Doneer voor de advertentie !

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Gesloten

Wil je de advertentie in kleur of zwart/wit?

Kleur, kosten zijn dan €35.000,- (incl. korting)
10
23%
Zwart/Wit
3
7%
We zien wel, laten we eerst maar kijken wat we binnenhalen.
31
70%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ronald-Jan schreef:We hebben dus nog een aantal ontwikkelaars/vrijwilligers nodig.
Stuur me een mailtje als je meedoet (Martijn, jouw e-mailadres heb ik ook nog niet): ronald-jandebruin@solcon.nl
Mijn emailadres heb je inmiddels.

Op http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?p=23612 heb ik een onderwerp geopend waar iedereen de voortgang van het bouwen kan volgen, mee kan helpen en eventueel suggesties kan doen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
apm
Berichten: 18
Lid geworden op: 5 oktober 2004, 18:03
    unknown unknown

Bericht door apm »

Op zich aardig van Ilse, maar denk wel dat jullie het even hadden mogen vermelden...
Storten is dus niet meer nodig, 'ilse betaald de rest toch wel'
En de gene die al gestort hebben of gaan storten, blijven nog steeds vermeld in de advertentie ?
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Omdat we nog steeds met Ilse aan het praten zijn, mogen we nog geen officieel persbericht op www.steunfirefox.nl zetten. Het persbericht ligt echter al klaar en zodra Ilse met de Telegraaf rond is, komt het op de site te staan.

Donaties blijven welkom, het geld zal altijd ten goede van Firefox komen.
Administrateur Steun Firefox
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

En de gene die al gestort hebben of gaan storten, blijven nog steeds vermeld in de advertentie ?
Natuurlijk.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

Special Community Edit

Bericht door sludink »

Ik wil wel helpen, heb al een meeltje naar info@steunfirefox gestuurd, en wat hulp in het nieuwe forum van 'nirwana' (Martijn) geplaatst.

Ik heb al enige ervaring met compileren, configureren, linken, gnu-make, midnight-commander, patch, diff, paint en dat soort programma's die bijna allemaal nodig zullen zijn denk ik. Verder heb ik ervaring met WindowsXP, Linux (bijna LPIC level 1 certificaat) en nog wat *BSD.

Probleem is alleen, hoe ga je de updates verwerken? Stel, je maakt Mozilla-Ilse van FireFox 1.0.1 en FireFox 1.0.2 komt uit, hoe zorg je ervoor dat jou community release geupdate wordt?

Iedere keer dat er een FireFox update komt, moet je jouw community release overnieuw patchen, bouwen (compileren), en distribueren naar de downloadsites. Om zo'n geautomatiseerd proces op te zetten is echter vrij veel werk, vooral omdat Windows hiervoor de programma's ontbeert (dit is gebruikelijke koek voor Linux echter, Debian bijvoorbeeld upgrade/compileert/distribueert denk ik wel meer dan 500 programma's per dag).

Waarom doet Ilse dit zelf eigenlijk niet? Zoveel werk is het toch niet, en nu laten ze vrijwilligers hun winst vergroten.

Maar goed, ik wil dus wel helpen de eerste release te bouwen, alleen heb ik momenteel geen WinXP (kan wel geregeld worden echter), en een downloadlimiet van 250M in de maand (nogal onoverkomelijk gezien al de spullen die men nodig schijnt te hebben. Ik weet gelijk weer waarom ik geen MS meer heb...)

Dus laat maar horen of ik iets kan doen!
Vooral als iemand een ssh-server op z'n cygwin-box kan opzetten (ik geloof dat ik nogal als een nerd klink nou), zou ik kunnen proberen de boel te bouwen. Aangezien Mozilla dit zelf ook doet moeten wij het toch ook kunnen?

Met vriendelijke groet,

Hans Kwint
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

Mozilla doet lastig

Bericht door sludink »

Verder nog even over mozilla die lastig doet:

FireFox valt toch onder GPL? (GPL compatible, zie
http://www.opensource.org/licenses/
en
http://www.opensource.org/docs/definition.php
PUNT 3)

Dit betekent dat wij ten alle tijde de source mogen gebruiken / veranderen zolang wij de voorwaarden niet wijzigen. Hierover heeft mozilla volgens mij niks te zeggen.
Je moet alleen zorgen dat de broncode beschikbaar is, en dat precies is aangegeven WAT er veranderd is, en natuurlijk de originele Licence meeleveren. Verder moet deze License ook op het nieuwe product zitten (Ilse kan dus GEEN voorwaarden toevoegen!)
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Mozilla doet lastig

Bericht door Anne »

sludink schreef:Verder nog even over mozilla die lastig doet:
Waar doen ze lastig over? Trademarks? Want dan hebben ze gelijk. De naam Firefox is niet van jou, maar van MoFo.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Als je toch bezig bent met het bouwen van een browser, waarom dan niet het geheel uitgeven onder eigen naam (een mogelijke naam heb je al: MozBrowser), in plaats van je in te laten met een partij die waarschijnlijk flink veel eisen gaat stellen? Of vloek ik nu in de kerk?
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

Bericht door sludink »

Aan frits:

Dat is exact de reden dat ik bovenstaande post verwijderd heb, deze legde uit waarom dat mogelijk was en hoe dat kon (wat je bedoelt wordt normaal in open-bron termen een 'fork' genoemd).

Iedereen kan inderdaad een browser met zijn eigen naam van FireFox maken, als je het wil kan je hem "FritsBrowser' noemen.

Probleem is echter, dat je (hoogstwaarschijnlijk) de naam Mozilla er dan niet mee mag associeren, het geen FireFox mag noemen en ook de 'graphics' niet mag gebruiken.

De reden dat dit volgens mij inderdaad vloeken in de kerk is, is ongeveer de volgende:
- Je verliest de goodwill / naamsbekendheid die de naam opgebouwd heeft,
je doet alsof je een heel nieuw product hebt, mensen hebben niet door dat het gewoon FireFox is dus zullen in het begin huiverig zijn
-Omdat ieder bedrijf zijn eigen browser kan lanceren, raakt de eigenlijke browser enorm versnipperd, en bovendien kunnen al die bedrijfen nooit de boel netjes updaten.
-Het versnipperd ook de ontwikkelaars

Het is een beter idee de zaak zo gecentraliseerd mogelijk te houden, omdat dit het schrijven van extenties / compabiliteit / patchen van veiligheidslekken bevordert.

En bovendien was het de bedoeling dat we firefox zouden promoten, en het idee om een browser met een andere naam te gaan promoten weikt hier te veel van af ben ik bang.

En anne zal hier helemaal niet blij mee zijn denk ik, omdat ze aan Mozilla gelieerd is, maar hij kan je er zeker meer over vertellen denk ik, maar dit is mijn mening, en de reden dat ik mijn eerdere opmerking heb weggehaald.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Ik weet precies wat een fork is en weet ook wat de gevolgen kunnen zijn (met name versnippering). De reden dat ik mijn post heb geplaatst is de volgende: als je dan toch bezig bent of gaat met het bouwen van een browser, waarom dan niet in de geest van open source? Nu lever je je over aan een commerciële partij die zo'n investering natuurlijk terug wil verdienen. Hun goed recht, maar of het een verstandige zet is? Maar misschien zie ik overal wel apen en beren en ben ik wel te veel een beroepszeikerd.
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

Bericht door sludink »

Sorry Frits, ik wist niet dat je dat allemaal al wist, anders had ik mezelf heel wat moeite kunnen besparen (ik loop wat af te klungelen vandaag).

Maar goed, over het onderwerp:

Juist, ik was ook al bang dat we IlseBrowser krijgen, en dat ze het inderdaad als iets (te) commercieels zien om geld mee te verdienen (vandaar ook mijn reactie TEGEN een fork, omdat ik met een fork eigenlijk de Ilse-fork van firefox bedoelde).

Voorlopig stelt de Mozilla License echter meer voorwaarden dan Ilse voor zover ik weet, dus dat zit toch wel vrij goed denk ik.

Echter, ik ben bang dat we anders het geld voor de advertentie niet bij elkaar krijgen... Om de een of andere reden lukte het die Amerikanen veel beter, en dat is nogal frustrerend.

Maar, zoals ik geloof ik al heb gezegd: Ik heb al gedoneerd!

En bij deze ben ik ook bereid om de Linux-fork (FireFox Community Edition NL) te bouwen, ik heb al wat orienterend onderzoek in de bron-directory uitgevoerd, en denk dat ik het wel kan.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Mozilla doet lastig

Bericht door nirwana »

sludink schreef:Verder nog even over mozilla die lastig doet:

FireFox valt toch onder GPL? (GPL compatible, zie
http://www.opensource.org/licenses/
en
http://www.opensource.org/docs/definition.php
PUNT 3)

Dit betekent dat wij ten alle tijde de source mogen gebruiken / veranderen zolang wij de voorwaarden niet wijzigen. Hierover heeft mozilla volgens mij niks te zeggen.
Je moet alleen zorgen dat de broncode beschikbaar is, en dat precies is aangegeven WAT er veranderd is, en natuurlijk de originele Licence meeleveren. Verder moet deze License ook op het nieuwe product zitten (Ilse kan dus GEEN voorwaarden toevoegen!)
Het zit in het geval van Firefox mogelijk iets lastiger in elkaar. Lees de weblog van Gervase Markham er maar eens op na: http://weblogs.mozillazine.org/gerv (lijkt down op het moment van schrijven).

Als je de Firefox-code uit CVS haalt dan zitten daar nog allerhande trademarks van Mozilla in (bijvoorbeeld de naam van de browser en waarschijnlijk ook zaken als iconen en About-scherm). Gervase heeft al opgemerkt dat er eigenlijk iets moet komen dat die referenties eruit haalt, zodat iemand eenvoudig een IceWeasel-release zou kunnen bouwen. IceWeasel staat voor: we gebruiken wel Mozilla-code, maar verder mogen we er alles mee doen wat ons leuk lijkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

Bericht door sludink »

Ik heb de genoemde blog even gelezen, en ik denk dat:

-Het veranderen van alle voorkomende gevallen van de string "FireFox" in bijv. de string "foo" heel simpel is, heb al een werkend scriptje daarvoor,

-Maar inderdaad, het is iets ingewikkelder, een aantal dingen, zoals bepaalde webadressen slaan dan nergens meer op.

Zo zou een link naar mozilla.org/products/firefox veranderen in /mozilla.org/products/foo
en dat willen we dan weer niet.

Dus alle keren dat het woord mozilla of firefox voorkomt moeten apart bestudeerd worden, en de graphics moeten gewijzigd, dan zouden we een IceWeasel-release kunnen maken.

Begrijp ik dat dan goed?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

sludink schreef:Dus alle keren dat het woord mozilla of firefox voorkomt moeten apart bestudeerd worden, en de graphics moeten gewijzigd, dan zouden we een IceWeasel-release kunnen maken.

Begrijp ik dat dan goed?
Ik denk dat dat een juiste weergave is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

IceWeasel-release maken

Bericht door sludink »

Dat wordt vrij veel werk dan ben ik bang, een snelle zoekopdracht leverde voor de 'binaire-bestandsboom' van firefox-1.0.1 voor linux de volgende resultaten:

(hoofdletter-ongevoelig, recursief, aantal keer dat het zoekpatroon voorkomt:)

Firefox: 54
Mozilla: 2078
http:// 215
gif-bestanden: 39

(Het woord mozilla komt in de bron-bestandsboom zelfs meer dan 60.000 keer voor, firefox bijna 30.000 keer, maar een groot aantal daarvan zijn duplicaten of verdwijnen bij het compileren / assembleren. Maar de binaire versie en bronbestanden verschillen dus nog al)

Firefox verwijderen gaat dus nog wel meevallen, er moeten 215 http-adressen worden gecontroleerd en 39 plaatjes bekeken, ook nog wel te doen, maar hoe gaan we in vredesnaam die 2078 tot 60.000 keer *mozilla* beoordelen? Het gaat hier immers ook om 36.000 bestanden (in de broncode).
Gesloten