Thunderbird Voorlichtingsavond

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Thunderbird Voorlichtingsavond

Bericht door Ronald-Jan »

Hoi forumleden,

Ik kreeg het onderstaande e-mailtje van Bram Moolenaar van de NLUUG.
Beste Firefox/Thunderbird liefhebbers,

We zijn bezig om in mei een conferentie te organiseren met als onderwerp "E-mail and beyond". Daarbij mag Thunderbird eigenlijk niet ontbreken.
Maar op dit moment hebben we nog geen spreker hiervoor.

Ik weet niet hoe goed jullie de NLUUG kennen. We organiseren al jaren conferenties rondom Unix. Veelal met bekende sprekers. Linus Torvalds gaf ooit zijn eerste buitenlandse presentatie op een NLUUG conferentie.
Het publiek is vooral technisch geinteresseerd, er zijn veel system administrators. Meer info is te vinden op de NLUUG website http://www.nluug.nl.

De conferentie in mei gaat over allerlei aspecten van e-mail.
Thunderbird is nieuw, dus veel mensen willen horen hoe het in elkaar zit, wat er fout kan gaan, overstappen van ..., komende ontwikkelingen, etc. Zou een van jullie over een van de vele mogelijke onderwerpen een goed verhaal kunnen houden? Als je iemand anders hiervoor weet, forward dit bericht dan svp.

Meer informatie over de conferentie, onderwerpen, etc. is te vinden in de Call for Papers:

http://www.nluug.nl/events/vj05/CfP-nl.html

Let wel: de deadline voor abstracts is 31 januari! Een paar dagen later kan ook nog wel, maar het is dus wel kort dag.

- Bram
Ik heb zelf weinig ervaring met Thunderbird en weet weinig af van de technische kant, maar misschien wil één van jullie daar spreken?

Als je dat wel wilt doen, kun je een mailtje sturen naar: Bram@moolenaar.net

Dit lijkt me een unieke kans die we krijgen om Thunderbird te promoten.
Ik hoop dat iemand deze kans wil benutten :wink:

Eventueel kunnen mensen samengaan, dat praat makkelijker...
Laatst gewijzigd door Ronald-Jan op 28 januari 2005, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Administrateur Steun Firefox
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird Voorlichtingsavond

Bericht door moZes »

Ronald-Jan schreef:Dit lijkt me een unieke kans die we krijgen om Thunderbird te promoten.
Volgens mij hoef je Thunderbird in de *nix wereld niet echt te promoten, zoals je dat voor MS gebruikers zou doen.
Op de meeste systemen werd al Netscape meegeleverd en als opvolger is er de Mozilla Suite. Laatste ontwikkeling is het compileren van Firefox en Thunderbird voor de verschillende *nixen.
Wil je op deze conferentie iets nieuws te vertellen hebben, dan moet dat wel iets verder gaan dan berichten ophalen en verzenden denk ik. Het zijn allemaal technische gebruikers en niet echt eindgebruikers.

Misschien dat Bram hier nog iets over kan melden?
Gast
    unknown unknown

Re: Thunderbird Voorlichtingsavond

Bericht door Gast »

moZes schreef:Misschien dat Bram hier nog iets over kan melden?
Bij deze. Het is voor deze conferentie inderdaad niet zo interessant om te vertellen hoe geweldig Thunderbird is. Veel van de bezoekers zullen daar al eens naar gekeken hebben.

Wat wel interessant is om iets in deze richting te doen:
- Hoe zit Thunderbird in elkaar, waarom is dat beter als bij andere applicaties?
- Migratie van mutt/Netscape/whatever naar Thunderbird voor een heel bedrijf.
- Hoe configureer ik het zo dat ik heel efficient m'n e-mail kan verwerken?
- Voordelen/nadelen van IMAP, POP, etc.
- Etc.

Een verhaal wat een gemiddelde gebruiker zou kunnen houden is natuurlijk veel minder aantrekkelijk als een verhaal van een ervaren gebruiker die echt iets te vertellen heeft. Een van de developers zal ook ongetwijfeld iets interessants te vertellen hebben.

Bram Moolenaar <Bram@nluug.nl>
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

In dit topic kunnen we op zijn minst een opsomming maken van wat Thunderbird aantrekkelijk zou kunnen maken voor beheerders. Op basis daarvan kunnen we bepalen hoe geschikt Thunderbird op dit moment is voor algemeen gebruik binnen bedrijven.

Thunderbird heeft een spamfilter. Dat is leuk voor thuisgbebruikers, maar bij een bedrijf mag je aannemen dat men al over een centraal spamfilter beschikt. Of men zal misschien willen dat de trainings-gegevens van de TB-spamfilter centraal kunnen worden beheerd (alle gegevens bij elkaar maakt een krachtiger filter).

Thunderbird biedt regels waarmee emails bij ontvangst op een juiste manier kunnen worden behandeld en georganiseerd (zelfs automatisch beantwoorden als je een extra extensie gebruikt).

Thunderbird biedt ondersteuning voor sjablonen (hoewel niet al te uitgebreid, maar kan handig zijn).

Thunderbird gebruikt het MBOX-formaat voor opslag van mailberichten. Dit is handig voor andere programma's die ook ditzelfde formaat ondersteunen.

Interessante info over Mozilla-profielen: http://gemal.dk/mozilla/files.html

Handige Thunderbird-extensies ?
- Enigmail voor beveiligen/versleutelen van email
- Signature voor invoegen van veelgebruikte tekst
- QuoteCollapse voor bijhouden van discussies
- Contacts Sidebar voor snel toegang tot contactpersonen

Is Thunderbird klaar voor mass-deployment ? Hoe werkt Thunderbird met roaming profiles ? Interessante sites op dat gebied:
mozptch
MozillaCustomization
Mozilla Mass Deployment

Aanvullingen zijn uiteraard welkom...
Misschien heeft iemand ervaring met deployment van Mozilla/Firefox/Thunderbird in een organisatie of weet hij/zij wat daarbij nog meer van belang is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik denk dat de IMAP-ondersteuning van TB ook wel zeer belangrijk is (of kan zijn) voor bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die hun mail zowel thuis als op het werk lezen. De mail kan dan gewoon op de server blijven staan. Op dit gebied heeft TB zeker een streepje voor.
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

Thunderbird

Bericht door sludink »

Belangrijkste is dat Thunderbird op dit moment wel Outlook-express, maar niet geheel Outlook kan vervangen, en het werkt slecht samen met virus-scanners, dit voor Windows-gebruikers.

Voor Unix-derivaten + bedrijven van belang:
Nadelen:
  • Vreet veel RAM geheugen (messages in de open-folder blijven in RAM-geheugen), irritant als je 1000 mails per week krijgt.
  • Geen groep-kalender/ tijdsschema-management (Wordt aan gewerkt door Moz)
  • Geen WebDAV / MAPI ondersteuning (beiden zijn echter van MS)
  • Het hele programma is eigenlijk nog in 'development', en om Outlook-functionaliteit te krijgen zal nog vaak geupgrade moeten worden.
Voordelen:
  • -Licentie niet erg restrictief
  • -Veel ontwikkelingen komende, Thunderbird moet dezelfde functionaliteit gaan krijgen als Outlook. Bijvoorbeeld Sunbird is al als kalender beschikbaar. Een versienummier <1 (0.2 in dit geval) wil bij Unix echter vaak niet zeggen dat de boel onstabiel is, maar deze versie is dat echter nog wel (Masked voor Gentoo bijvoorbeeld).
  • -Ingebouwde Phishing-detection
  • -Zelflerend spamfilter (Bayesiaans)
  • -Thunderbird heeft de mogelijkheid plaatjes uit te schakelen (In bijvoorbeeld de tiff-library voor Linux willen nogal eens lekken zitten)
  • -Thunderbid heeft een geintegreerde RSS news-reader voor mensen die bepaalde rss-kanalen willen volgen, als extension. Deze extension werkt uitstekend.
  • -Thunderbird is geintegreerd met Firefox (in Windows)
  • -Je kan beter tasken dan met Eudora / Outlook, bijvoorbeeld terwijl mail gezonden wordt kan je iets anders doen.
  • -Globale inbox, bv. alle mail uit alle accounts van de laatste week laten zien
  • -Ingebouwde, Nederlandse Spellingscontrole mogelijk (wel even iets downloaden), werkt goed!
  • -Creeer aangepaste bericht-overzichten, bijvoorbeeld alleen mail van bepaalde afzender bekijken
  • -Thema's om uiterlijk aan te passen. Voor bedrijven niet zo heel handig.
  • -Bedrijven kunnen zelf plug-ins schrijven (beetje triviaal, maar toch)
  • -Mensen kunnen ook overwegen om de Mozilla suite te nemen, waarin Firefox en Thunderbird samen geintegreerd zijn opgenomen, samen met een soort 'websitebouwprogramma' dat ik verder niet ken. Deze suite wordt echter niet meer door de Mozilla foundation, maar door een groep meer onafhankelijke ontwikkelaars bijgehouden
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird

Bericht door ByteWarrior »

sludink schreef:Belangrijkste is dat Thunderbird op dit moment wel Outlook-express, maar niet geheel Outlook kan vervangen
Het doel van TB is ook niet om Outlook te vervangen, wel Outlook Express. Als vervanging voor Outlook wordt het project Lightning ontwikkeld.
en het werkt slecht samen met virus-scanners
Dat is niet juist hoor. TB werkt met veel virusscanners samen. Sommige virusscanners willen echter niet altijd met TB samenwerken. Een goede virusscanner scant ook de mails die bij TB binnenkomen en buitengaan.

't Is trouwens maar een kwestie van tijd tot alle fabrikanten deze software gaan ondersteunen...
Het hele programma is eigenlijk nog in 'development', en om Outlook-functionaliteit te krijgen zal nog vaak geupgrade moeten worden.
Nogmaals, het is niet de bedoeling van TB om Outlook te vervangen...
Voordelen:
Nog een aanvulling: Thunderbird heeft een uitstekende IMAP-ondersteuning. :-)
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

-Ingebouwde, Nederlandse Spellingscontrole mogelijk
Ik erger me juist rot aan de Nederlandse spellingcontrole:alle samengestelde woorden zijn los geschreven!
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Lieske schreef:
-Ingebouwde, Nederlandse Spellingscontrole mogelijk
Ik erger me juist rot aan de Nederlandse spellingcontrole:alle samengestelde woorden zijn los geschreven!
En dat is FOUT!

...dat is wel serieus een probleem, zoiets staat wel erg knullig :/
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Nou ja, ik behelp me door verkeerd gespelde woorden in het algemene woordenboek in de goede spelling toe te voegen aan mijn persoonlijke woordenboek.
sludink
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 maart 2005, 13:55
Locatie: Zundert
    unknown unknown

Bericht door sludink »

Dag iedereen,

Een paar reacties:

-Voor zover ik weet is het absoluut WEL de bedoeling dat Thunderbird Outlook moet kunnen gaan vervangen, alleen weet ik niet meer waar ik dat ook weer gelezen heb. Lightning is namelijk een alias voor "Thunderbird extension for tightly-integrated calendar functionality", en Lightning is slechts een codenaam. Thunderbird zal de applicatie-naam blijven.
http://wiki.mozilla.org/Calendar:Lightning

-Met de virusscanners heb ik geen ervaring omdat ik zelf Linux gebruik, maar er is inderdaad een workaround. Het probleem geldt echter ook voor andere mail-programma's.

-Over de spellings-controle: Ik gebruik de woordenlijsten van OpenOffice.org, omdat deze compatibel zijn. (Versie-12-8-2003).
Deze bevat 119.936 termen (=lijnen-2).
Mozilla levert als plugin de lijst van 18-8-2002 mee, voor zover ik weet, deze heeft evenveel termen.
Deze zijn dus al een beetje oud, en misschien zijn ergens wel betere verkrijgbaar.
Een veel completere NL woordenlijst is beschikbaar op
ftp://ftp.tue.nl/pub/tex/GB95/spell-nl- ... en/latin1/
deze biedt 222.000 woorden, maar deze is echter niet in het myspell-formaat, en is misschien niet helemaal bruikbaar.
Simon Brouwer (simon.oo.o@xs4all.nl) zou ons hier meer over kunnen vertellen denk ik. Voor vragen moet je ook contact met hem opnemen.
llkojnjhfy
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 juni 2011, 8:26
    Windows XP Chrome

Re: Thunderbird Voorlichtingsavond

Bericht door llkojnjhfy »

Wat wel interessant is om iets in deze richting te doen:
- Hoe zit Thunderbird in elkaar, waarom is dat beter als bij andere applicaties?
- Migratie van mutt/Netscape/whatever naar Thunderbird voor een heel bedrijf.
- Hoe configureer ik het zo dat ik heel efficient m'n e-mail kan verwerken?
- Voordelen/nadelen van IMAP, POP, etc.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird Voorlichtingsavond

Bericht door nirwana »

llkojnjhfy schreef:Wat wel interessant is om iets in deze richting te doen:
- Hoe zit Thunderbird in elkaar, waarom is dat beter als bij andere applicaties?
- Migratie van mutt/Netscape/whatever naar Thunderbird voor een heel bedrijf.
- Hoe configureer ik het zo dat ik heel efficient m'n e-mail kan verwerken?
- Voordelen/nadelen van IMAP, POP, etc.
Mag ik erop wijzen dat je reageert op een onderwerp uit 2005 ? Dat is toch al gauw 6 jaar geleden.

Verder heb ik de reclame (voor handtassen) uit je handtekening gehaald, want dat lijkt me niet erg gepast. Daarom verzoek ik je om in je handtekening geen reclame meer te plaatsen. Anders kun je beter je heil ergens anders gaan zoeken.

Je gebruikersnaam en e-mailadres suggereren mij dat je hier alleen komt om spamberichten te plaatsen. Laat dat nu net iets zijn waar ik een gruwelijke hekel aan heb. Dus laten we hopen dat ik het ditmaal bij het verkeerde eind heb en dat je gewoon een keurige forumgebruiker bent.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie