Spelling(s)controle: samenstellingen

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Plaats reactie
SOS
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 april 2005, 11:47
    unknown unknown

Spelling(s)controle: samenstellingen

Bericht door SOS »

De spellingscontrole van de NL-versie gaat structureel in de fout met gelegenheidssamenstellingen: samenstellingen die niet in het woordenboek staan maar wel gewoon aaneen geschreven worden. Als ik die -correct- aaneen schrijf, oppert de spellingscontrole -ten onrechte- iedere keer weer dat er een spatie tussen moet. Bijzonder irritant. Daar wordt het platform Signalering Onjuist Spatiegebruik niet blij van...
Nog een puntje: de spellingscontrole keurt zelf de spelling 'spellingscontrole' af, en stelt voor om er 'spellingcontrole' van te maken. Niet erg consequent.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Dit is een bekende 'fout' in het programma. Eigenlijk wordt de spellingscontrole van OpenOffice.org gebruikt, maar die kan niet zo goed met losse woorden omgaan. In het Engels merk je hier weinig van, maar ik een taal als het Nederlands dus wel.

Ik dacht dat de spellingscontrole voor Thunderbird versie 1.1 verbeterd was (weer gelijkgetrokken met OpenOffice.org), maar ik heb het eigenlijk nooit getest. Hopelijk is het dan beter, want deze spellingscontrole wordt bijvoorbeeld ook in Nvu gebruikt.
Gebruikersavatar
Ziggy
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 november 2004, 14:16
    unknown unknown

Bericht door Ziggy »

Weet iemand trouwens of er betere woordenlijsten compatible zijn met de spellingscontrole van TB? Bv. die van het groene boekje ofzo?
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Gert-Paul schreef: Ik dacht dat de spellingscontrole voor Thunderbird versie 1.1 verbeterd was (weer gelijkgetrokken met OpenOffice.org), maar ik heb het eigenlijk nooit getest. Hopelijk is het dan beter, want deze spellingscontrole wordt bijvoorbeeld ook in Nvu gebruikt.
:oops: ik he die eigenlijk nooit meer geupdate, ik zal er voor zorgen dat het gaat gebeuren bij de volgende build

Groet

MM
SOS
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 april 2005, 11:47
    unknown unknown

Bericht door SOS »

Ziggy schreef:Weet iemand trouwens of er betere woordenlijsten compatible zijn met de spellingscontrole van TB? Bv. die van het groene boekje ofzo?
Met alleen een betere woordenlijst ben je er nog niet. Het probleem is namelijk dat gelegenheidssamenstellingen niet in woordenlijsten zoals het Groene Boekje voorkomen, maar volgens de spellingsregels wel als één woord geschreven dienen te worden. Vergelijken met een woordenlijst is dan dus niet voldoende.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

In deze presentatie (Flash-formaat) van het Nederlandstalige OOo-project lees je meer achtergronden van de Nederlandstalige spellingscontrole zoals die in OpenOffice.org (en dus ook in Mozilla) wordt gebruikt. Daar wordt ook ingegaan op de zaken die hierin nog verbeterd kunnen worden en de samenstellingen zijn daar een onderdeel van.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie