Verbeteringen nieuwe Firefox vertaling

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

ucchan schreef:[stomme vraag]Zit dat ook in een xpi verwerkt?[/stomme vraag]
Ik heb er de afgelopen weken langzamerhand alle opmerkingen doorgelopen en daarom heb ik van woensdag nog een XPI-liggen met bijna alle verbeteringen.

Is te downloaden van http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/firefox ... ngpack.xpi.
Honji
    unknown unknown

Bericht door Honji »

Gert-Paul schreef:
ucchan schreef:[stomme vraag]Zit dat ook in een xpi verwerkt?[/stomme vraag]
Ik heb er de afgelopen weken langzamerhand alle opmerkingen doorgelopen en daarom heb ik van woensdag nog een XPI-liggen met bijna alle verbeteringen.

Is te downloaden van http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/firefox ... ngpack.xpi.
Wat is dit voor een download. Is dit firefox 1.0+ (betekend dat het nightly builds zijn? ) of is dit gewoon een update van de nederlandse vertaling?

bedankt :D
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Honji schreef:Wat is dit voor een download. Is dit firefox 1.0+ (betekend dat het nightly builds zijn? ) of is dit gewoon een update van de nederlandse vertaling?

bedankt :D
Het is een update van de huidige vertaling, maar ik heb er + achter gezet omdat dit meer is dan de standaard vertaling van 1.0.
Honji
    unknown unknown

Bericht door Honji »

Wellicht is het dan handig om het bestand update Ned. vertaling te noemen

:idea:
Bernd
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 juni 2004, 10:51
    unknown unknown

Bericht door Bernd »

Nog handiger zou een (wekelijkse?) build zijn van FireFox 1.0 en ThunderbirdNL inclusief de nieuwste XPI vertalingen.
Deze dan plaatsen op thunderbirdnl.mozdev.org

Bij voorkeur zelfs de binaries bewerkt met UPX, wat de initiele opstarttijd een klein beetje zou moeten verkleinen. Portable FireFox/Thunderbird gebruikt immers ook UPX, dus op zich gaat dat zonder fouten.

Vervolgens met 7Zip inpakken (alleen Win32 uiteraard) of met zip en op de server plaatsen.

Voor officiele versies moet je maar bij Mozilla servers downloaden ipv via mozbrowser/mozdev.

Ietwat offtopic: hoe kan ik FORCEREN dat je slechts eenmaal FireFox mag opstarten en dat elke keer als ik op het FireFox icoon (snelkoppeling) van de QuickLaunch bar druk, een nieuwe TAB wordt geopend ipv een nieuw venster/instantie?

druk op Quicklaunch FFox icoon:
*als firefox reeds gestart --> nieuwe TAB
*anders --> FireFox opstarten.

ReactOS (opensource windows kloon, www.reactos.com) heeft FireFox trouwens bijna aan de gang!
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Bernd schreef:Nog handiger zou een (wekelijkse?) build zijn van FireFox 1.0 en ThunderbirdNL inclusief de nieuwste XPI vertalingen.
Deze dan plaatsen op thunderbirdnl.mozdev.org

Bij voorkeur zelfs de binaries bewerkt met UPX, wat de initiele opstarttijd een klein beetje zou moeten verkleinen. Portable FireFox/Thunderbird gebruikt immers ook UPX, dus op zich gaat dat zonder fouten.

Vervolgens met 7Zip inpakken (alleen Win32 uiteraard) of met zip en op de server plaatsen.

Voor officiele versies moet je maar bij Mozilla servers downloaden ipv via mozbrowser/mozdev.
Ik zelf denk niet dat het haalbaar is en dat voor zulk soort updates geen hele nieuwe versies uitgebracht moeten worden op vaste tijdstippen. Als het nodig is kan bv het taalpakket van Thunderbird bijgewerkt worden als dat nodig is.
Dit waren trouwens kleine dingen, omdat de vertaling van Firefox 1.0 gewoon goed was.

Tussentijdse taalpakketten zijn meer om het werk wat te spreiden en mensen de verbeteringen weer te laten testen. Ze moeten de vertalers alleen niet veel extra werk kosten en als je ook allemaal hele versies moet gaan maken is dat niet echt rendabel.
Ietwat offtopic: hoe kan ik FORCEREN dat je slechts eenmaal FireFox mag opstarten en dat elke keer als ik op het FireFox icoon (snelkoppeling) van de QuickLaunch bar druk, een nieuwe TAB wordt geopend ipv een nieuw venster/instantie?

druk op Quicklaunch FFox icoon:
*als firefox reeds gestart --> nieuwe TAB
*anders --> FireFox opstarten.

ReactOS (opensource windows kloon, www.reactos.com) heeft FireFox trouwens bijna aan de gang!
Die kon eerst met TBP, maar is nu niet meer mogelijk in de nieuwste versies. Ik ken geen andere extensie die dat doet, maar het kan goed dat het in Tabbrowser Extensions zit. Houdt er alleen wel rekening mee dat die extensie Firefox buggy en slomer kan maken!
asds
    unknown unknown

Bericht door asds »

ooo ik vind egtemooihoor
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tonnes »

Gert-Paul schreef:
ucchan schreef:[stomme vraag]Zit dat ook in een xpi verwerkt?[/stomme vraag]
Ik heb er de afgelopen weken langzamerhand alle opmerkingen doorgelopen en daarom heb ik van woensdag nog een XPI-liggen met bijna alle verbeteringen.
Dag Gert-Paul.

Weet je zeker dat je de goeie hebt geplaatst? Deze versie lijkt van 28-11 te zijn en bevat slechts een tiental wijzigingen t.o.v. die van 24-11. M.a.w., correcties van daarna zijn niet meer meegenomen?

Daarnaast heb ik onlangs je patch, genoemd in Verbeteringen voor na de uitgave van Firefox 1.0, doorlopen (althans bijna helemaal) en nog enkele foutjes aangetroffen. Ik heb begrepen dat die inmiddels is vervangen/'overruled' door je patch in bug 289795? Is de laatste 100% gelijk of opnieuw opgesteld? Genoemde foutjes zag ik namelijk ook hierin weer voorkomen..

Voor Anne (n.a.v. commentaar #35): je vond de eliminatie van alle '8217-gevallen' geen verbetering?? Wat kB/KB/KiB betreft had je wel een goed punt; mijn voorkeur gaat ook uit naar kiB. IE gebruikt overigens (nog) kB.

En in het algemeen: wat is op dit moment de beste methode voor het doen van correctievoorstellen, zowel voor TB, FF als Mozilla?
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Het karakter 8217 decimaal gezien is een curly quote. Dat zie ik niet graag vervangen worden met een straight quote, nee.

Als je nog even geduld hebt kun je binnenkort nightly builds van Firefox downloaden inclusief de Nederlandse vertaling. Daar kun je dan je commentaar op baseren.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Bij kB staat k voor 10^3, bij KB staat K (niet officieel) voor 2^10 en bij KiB is dat ook het geval (wel officieel).

Het lijkt me dus beter KB te houden als we niet alles kunnen veranderen naar KiB. (En als we het veranderen naar KiB/kb/KB moet het uiteraard wel overeenkomen met wat er intern gebeurt, anders doe je het alsnog fout.)
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tonnes »

Anne schreef:Het karakter 8217 decimaal gezien is een curly quote. Dat zie ik niet graag vervangen worden met een straight quote, nee.
Dat zijn mooie termen ;). Maar begrijp ik goed dat het een kwestie is van persoonlijke voorkeur? Ik dacht namelijk dat e.e.a. duidelijk was geworden in Foutje in Firefox Update - Extenties en Thema's.
Als je nog even geduld hebt kun je binnenkort nightly builds van Firefox downloaden inclusief de Nederlandse vertaling. Daar kun je dan je commentaar op baseren.
Prima, scheelt ook werk. :) En TB en Mozilla?
Laatst gewijzigd door Tonnes op 3 mei 2005, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Het probleem was dat voor de curly quote de decimale karakter referentie (8217) hebben gebruikt, terwijl dat de hexadecimale moest zijn. Het feit wil dat 8217 hexadecimaal een Chinees teken voorstelt... En het is geen persoonlijke voorkeur. Een curly quote is typografisch gezien correcter.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Tonnes schreef:Weet je zeker dat je de goeie hebt geplaatst? Deze versie lijkt van 28-11 te zijn en bevat slechts een tiental wijzigingen t.o.v. die van 24-11. M.a.w., correcties van daarna zijn niet meer meegenomen?
Ik heb voor mijn gevoel alle wijzigingen meegenomen in mijn patch die ik toen gemaakt heb. Het kan echter zijn dat ik dingen over het hoofd gezien heb. Ik denk dat het inderdaad het beste is om deze nog eens opnieuw te plaatsen in een nieuw topic, als de Nederlandse trunkversies gebouwd worden. Daar zijn nog wat problemen mee, alleen het is niet duidelijk waar het probleem ligt. Hopelijk wordt dat snel duidelijk.
Daarnaast heb ik onlangs je patch, genoemd in Verbeteringen voor na de uitgave van Firefox 1.0, doorlopen (althans bijna helemaal) en nog enkele foutjes aangetroffen. Ik heb begrepen dat die inmiddels is vervangen/'overruled' door je patch in bug 289795? Is de laatste 100% gelijk of opnieuw opgesteld? Genoemde foutjes zag ik namelijk ook hierin weer voorkomen..
Die patch in die eerste bug was voor de 1.0-branch en aangezien de structuur voor 1.1 wat veranderd is, heb ik de bestanden naar een nieuwe structuur omgezet. Daarbij kan het dus goed zijn dat het dezelfde fouten zijn, omdat ik niet meer opnieuw de gemeldde fouten hier op MozBrowser nagetrokken heb. Mijn patch was al erg groot, dus dat had ook best wat werk gekost.
En in het algemeen: wat is op dit moment de beste methode voor het doen van correctievoorstellen, zowel voor TB, FF als Mozilla?
Voor de Suite kun je het beste gewoon hier op het forum dingen voorstellen. Als je wijzigingen voor Firefox of Thunderbird hebt, kun je ze hier op het forum plaatsen of je kunt zelf een patch voor het probleem maken. In dat laatste geval weetj e zeker dat iemand anders niet een van jouw verbeteringen vergeet. Alleen in een periode als er veel verbeteringen worden toegepast kunnen patches vervelend zijn, door conflicten die kunnen ontstaan.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tonnes »

Anne schreef:Het probleem was dat voor de curly quote de decimale karakter referentie (8217) hebben gebruikt, terwijl dat de hexadecimale moest zijn. Het feit wil dat 8217 hexadecimaal een Chinees teken voorstelt... En het is geen persoonlijke voorkeur. Een curly quote is typografisch gezien correcter.
Ik geloof dat er 2 zaken door elkaar gehaald worden. Eén ervan is inderdaad de vergissing in hex/dec-notatie in het genoemde topic, hetgeen het chinese teken veroorzaakte. Het ging mij echter om het gebruik van het karakter zelf, dus ook als 2019 hex, welke niet het juiste karakter is voor de apostrof en waarschijnlijk is veroorzaakt door een vertalingsbijdrage van iemand die zijn toetsenbordindeling op Engels had staan, hetgeen het lage aantal verklaart. Typografisch gezien is een curly (aangenomen dat je hiermee een rechts aanhalingsteken bedoelt) dan misschien iets correcter (doch minder mooi), maar de realiteit is natuurlijk dat toetsenborden met Nederlandse indeling dit niet ondersteunen en 99% van Firefox ook net als in andere talen gewoon een straight (ofwel 27 hex, 39 decimaal) gebruikt. Dit geldt ook voor alle andere Nederlandstalige programma's inclusief besturingssystemen, en zelfs in het Engels. Het ineens gaan toepassen van een rechts aanhalingsteken of curly als apostrof in de Nederlandse Firefox lijkt me dan ook een nobel en zeer afwijkend streven, wat om dezelfde reden als een eventuele wijziging naar KiB bovendien een hoop werk zou gaan opleveren en nogmaals, de leesbaarheid niet bevordert. Of zie ik nu iets helemaal verkeerd? :)
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Tonnes schreef:Het ging mij echter om het gebruik van het karakter zelf, dus ook als 2019 hex, welke niet het juiste karakter is voor de apostrof en waarschijnlijk is veroorzaakt door een vertalingsbijdrage van iemand die zijn toetsenbordindeling op Engels had staan, hetgeen het lage aantal verklaart.
Zou je deze zin even kunnen toelichten?
Typografisch gezien is een curly (aangenomen dat je hiermee een rechts aanhalingsteken bedoelt) dan misschien iets correcter (doch minder mooi),
Dat lijkt me persoonlijk.
maar de realiteit is natuurlijk dat toetsenborden met Nederlandse indeling dit niet ondersteunen en 99% van Firefox ook net als in andere talen gewoon een straight (ofwel 27 hex, 39 decimaal) gebruikt.
Dat laatste gedeelte volg ik niet helemaal, maar iedereen die Word gebruikt krijgt automatisch curly quotes. Verder worden ze in weblog systemen e.d. ook toegepast.
Dit geldt ook voor alle andere Nederlandstalige programma's inclusief besturingssystemen, en zelfs in het Engels. Het ineens gaan toepassen van een rechts aanhalingsteken of curly als apostrof in de Nederlandse Firefox lijkt me dan ook een nobel en zeer afwijkend streven, wat om dezelfde reden als een eventuele wijziging naar KiB bovendien een hoop werk zou gaan opleveren en nogmaals, de leesbaarheid niet bevordert.
Dat laatse is persoonlijk. Daarnaast kost het geen extra werk aangezien we het al toepassen...
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Plaats reactie