Ik wil Linux!

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Gesloten
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Ik wil Linux!

Bericht door Robby »

Ik heb er maar even een nieuw onderwerp van gemaakt.

Zoals ik al aankondigde wil ik graag Linux gaan proberen op mijn laptop. Niet omdat ik persé moet, maar uit nieuwsgierigheid. Misschien als ik er achter kom dat Linux alles kan wat ik wil, dat ik dan nog wel eens helemaal overschakel. Voorlopig wil ik het eerst gewoon eens uit proberen. Windows moet dus wel stabiel blijven draaien op de zelfde computer.

Ik heb reviews bekeken van: Suse, 9.1; Mandrake 10.0 (comm); Redhat; Fedora; Xandros 2.0; Lindows en Knoppix. Omdat ik op Linux-gebied nog niets weet blijven alleen de eerste twee distributies over (en dan in beide gevallen de goedkope versie). Maar dan wordt het moeilijk voor me. Ik heb de volgende vragen:


• Ik heb een labtop (Promedion). Ik begrijp dat zowel Suse (Kpowersave) als MDK (ACPI) powermanagement hebben. Klopt dat?
• Suse heeft een 2.6.4 kernel en MDK 2.6.3; maakt dat veel uit?
• Suse heeft geen ATI-drivers (vervangt ze voor VESA) en MDK wel; maakt dat veel uit?
• Beide hebben een goede hardware detectie
• Suse heeft geen DVD-playback software MDK wel. Is dat makkelijk te verhelpen (voor een beginner?)
• Suse heeft update lopen via YOU en is niet source/debian based. Ik begrijp dat niet allemaal, maar volgens mij betekent dit dat de patches en de drivers wel worden geupdate, maar SUSE als geheel niet en dat ik dan weer een nieuwe versie zou moeten kopen. MDK heeft URPM-tools (rmp) maar dan zit je vast aan Mandrake. (Men spreekt van dependency, maar helemaal begrijpen doe ik het niet). Is dat een probleem? Beide gratis?
• Suse heeft MP3, MDK weet ik niet
• Beide hebben een goede installer.
• Hoe goed is de Windows simulatie van beide. Ik lees daar weinig over. Kan ik Office makkelijk/probleemloos draaien, Nero, Power DVD, en een tool zoals Total commander? Ik begrijp dat WMware of Win4lin goed zou zijn… gebruiken ze dat?
• Ik begrijp dat MDK niet goed is in de printerconfig. Is dat zo en wat betekent dat precies?
• Wat ik ook niet begrijp is hoe het gaat met versienummers. Binnen één versie zijn er weer nieuwe bilds. Volgens mij betekent dit dat ik het beter niet in een winkel kan kopen, want daar lopen ze altijd achter.
• Ik begrijp dat Firefox niet goed draait onder Suse, is dat zo en hoe zit het bij Mandrake
• Verder valt me op dat de Linux gemeenschap vaak vergelijkt met Windows. Iets kan wat ook in Windows kan. Dat is mooi, maar wat kan Linux wat Windows niet kan?
• Kent iemand een review waarin Suse en MDK worden vergeleken? Ik kom alleen revies met die vergelijking in oude versies tegen.
• Tot slot snap ik niet dat je de hele versie van MDK (Suse ook?) van internet kan afhalen. Waarom zou dan nog iemand het in de winkel kopen?

Veel vragen en ik snap dat niet iedereen twee distributies gaat uitproberen. Elke suggestie is natuurlijk welkom. Zijn er nog andere overwegingen of dingen waar ik op moet letten?

Ik zal mijn vragen ook op het andere (linux) forum plaatsen.

Groeten Robby
Laatst gewijzigd door Robby op 17 mei 2004, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Ik wil Linux!

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Ik heb er maar even een nieuw onderwerp van gemaakt.
Hoewel je misschien beter hiervoor naar een Linux-specifiek website zou gaan, zal ik toch proberen te antwoorden op je vragen. Ik ben soms wel een beetje vooringenomen... ;-)
Zoals ik al aankondigde wil ik graag Linux gaan proberen op mijn laptop. Niet omdat ik persé moet, maar uit nieuwsgierigheid. Misschien als ik er achter kom dat Linux alles kan wat ik wil, dat ik dan nog wel eens helemaal overschakel. Voorlopig wil ik het eerst gewoon eens uit proberen. Windows moet dus wel stabiel blijven draaien op de zelfde computer.
Wat zeg je nu? 'Windows' en 'stabiel' in dezelfde zin??
Je kan inderdaad een dualbootinstallatie kiezen, hierbij krijg je dan bij het opstarten de keuze tussen Windows en Linux.
Ik heb reviews bekeken van: Suse, 9.1; Mandrake 10.0 (comm); Redhat; Fedora; Xandros 2.0; Lindows. Omdat ik op Linux-gebied nog niets weet blijven alleen de eerste twee distributies over (en dan in beide gevallen de goedkope versie).
Fedora Core is ook de moeite waard. Wordt veel gebruikt onder hobbyisten. Dinsdag komt de nieuwe versie uit (Fedora Core 2). FC is ook geschikt voor beginnende gebruikers...
Suse heeft een 2.6.4 kernel en MDK 2.6.3; maakt dat veel uit?
Maakt niet zoveel uit. Als je het zo erg vindt, kan je later een nieuwe kernel bouwen.
Suse heeft geen ATI-drivers (vervangt ze voor VESA) en MDK wel; maakt dat veel uit?
Ik denk dat je de ATI drivers wel kan downloaden. Het is natuurlijk wel makkelijker als ze bij je distributie zitten.
Suse heeft geen DVD-playback software MDK wel. Is dat makkelijk te verhelpen (voor een beginner?)
Daar bestaan wel enkele HOWTO's voor. Niet zo moeilijk op te lossen...
Suse heeft update lopen via YOU en is niet source/debian based. Ik begrijp dat niet allemaal, maar volgens mij betekent dit dat de patches en de drivers wel worden geupdate, maar SUSE als geheel niet en dat ik dan weer een nieuwe versie zou moeten kopen. MDK heeft URPM-tools (rmp) maar dan zit je vast aan Mandrake. (Men spreekt van dependency, maar helemaal begrijpen doe ik het niet). Is dat een probleem? Beide gratis?
Dependancies zijn de afhankelijkheden tussen packages (pakketten). Bijvoorbeeld: als je The Gimp wilt installeren, moet je ook GTK hebben, want The Gimp gebruikt dit pakket.
Zo goed als alle distributies hebben wel één of ander updatesysteem. Je moet je er niet te blind op staren. RPM's worden veel gebruikt, net als DEB's en de aloude tar.gz's. Dit hangt gewoon af van je distributie. Je leert er wel mee omgaan...
Suse heeft MP3, MDK weet ik niet
Ook daar bestaan packages voor. Ogg Vorbis is trouwens een betere oplossing dan MP3.
Hoe goed is de Windows simulatie van beide. Ik lees daar weinig over. Kan ik Office makkelijk/probleemloos draaien, Nero, Power DVD, en een tool zoals Total commander? Ik begrijp dat WMware of Win4lin goed zou zijn… gebruiken ze dat?
Als je Windows wilt simuleren onder Linux, vergeet het dan al maar. Windows en Linux zijn twee aparte systemen. Je kan weliswaar kleine programmaatjes zonder problemen draaien onder Wine(x), maar zeker MS Office niet!! Ook Nero en PowerDVD zijn zo goed als uitgesloten. Waarom wil je Linux gebruiken met al die Windowsprogramma's? Er bestaan zeer goede alternatieven.
VMWare kan je gebruiken natuurlijk. Daar heb ik al goede dingen over gehoord, maar volgens mij is het beter om gewoon Linux te gebruiken waarvoor het dient (en het dient zeker NIET om Windowsprogramma's te draaien...).
Wat ik ook niet begrijp is hoe het gaat met versienummers. Binnen één versie zijn er weer nieuwe bilds. Volgens mij betekent dit dat ik het beter niet in een winkel kan kopen, want daar lopen ze altijd achter.
Een distributie is eigenlijk een Linuxkernel samen met enkele programma's. Iedere distributie heeft zijn eigen nummering.

Ook de kernel (dit is de kern van Linux) heeft een versienummer. Nu zitten we aan 2.6.6. Het middelste nummer duidt op een test of niet. Als dat oneven is gaat het om een testversie. 2.5.0 was bijvoorbeeld een testversie.

De versienummers in de winkel lopen inderdaad altijd achter. Voor leveranciers is het zo goed als onmogelijk om de distributies op te volgen. Je kiest best voor een online-winkel (deze hebben altijd de laatste versies) of je download de cd'tjes gewoon zelf. Als je een breedbandconnectie hebt, is dat geen probleem...
Ik begrijp dat Firefox niet goed draait onder Suse, is dat zo en hoe zit het bij Mandrake
Ik dacht dat Firefox overal goed draaide...
Verder valt me op dat de Linux gemeenschap vaak vergelijkt met Windows. Iets kan wat ook in Windows kan. Dat is mooi, maar wat kan Linux wat Windows niet kan?
Zoals ik al zei zijn Windows en Linux niet echt te vergelijken... Toch even proberen: Linux is zeer goed in multitasking (meerdere programma's tegelijkertijd draaien). Linux wordt ook in de professionele wereld zeer veel gebruikt voor 3D-filmpjes te maken. Ook als programmeeromgeving steekt het uit boven Windows.

Maar bovenal is Linux iets voor iemand die graag alles over zijn PC weet en die graag aan alles 'prutst'. Als je niet graag iets opzoekt op Internet, laat Linux dan al maar voor wat het is. Als je er evenwel mee doorgaat, zal je zien dat Linux veel meer kan dan Windows (als je het zelf ziet, weet je het).
Tot slot snap ik niet dat je de hele versie van MDK (Suse ook?) van internet kan afhalen. Waarom zou dan nog iemand het in de winkel kopen?
Suse kan je niet rechtstreeks als ISO downloaden en op een CD'tje branden. Mandrake wel. Het voordeel bij het kopen is dat je ook ondersteuning krijgt en recht op updates. Als je het pakket koopt, steun je het ook financieel (dit komt de verdere ontwikkeling ten goede).

Er zijn evenwel andere distributies die je volledig gratis krijgt (ook updates) en waar een grote community het geheel ondersteunt. Ik denk hierbij aan Debian en Slackware. Deze distributies zijn zeker zo goed als Suse en MDK (maar minder geschikt voor beginners).
Veel vragen en ik snap dat niet iedereen twee distributies gaat uitproberen.
Voor ik bij SlackWare ben blijven plakken heb ik Redhat (6, 8 en 9), Fedora, Debian en Knoppix uitgeprobeerd. Het is dus maar waar je jezelf het beste bij voelt...
Ik denk dat je na verloop van tijd zelf wel de andere distributies wilt ondekken.
Zijn er nog andere overwegingen of dingen waar ik op moet letten?
Ik hoop dat je vlot Engels kan. Het merendeel van de informatie op het Net staat namelijk in deze taal. Er is evenwel een vertalingproject in volle gang met ook al wat Nederlandstalige info: http://www.tldp.org.

Nog een kleine tip: geef niet te snel op. In het begin gaat niet alles zo makkelijk zijn. Je mag veel weten over Windows, in Linux weet je niets en moet je vanaf 0 beginnen. Soms kan het frustrerend zijn, maar de aanhouder wint!!

Veel succes... :)
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Ik wil Linux!

Bericht door Z_God »

ByteWarrior schreef:
Robby schreef:Hoe goed is de Windows simulatie van beide. Ik lees daar weinig over. Kan ik Office makkelijk/probleemloos draaien, Nero, Power DVD, en een tool zoals Total commander? Ik begrijp dat WMware of Win4lin goed zou zijn… gebruiken ze dat?
Als je Windows wilt simuleren onder Linux, vergeet het dan al maar. Windows en Linux zijn twee aparte systemen. Je kan weliswaar kleine programmaatjes zonder problemen draaien onder Wine(x), maar zeker MS Office niet!! Ook Nero en PowerDVD zijn zo goed als uitgesloten. Waarom wil je Linux gebruiken met al die Windowsprogramma's?
Je noemt hier nu een aantal programma's die volgens mij juist wel goed onder Linux draaien. MS Office (met name 97, 2000 en XP) kan je goed draaien in Crossover en met Wine zal je ook een heel eind komen. Ook Nero draait erg goed in Wine (alhoewel K3B toch veel beter is). PowerDVD heeft zelfs een native Linux versie. Die is alleen niet makkelijk (legaal) meer te krijgen geloof ik. Ik heb zowel PowerDVD als LinDVD voor Linux. Mail/IM/PM me als je ze wil hebben :roll:
Ik heb alleen zelf geen DVDs, dus ik heb niet echt kunnen testen. Van anderen heb ik wel gehoord dat ze werken.
Robby schreef:Ik begrijp dat Firefox niet goed draait onder Suse, is dat zo
Ik gebruik Firefox onder SUSE 9.0 om dit te posten. Werkt prima.
Robby schreef:maar wat kan Linux wat Windows niet kan?
Een hoop :) Filesysteem is beter, je hoeft bijvoorbeeld nooit te defragmenteren; Multitasking/geheugenbeheer is inderdaad veel beter, Firefox wordt niet direct naar je hd geswapt als je hem effe minimaliseerd; Een hoop Windows bugs zijn eruit, dingen als scrollen werken altijd goed (onder Windows zijn er vaak focus problemen); Ook ondersteunt Windows selecteren/middelste muisknop volgens mij nog steeds niet om te copy/pasten; Verder zal je in GNOME/KDE waarschijnlijk nog ontzettend veel features tegenkomen die je niet in Windows zal terugvinden.
Compatibiliteit met Windows programma's groeit tegenwoordig echt in een razend snel tempo. Doordat er zoveel effeciënter met je hardware omgegaan wordt, draaien Windows applicaties soms zelfs sneller onder Linux dan onder Windows.
Robby schreef:Tot slot snap ik niet dat je de hele versie van MDK (Suse ook?) van internet kan afhalen. Waarom zou dan nog iemand het in de winkel kopen?
Bij SUSE zijn met name de boeken belangrijk. Daarnaast kan de extra support ook erg handig zijn.


Ik ben zelfs overigens een SUSE fan. De laatste keer dat ik Mandrake probeerde waren de configuratie tools erg buggy. Als je SUSE kiest, moet je zeker de laatste versie nemen (9.1). Als je met Linux begint, zijn de boeken die bij SUSE zitten ook erg handig. Als je toch de gratis versie wil, zal je even geduld moeten hebben, die komt namelijk op 4 juni uit.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bedankt alvast

Bericht door Robby »

ByteWarrior en Z_God bedankt voor jullie uitgebreide antwoord.

Ik ben aangenaam verrast door jullie bereidheid om mij zo te helpen. Ik had geheel ten onrechte, een paar snelle antwoorden verwacht. Maar ik begin nu al een redelijk beeld te krijgen. Mijn voorlopig beeld is: het maakt in weze niet zo heel veel uit. Suse lijkt me op dit moment iets professioneler en heeft een aantrekkelijke prijs.

Voor wat betreft de vraag over simuleren van software in Linux... Ik best vervangende software proberen, maar het is niet altijd makkelijk aan te komen. Ik ben zo'n stumpert die alles doet met een simpel telefoonlijntje. Het is dus handig als er al veel software in het standaardpakket zit.
Voor het officepakket ben ik bang dat het openofficepakket niet toereikend zal blijken te zijn. Geen draaitabellen, geen VBA dus is het toch wel handig als ik het zou kunnen draaien onder Linux. Jullie schijnen het er niet helemaal over eens te zijn of dat goed kan. Spreken jullie allebei uit eigen ervaring? Misschien moet ik het gewoon maar eens zelf uitproberen.

Je aanbod voor de software Z_God heb ik in mijn oren geknoopt. Zo dra ik er aan toe ben, kom ik er zeker op terug!
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Bedankt alvast

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Voor het officepakket ben ik bang dat het openofficepakket niet toereikend zal blijken te zijn. Geen draaitabellen, geen VBA dus is het toch wel handig als ik het zou kunnen draaien onder Linux. Jullie schijnen het er niet helemaal over eens te zijn of dat goed kan. Spreken jullie allebei uit eigen ervaring? Misschien moet ik het gewoon maar eens zelf uitproberen.
Ik ben niet zo'n emuleerder onder Linux. Ik ga er altijd van uit dat het beter is native (Linux-eigen) programma's te draaien. Maar zoals Z_God zegt, lukt het wel...
Van CrossOver Office heb ik wel alleen nog maar goede dingen gehoord. Dat is misschien een goede optie voor jou.

Bij VBA onder Linux heb ik wel m'n twijfels. Je doet natuurlijk wat je wilt, maar ik zie geen reden om zo'n brakke taal te gebruiken onder Linux. Of het moet zijn om compatibiliteitsredenen...
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Ik heb zelf een boekhoudprogramma gemaakt dat in combinatie met word en excel rekeningen maakt en alles vervolgens tot een jaarverslag omtovert voor de belastingdienst. Dat maakt in geringe mate ook gebruik van VBA.
Als Linux me bevalt bouw ik het misschien wel om, maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Volgens mij heeft OpenOffice geen alternatief op dit punt. CrossOver ken ik niet, maar dat ga ik eens onderzoeken. Bedankt voor de tip. Verder begrijp ik dat Novell hun perfect-office pakket geschikt willen maken voor Linux. Maar dan moet Linux wel erg bevallen (voordat ik geld ga uitgeven om een pakket wat op zich prima werkt te vervangen voor iets wat zich nog moet bewzijen)...

Groet,

Robby
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Over Crossover kan je hier meer informatie vinden: http://www.codeweavers.com/
Daarmee kan je gegarandeerd MS Office 97, 2000 en XP stabiel draaien onder Linux. (Het kost alleen wel wat, maar als je MS Office echt nodig hebt is het dat zeker waard.) VBA zou volgens mij geen probleem moeten zijn voor Crossover.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Z_God schreef:Over Crossover kan je hier meer informatie vinden: http://www.codeweavers.com/
Daarmee kan je gegarandeerd MS Office 97, 2000 en XP stabiel draaien onder Linux. (Het kost alleen wel wat, maar als je MS Office echt nodig hebt is het dat zeker waard.) VBA zou volgens mij geen probleem moeten zijn voor Crossover.
Ik vroeg me net af waarom iemand tegenwoordig nog perse Microsoft Office nodig heeft. Toen las ik over de pivottabellen en VBA (macro's).

Over de pivot-tabellen heb ik het volgende gevonden:
(...)and appreciated the improvements made to the Pivot Table feature in Excel 2003. OpenOffice.org's Calc offers a similar feature, called DataPilot, but testers had trouble locating it because of the differences in the way Calc and Excel are organized.
http://www.eweek.com/article2/0,1759,1571629,00.asp
Wat macro's betreft: OpenOffice.org beschikt ook over macro-functionaliteit, maar de kans dat bestaande macro's direct werken is klein. Dat is op zich ook direct een voordeel, want macro-virussen kunnen zo in OpenOffice.org ook weinig uitrichten.

Het is ook al mogelijk dat bij een overstap van de ene versie op de andere versie van Microsoft Office macro's opeens niet meer werken, dus zo vreemd is dat nu ook niet.

Wil je meer info over OpenOffice.org, dan kan ik de OpenOffice-startpagina aanraden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten