Hoe maak je een nieuw profiel aan in Firefox?

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

koekepeer schreef:Wellicht een newbie vraag :oops: maar waarom zou je een nieuw profiel willen aanmaken in firefox?

groeten van koekepeer..
Omdat je daarmee over nieuw kunt beginnen. Door fouten in je profiel werkt Firefox niet meer, bijvoorbeeld omdat bestanden door een crash in Windows niet goed weggeschreven kunnen worden. Ook kunnen extensies roet in het eten gooien.

Met een nieuw profiel kun je dus helemaal schoon beginnen en zijn al je problemen vaak over.
Gebruikersavatar
Lowietje
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 januari 2005, 18:17
Locatie: Oudkarspel
    unknown unknown

Re: Hoe maak je een nieuw profiel aan in Firefox?

Bericht door Lowietje »

sc00zy schreef:Het staat misschien al wel 100 keer uitgelegd op het forum... maar toch even korte uitleg hoe je een profiel aan moet maken.

Ik ga in dit geval uit van een standaard Firefox installatie op Windows XP.

01. Sluit Firefox af als deze is opgestart.
02. Ga via de verkenner naar C:\Program Files\Mozilla Firefox
03. Klik met de rechter muisknop op Firefox.exe en kies voor 'Snelkoppeling maken'
04. Klik met de rechter muisknop op 'Snelkoppeling naar firefox.exe' en kies voor 'Eigenschappen'
05. Verander de regel 'Doel' van "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" naar "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" -p en klik op 'OK'
06. Start Firefox nu op via de snelkoppeling 'Snelkoppeling naar firefox.exe', de Profiel Manager wordt gestart
07. Klik op 'Create Profile' en volg de instructies
08. Selecteer het nieuwe profiel en klik op 'Start Firefox'
09. Firefox start met het nieuwe profiel...

In het vervolg kun je de aangemaakte snelkoppeling gebruiken om de Profiel Manager te starten :)

p.s. Aanvullingen of correcties zijn natuurlijk van harte welkom ;)

Het kan m.i. inderdaad wel gemakkelijker:
Klik rechts (op de rechter muisknop) op de snelkoppeling
In het veld "doel " staat nu de snelkoppeling naar Firefox
Vul die aan met "^-p" (^ staat voor een spatie)
Klik op OK
"Sluit Firefox af en start haar opnieuw op.
Maak een nieuw profiel aan.
Je kunt de default aanpassen naar je eigen naam of wat je wilt.
(hierdoor blijven je instelling behouden)

Klaar is kees

Hierdoor bereik je dat er niet weer extra snelkoppelingen bij komen die er hetzelfde uit zullen zien (tenminste als je ze op het bureaublad plaatst. (persoonlijk houd ik het bureaublad altijd helemaal schoon. D.w.z. geen enkele snelkoppeling op mijn prachtige bureaublad (wordt overigens dagelijks automatisch veranderd))
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

luckytrebor schreef:
De naam "C:\ProgramFiles\Mozilla Firefox\firefox.exe"-p die in het vak Doel is opgegeven is ongeldig. Controleer of bestandsnaam en het pad juist zijn .
de instructie bevat een fout
er staat
05. Verander de regel 'Doel' van "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" naar "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe"-p en klik op 'OK'
maar moet zijn
05. Verander de regel 'Doel' van "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" naar "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" /p en klik op 'OK'
maar het werkt nu
prima browser Laughing
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Anonymous schreef:de instructie bevat een fout
Volgens niet, want er staat firefox.exe" -p (met spatie) en jij deed het zonder. Waarschijnlijk werkt / iig ook ipv -, want in het tweede geval gebruik je wel een spatie ertussen.
Dji
    unknown unknown

Bericht door Dji »

Ik heb een leuke, :oops: waar staat: -p voor???
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

De P van Profile Manager...
Dji
    unknown unknown

Bericht door Dji »

Aha thnx, okee dan het is me nu gelukt...alleen er mist iets...kan het zijn dat ik door de overgang van 0.9.1 naar 1.0 m'n favorieten ben kwijt geraakt :roll: ?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Dji schreef:Aha thnx, okee dan het is me nu gelukt...alleen er mist iets...kan het zijn dat ik door de overgang van 0.9.1 naar 1.0 m'n favorieten ben kwijt geraakt :roll: ?
Opzich moeten je bladwijzers bewoon bewaard zijn gebleven. Kun je in je profielmap nog wel bladwijzers.html (of .bak) vinden? Daar moeten normaal gesproken je bladwijzers te vinden zijn.

Heb je verder helemaal geen bladwijzers meer of alleen de standaard?

Dit vind ik trouwens meer iets voor een los topic. Dit heeft niet heel veel te maken meer met hoe een nieuw profiel aangemaakt moet worden..
maanmist
Berichten: 42
Lid geworden op: 6 februari 2005, 9:32
    unknown unknown

Bericht door maanmist »

Ik heb ondertussen al drie profielen aan moeten maken en gisteren kwam weer die melding. Komt zo`n optie nu aanwaaien of is het bewust gedaan. Ik zie er zelf het nut niet van in maar dit terzijde.
Gebruikersavatar
JimB
Berichten: 505
Lid geworden op: 4 april 2005, 17:40
Locatie: Deurne (B)
    unknown unknown

Bericht door JimB »

Er zijn gegarandeerd meer mensen die hun oude profiel na een crash terug willen dan dat er zijn die er een nieuw willen aanmaken.

Als die profielen om de haverklap verdwenen zijn (en dat is spijtig genoeg de realiteit) en er na een probleem of zo, bij het daaropvolgend opstarten, voorgesteld word om een nieuw profiel aan te maken EN daarbij het default niet kan gekozen worden (je moet het maar meemaken als gewone gebruiker), omdat het blijkbaar nog in gebruik is (verborgen en enkel te detecteren met Ctrl+Alt+Delete); vraag ik me toch af waarom de ontwerpers er EINDELIJK eens geen werk van maken om de realiteit onder ogen te zien EN GEWOON STANDAARD IN HET MENU EEN OPTIE VOORZIEN OM HET PROFIEL TE WIJZIGEN, eventueel met een autorestart en klaar is kees. Welke doorsnee gebruiker onthoud nu die commando's om dat profiel te wijzigen ? Het zijn inderdaad mogelijk de extensies en hun incompatibiliteit die roet in het eten gooien, de meeste extensies zijn daarbij "unsigned" wat dat ook betekene mag !?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

kristof schreef:Kun je je profiel ook met een wachtwoord beveiligen? dat zou ook wel interessant zijn :lol:
Ja, dat kan. Bekijk bijvoorbeeld eens deze extensie.

De beveiliging is alleen niet super goed, want het blijft een extensie die bv via Safemode uit te schakelen is. Daarnaast zijn de benodigde bestanden ook gewoon via de verkenner te bekijken.
base
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 juni 2005, 11:32
    unknown unknown

Bericht door base »

Leuk en aardig allemaal dat het kan maar waarom komt firefox ermee als ik al maanden naar tevredenheid werk. En nu zijn mijn oude instellingen en bladwijzers en extensies weg en ik krijg ze niet terug via de aanwijzingen in deze en de andere profiel topic.

Ik begrijp niet waarom dit is gebeurt en wat ik eraan moet doen.

of uithuilen en opnieuw beginnen? Want alles is weg?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

base schreef:Leuk en aardig allemaal dat het kan maar waarom komt firefox ermee als ik al maanden naar tevredenheid werk. En nu zijn mijn oude instellingen en bladwijzers en extensies weg en ik krijg ze niet terug via de aanwijzingen in deze en de andere profiel topic.

Ik begrijp niet waarom dit is gebeurt en wat ik eraan moet doen.

of uithuilen en opnieuw beginnen? Want alles is weg?
Base, je bent niets kwijt. Je hebt gewoon een nieuw profiel gemaakt.

Probeer het te begrijpen. Er kan maar één profiel tegelijkertijd geopend worden. Als Firefox vastloopt (en op de achtergrond blijft draaien), dan blijft het profiel in gebruik. Als Firefox dan terug probeert op te starten, dan biedt Firefox zelf aan om een nieuw profiel te openen, omdat het andere geblokkeerd is.

Als je dat nog voorhebt, druk dan CTRL+ALT+DEL en stop het firefox.exe proces. Daarna kan je terug gewoon Firefox opstarten.
base
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 juni 2005, 11:32
    unknown unknown

Bericht door base »

Dank je. En, let wel: ik probeer het te begrijpen. Maar logisch komt het niet op me over maar dat zal voornamelijk aan mij liggen!?

Ik heb het oude evt vastgelopen scherm niet meer voor. Dat was gisteren.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

base schreef:Ik heb het oude evt vastgelopen scherm niet meer voor. Dat was gisteren.
Dat scherm heeft niets met vastlopen te maken.

De profielmanager wordt automatisch gestart als het standaardprofiel waarmee je opstart al in gebruik is. En jij hebt toen een nieuw profiel aangemaakt.

In zo'n profiel zitten al je gegevens (bladwijzers, extensies etc). In een leeg profiel zit dus ... niks.

Nu is het gewoon een kwestie van de profielmanager terug opstarten (de optie "-p" toevoegen aan het programmapad van Firefox) en het oude profiel selecteren.
Gesloten