7-zip versies van de Nederlandse vertalingen

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Fergy
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 maart 2004, 21:19
    unknown unknown
Contacteer:

7-zip versies van de Nederlandse vertalingen

Bericht door Fergy »

7-zip maakt kleinere bestandjes dan een zip. Ik denk dat het dus handig zou zijn als straks de nederlandstalige Firefox en Thunderbird zips vervangen worden door selfextracting 7-zips.

Woops nog vergeten te vertellen dit alleen voor de windowsversies te doen omdat 7-zip alleen nog daar beschikbaar voor is. En het nadeel met zelf aanbieden op het forum is dat misschien 10 mensen totaal ooit die dingen zullen vinden en downloaden.
Laatst gewijzigd door Fergy op 4 mei 2004, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Het grootste nadeel van 7zip is dat het nog niet volledig doorgedrongen is op de andere platforms (Linux, MacOS, etc). En aangezien veel mensen standaard een gewoon zip-programmaatje hebben, is het voor de ontwikkelaars makkelijker om enkele een zipversie te verdelen.

Je kan natuurlijk altijd een 7zip bestand maken en dit aanbieden om de MozillaFora...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: 7-zip versies van de Nederlandse vertalingen

Bericht door nirwana »

Fergy schreef:Woops nog vergeten te vertellen dit alleen voor de windowsversies te doen omdat 7-zip alleen nog daar beschikbaar voor is. En het nadeel met zelf aanbieden op het forum is dat misschien 10 mensen totaal ooit die dingen zullen vinden en downloaden.
Als je het hier op het forum aankondigt, dan ben ik niet te beroerd om er voor MozBrowser een nieuwsbericht van te maken, hoor.

Dat 7-zip er alleen voor Windows is viel me wel tegen. Ik zou verwachten dat er voor ieder platform wel een self-extracting versie te maken zou zijn. 7-zip biedt in mijn ogen nog niet de gebruiksvriendelijkheid van andere (gratis) zip-programma's, dus dan zou ik verwachten dat het programma mogelijk ook onder andere besturingssystemen beschikbaar is en dat bepaalde functies niet overal ondersteund kunnen worden. Maar dat blijkt dus (nog) niet het geval te zijn. Het grote voordeel is voorlopig idd het kleinere bestandsformaat.

Iets anders wat volgens mij straks ook nodig zou kunnen zijn is het beschikbaar stellen van ThunderbirdNL op filesharing-netwerken. Die netwerken zijn er, worden met enige regelmaat gebruikt voor allerhande doeleinden, dus waarom zouden we daar niet handig gebruik van maken ? Volgens mij lenen BitTorrent en eDonkey en consorten zich hier goed voor. Het zou mooi zijn wanneer we straks op de site enkele BitTorrent-links zouden kunnen plaatsen.

MozBrowser beschikt overigens al over een Bittorrent Tracker op http://www.mozbrowser.nl/bt/tracker.php
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Fergy
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 maart 2004, 21:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Fergy »

Eerst over 7-zip. De compressie die hier word gebruikt is door Igor Pavlov ontwikkeld en heet LZMA. Op zijn 'roadmap' staat het volgende:
7-Zip 4.00 (2004 May):
1. Multivolume
2. Absolute pathnames in command line
3. Multiple archives handling in one command
4. Compressing/decompressing from/to stdin/stdout in command line
7-Zip 4.*:
1. New compression methods for multimedia data
2. Recovery
7-Zip *:
1. Ports to other platforms
Maar het is 1 persoon die dit gratis doet in zijn vrije tijd waardoor het dus relatief lang duurt.

De LZMA compressie word al als optie aangeboden in de uitgebreide installatie programmas zoals NSIS en Inno Setup. hier kan je al zien dat het al met succes is gebruikt. Waar de normale installer nu 7.62MB in neemt gebruikt de installer op die pagina 5.64MB.

Ten tweede ben ik een enorme fan van ed2k links. Dus zou ik het een heel goed idee vinden als MozBrowser daarvoor links neer zet. Wat misschien ook leuk zou zijn is als MozBrowser pakketjes maakt en die ook aanbied op het edonkey netwerk.
Pakket met alleen ThunderbirdNL
Pakket met alle extentions en downloads zoals thundertay
Pakket met ThunderbirdNL plus alle extentions en downloads zoals thundertay
(dan natuurlijk voor windows in 7-zip omdat je dan een lekker klein pakketje krijgt)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Fergy schreef:Ten tweede ben ik een enorme fan van ed2k links. Dus zou ik het een heel goed idee vinden als MozBrowser daarvoor links neer zet. Wat misschien ook leuk zou zijn is als MozBrowser pakketjes maakt en die ook aanbied op het edonkey netwerk.
Pakket met alleen ThunderbirdNL
Pakket met alle extentions en downloads zoals thundertay
Pakket met ThunderbirdNL plus alle extentions en downloads zoals thundertay
(dan natuurlijk voor windows in 7-zip omdat je dan een lekker klein pakketje krijgt)
Welk programma kunnen we het beste voor het eDonkey-netwerk gebruiken ? Heb je een suggestie ? Vertaalprojecten kunnen hun bestanden via filesharing aanbieden om zo de Mozdev-servers wat te ontlasten. Op MozBrowser kunnen we op de voorpagina een overzicht met ed2k-links plaatsen.

Ook kunnen we in de Wiki een pagina aanmaken waarop iedereen links naar Mozilla-producten op filesharing-netwerken kan plaatsen. Achter die links kan dan ook vermeld worden of de betreffende link nog actief is of bijvoorbeeld niet meer.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Fergy
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 maart 2004, 21:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Fergy »

Zowel emule als emule plus doen hun werk goed waar ik de voorkeur geef aan emule. Het zijn beide opensource programmas die verkrijgbaar zijn in het nederlands en best gebruiksvriendelijk zijn hoewel je best toch een handleiding zou moeten neer zetten om mensen op weg te helpen. Het optimaal configureren kost namelijk wat moeite maar is zo gedaan met hulp.
Verder over dode links. Als ook maar 1 persoon van Mozbrowser de bestanden zou blijven sharen in emule dan is de link nooit dood. Extentions los sharen op het edonkey netwerk lijkt me niet handig. Het lijkt me veel handiger om pakketjes te gebruiken. Het netwerk gaat namelijk veel efficienter om met grote bestanden dan kleine bestanden.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

In de Wiki heb ik alvast een pagina aan filesharing gewijd:
http://www.mozbrowser.nl/wiki/wiki.phtm ... ilesharing

Iedereen met een MozBrowser Wiki-account kan daaraan zelf een link toevoegen.
Laatst gewijzigd door nirwana op 8 mei 2004, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik zag dat ze bij Wine ook bezig zijn met 7-zip port. De Windows versie van 7-zip werkt al in Wine.
De Linux versie van Thunderbird is overigens 2 mb kleiner met 7z ipv bzip2, dus ik ben erg benieuwd.
Fergy
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 maart 2004, 21:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Fergy »

Zijn er nu al plannen dat iemand een versie van ThunderbirdNL met 7-zip compressie installer gaat maken?
Het kan prettig zijn als er weer 2MB van het bestandje kan afgeschaaft worden.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Fergy schreef:Zijn er nu al plannen dat iemand een versie van ThunderbirdNL met 7-zip compressie installer gaat maken?
Het kan prettig zijn als er weer 2MB van het bestandje kan afgeschaaft worden.
u bent welkom om het te doen, dan zet ik hem online (als de mozdev servers het doen.)

Groet

MM

p.s. Thunderbird 0.6 NL windows/linux/mac en de installer zijn op ons gedeelte van mozdev klaar als de servers weer gaan werken komen ze automatisch beschikbaar en daarna zal ik een mailing laten rond gaan.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

OS/2 versie staat ook klaar.
Alleen de BeOS port blijft om de een of andere reden bij 0.4 hangen.
temptation
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 februari 2004, 18:54
    unknown unknown

Re: 7-zip versies van de Nederlandse vertalingen

Bericht door temptation »

nirwana schreef:
Iets anders wat volgens mij straks ook nodig zou kunnen zijn is het beschikbaar stellen van ThunderbirdNL op filesharing-netwerken. Die netwerken zijn er, worden met enige regelmaat gebruikt voor allerhande doeleinden, dus waarom zouden we daar niet handig gebruik van maken ? Volgens mij lenen BitTorrent en eDonkey en consorten zich hier goed voor. Het zou mooi zijn wanneer we straks op de site enkele BitTorrent-links zouden kunnen plaatsen.

MozBrowser beschikt overigens al over een Bittorrent Tracker op http://www.mozbrowser.nl/bt/tracker.php
Lijkt mij een leuk idee nirwana:) Ik wil mijn bandbreedte(40up) hier de eerste 2-3 weken best voor open stellen zodat we de eerste druktegolf een beetje kunnen opvangen. (ik denk meerdere onder ons wel)
Als we het goed organiseren en ergens op mozillazine/mozilla.org/texturizer een url kunnen krijgen dan zal het best merkbare belasting verminderen voor de servers denk ik.

Ik heb geen idee hoeveel man je nodig hebt om een basis upload te creeën, en of jullie tracker zulke load aan zou kunnen.(20 uploaders?)
Maar een goed idee is het :P
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als iemand op basis van een bepaald programma ongeveer kan uitleggen hoe het werkt, dan lijkt dat me welkom. Want het geheel met trackers, seeden enzo is me nog niet geheel duidelijk. De meesten die wel eens iets met p2p hebben gedaan zijn niet veel verder gekomen dan Kazaa (mijzelf incluis) en ik heb toch het gevoel dat systemen als Gnutella, Bittorrent en eDonkey/eMule een stukje geavanceerder zijn. Je kunt er best mee werken, maar dan moet je volgens mij wel een beetje weten hoe de achterliggende techniek in elkaar steekt (correct me if I am wrong).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Als iemand op basis van een bepaald programma ongeveer kan uitleggen hoe het werkt, dan lijkt dat me welkom.
Enkele dingen die je gelezen moet hebben over BitTorrent:
File Server's Guide
Nog ne guide
Je kunt er best mee werken, maar dan moet je volgens mij wel een beetje weten hoe de achterliggende techniek in elkaar steekt (correct me if I am wrong).
Ik denk dat BitTorrent aan het uitgroeien is tot één van de simpelste P2P oplossingen. Je klikt gewoon op een link en het bestand wordt gedownload. Meer moet je er niet achter zoeken. Als je natuurlijk zelf bestanden wilt gaan aanbieden, moet je natuurlijk wel iets meer kennis van zaken hebben, maar al bij al blijft het nog vrij simpel...
Fergy
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 maart 2004, 21:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Fergy »

Bittorrent lijkt simpeler omdat je in eerste instantie geen poorten hoeft open te gooien als je en Firewall of router hebt. Maar een Emule link klikken is minstens zo gemakkelijk als een bestandje downloaden en dan starten. En uit eindelijk werkt bittorrent ook pas lekker als je de juiste poorten open zet.

Een goede duidelijke handleiding doet wonderen.

Simpel weg Emule goed configureren en 1 emule client die upload is al genoeg.
Plaats reactie