door diverse updates van ons forum eens eruit verdwenen. En inmiddels hebben de spammers dat ook weer ontdekt en hebben we weer te maken met spamberichten.

Daarom bij deze de dringende oproep aan eenieder die weet waar ik deze mod kan vinden om hieronder een adres te plaatsen waar ik die kan downloaden. Ik heb al diverse categorieen van phpBBHacks doorzocht, maar heb niets kunnen vinden wat erop lijkt. Zelfs een Google-zoekopdracht leverde verdacht weinig op. Dan zal ik ongetwijfeld de verkeerde zoekwoorden hebben gebruikt, maar ik kon even geen betere bedenken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie