Wie heeft er nog last van spyware?

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Wie heeft er nog last van spyware?

Bericht door Irmen »

Wie heeft er nog last van Spyware?
Natuurlijk is deze vraag alleen voor mensen die niet Internet Explorer gebruiken, want dan zouden we het antwoord wel weten.

Ik vraag me af of spyware makers al beginnen om uit te zoeken hoe eventueel spyware te installeren is in alternatieve browsers. Ik denk dat ze een pittige kluif hebben. Misschien is er iets te doen met een .XPI extensie die iemand "domweg" installeert in FireFox... maar voor zover ik weet is het onmogelijk om stiekum (stilletjes, ongevraagd) spyware te installeren in andere browsers dan IE.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ja, er zijn inmiddels sites die Mozilla herkennen en een XPI sturen. Je krijgt dan echter inderdaad altijd een bevestingsdialoogje.

Ik heb zelf verder nog nooit last gehad van spyware.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Spyware ben ik ook niet meer tegengekomen sinds in Mozilla producten gebruik. Daarvoor had ik het ook bijna nooit, maar nu helemaal niets mee :D

Heb zelf ook nog nooit last gehad van die XPI-popups die ongevraagd vroegen of je spyware wilde installeren. Mensen hier wel.

En of Mozilla trouwens het nog niet veiliger kan.. In de nightlies sinds FF 0.8 zouden nl onload XPI's standaard geblocked moeten worden.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Sinds ik FFx gebruik ben ik nog geen spyware tegengekomen. Zelfs geen XPI's op obscure websites. Gelukkig maar dat er mensen zijn die nog met privacy inzitten. Er zijn mensen genoeg die maar spyware in het rond zitten installeren zonder dat ze het zelf weten.

Nog een plus voor Firefox!! :D
Gebruikersavatar
danielle
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 februari 2004, 20:49
    unknown unknown

Bericht door danielle »

ik heb sinds ik firefox heb bijna geen last meer van spyware , ik scan nog wel met adaware en spysweeper maar heb er weinig last meer van :D
het scheelt dus echt veel als je niet meer met explorer surft!
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Wie heeft er nog last van spyware?

Bericht door moZes »

Irmen schreef:Wie heeft er nog last van Spyware?\
30 tevreden internetgebruikers op ons bedrijf en geen enkele spyware!
We maken gebruiken van Mozilla 1.6.
Peet
Berichten: 45
Lid geworden op: 1 januari 2004, 11:33
Locatie: Beeg
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Peet »

Hellaas dan ben ik de eerste die er melding van moet maken .
Ik ben vandaag bij mijn pa geweest .en daar heeft zich een of anderre startpagina in 1.6 geinstalleerd .
Zal eens url vragen .

Hij heeft XP
Afbeelding Groetjes Peet
Peets Website
My jabber ID mandrakeclub-peet@jabber.org
Mozilla 1.7 +mail & NVU
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Peet schreef:Zal eens url vragen.
We zijn erg benieuwd...
Want wee het gebeente van de website die snode plannen heeft met onze Mozilla/Firefox-browsers...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
OneMan
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 januari 2004, 13:43
Locatie: Born
    unknown unknown

Bericht door OneMan »

Hoi hier is peet bij Oneman thuis .
http://searchweb2.com/ dit is de site die zich heeft geinstalleerd in mozilla.
Is er waarschijnlijk ingekomen met een gedownload bestand van Imesch.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

OneMan schreef:Hoi hier is peet bij Oneman thuis .
http://searchweb2.com/ dit is de site die zich heeft geinstalleerd in mozilla.
Is er waarschijnlijk ingekomen met een gedownload bestand van Imesch.
Je hebt de spyware dan eigenlijk zelf gedownload en geïnstalleerd... Het is niet dat de spyware 'zichzelf installeert'. Op vlak van beveiliging zijn deze laatste soort interessanter om te bestuderen, aangezien de spyware op maat gemaakt moet zijn. Voor zover ik weet kan je geen IE-spyware in Mozilla krijgen (of omgekeerd). En ik denk dat er van de laatste soort (de soort die plotseling opduikt, zonder waarschuwing) nog maar weinig meldingen zijn (of zelfs nog geen).
Ria
    unknown unknown

Lop

Bericht door Ria »

OneMan schreef:Hoi hier is peet bij Oneman thuis .
http://searchweb2.com/ dit is de site die zich heeft geinstalleerd in mozilla.
Is er waarschijnlijk ingekomen met een gedownload bestand van Imesch.
Hij is gelopt: http://www.spywareinfo.com/articles/lop/
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Lop

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:Hij is gelopt: http://www.spywareinfo.com/articles/lop/
Het beestje heeft nog een naam ook! :)

Uit de tekst:
During testing, I found that Mozilla's prefs.js file (the file that contains user settings) was changed to prefs.bk! and replaced with another with the following setting added.
user_pref("browser.startup.homepage", "www.lop.com");
Zou het mogelijk zijn je prefs.js alleen-lezen te maken? Dat zou het probleem toch moeten oplossen. Ik denk niet dat FFx veel dingen naar dat bestand schrijft...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Lop

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Zou het mogelijk zijn je prefs.js alleen-lezen te maken? Dat zou het probleem toch moeten oplossen. Ik denk niet dat FFx veel dingen naar dat bestand schrijft...
Dan vraag ik me af hoe bepaalde dingen in de prefs.js terecht zijn gekomen. Volgens mij schrijven diverse extensies daar toch wel een aantal waarden in weg. En die gaan vast vreemd opkijken wanneer dat niet meer kan. Dan hoop ik dat er een controle op zit om te kijken of het schrijven wel mag en of het gelukt is.
Je mag het proberen, maar verwacht mogelijk wat vreemde foutmeldingen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ik heb het bestand alleen-lezen gemaakt. Kwestie van een vinkje. Maar als ik dat kan doen, kan een hijacker dat toch ook doen? Die heeft dan toch ook administratorrechten. Hetzelfde met de hostsfile die dan vaak ook wordt volgepropt met adressen of een verwijzing.

Groeten,
Ria
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Hij gaat dan inderdaad aan geheugenverlies lijden. Tenminste na het afsluiten. Dat kan ook wel handig zijn want zo herstelt hij de standaardinstellingen automatisch! :)

Groeten,
Ria
Plaats reactie