Adresbook en mailberichten opslaan

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Adresbook en mailberichten opslaan

Bericht door Robby »

Als de nederlandse nieuwe versie met installer gereed is wil ik die graag downloaden. Ik zou dan graag voor de zekerheid alle gemailde berichten en het adresbook opslaan. (Ik weet niet waar de computer die nu opslaat). Als het dan mis gaat kan ik tenminste alles herstellen. Weet iemand hoe dat moet en hoe lang het nog ongeveer duurt voor de nieuwe versie in het nederlands beschikbaar wordt?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Thunderderbird slaat al zijn data op in C:\Documents and Settings\USER NAME\Application data\Thunderbird\profiles\default (of andere username)\string letters+cijfers. [in XP en 2000] Je berichten staan dan weer in de map MAIL en ik verwacht dat abook.mab voor het adresboek is.
In ieder geval dus die bestanden/mappen backuppen en eventueel gewoon je hele profiel. Dit kun je trouwens automatisceren met Mozilla Backup

Ik neem aan dat je weet dat die data als het goed is niet gewijzigd wordt door de installer en dat je de pas chrome het beste uit je profiel kunt verwijderen (dus alle thema's en extensies weg). Maar het kan idd geen kwaad om voorzorgsmaatregelen te nemen.

Ik zou zelf niet weten hoe lang het nog duurt voor de Nederlandse vertaling beschikbaar is. Dat weten de mensen van ThunderbirdNL het beste..
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Gert-Paul schreef: Ik zou zelf niet weten hoe lang het nog duurt voor de Nederlandse vertaling beschikbaar is. Dat weten de mensen van ThunderbirdNL het beste..
ssssssst, de vertaalde zip staat op de site en de installer komt morgen of maandag. Ik ga het dan pas echt bekendmaken :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Mad Maks schreef:ssssssst, de vertaalde zip staat op de site en de installer komt morgen of maandag. Ik ga het dan pas echt bekendmaken :D
We zullen het dan voorlopig ook nog niet breed bekend maken. We horen wel van jou als het echt zo ver is.
Robby2
    unknown unknown

Oke!

Bericht door Robby2 »

Bedankt,

Dat eerst leegmaken had ik al gelezen...., Ik ben toch altijd een beetje huiverig bij dat soort dingen (geleerd door dat het bij M$ zo vaak lijkt mis te gaan :-) ) Maar als ik de installer gebruik..., verwijdert die dan niet automatische conflicterende zaken?

Groeten Rob


En zet het goede werk voor!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Oke!

Bericht door nirwana »

Robby2 schreef:Maar als ik de installer gebruik..., verwijdert die dan niet automatische conflicterende zaken?
Als je geluk hebt wel, maar ik zou er niet van uit gaan. Wat het installatieprogramma wel en niet zelf doet, kan ik niet direct aangeven. Ik ga er doorgaans van uit dat het niet veel meer doet dan de bestanden op de aangegeven locatie te zetten. Alles wat het programma meer doet is mooi meegenomen (tenminste als het gewenste acties zijn).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Mozquito
Berichten: 56
Lid geworden op: 8 november 2003, 16:20
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Mozquito »

Persoonlijk vind ik het vreemd dat een installatie-programma niet over een oude versie heen kan overschrijven. Ik zie dat vaak genoeg bij andere software. Aan de andere kant is dit pas de eerste versie met officiele installeerder. Oudere versies kunnen wellicht daardoor nog niet 'herkend' worden. Of sla ik de plank mis?
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Mozquito schreef:Persoonlijk vind ik het vreemd dat een installatie-programma niet over een oude versie heen kan overschrijven. Ik zie dat vaak genoeg bij andere software. Aan de andere kant is dit pas de eerste versie met officiele installeerder. Oudere versies kunnen wellicht daardoor nog niet 'herkend' worden. Of sla ik de plank mis?
volgens mij is dat inderdaad de reden.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Wat doet de installer dan?

Bericht door Robby »

Als dat niet mogelijk is, wat doet de installer dan?

Als ik uit de chroom dir alles verwijder en vervolgens op de hoofdmap de zipfile uitpak, dan komt toch alles op z'n plaats? Of doet de installer nog andere dingen?

Het nut van de installer is mij nu niet helemaal duidelijk.

Overigens: Worden de bookmarks op in de zelfde map opgeslagen als Internet explorer dat doet? Dan maak ik daar ook een backup van.

Groeten Robby
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Wat doet de installer dan?

Bericht door Gert-Paul »

Robby schreef:Als dat niet mogelijk is, wat doet de installer dan?

Als ik uit de chroom dir alles verwijder en vervolgens op de hoofdmap de zipfile uitpak, dan komt toch alles op z'n plaats? Of doet de installer nog andere dingen?

Het nut van de installer is mij nu niet helemaal duidelijk.
Installer is voor normale gebruikers makkelijker dan een zip bestand uitpakken en dan handmatig snelkoppelingen maken op desktop etc. En het is makkelijker te verwijderen, inclusief snelkoppelingen.
Overigens: Worden de bookmarks op in de zelfde map opgeslagen als Internet explorer dat doet? Dan maak ik daar ook een backup van.
Bookmarks staan in bookmarks.html in je profiel.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

bedankt

Bericht door Robby »

oke bedankt
Plaats reactie