Locatie emails; bijlagen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Tijs67
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 april 2004, 20:47
    unknown unknown

Locatie emails; bijlagen

Bericht door Tijs67 »

Is het mogelijk om al mijn data (alle emails, bijlagen, adresboek) te laten wegschrijven op mijn (2e) harde schijf? Dit ivm het backuppen van al mijn dat (op D-schijf). En waar schrijft Thunderbird ze standaard naar toe? Ik heb Thunderbird nu op mijn c-schijf staan, maar als ik bijv. in de folder kijk waar de bijlagen in zouden moeten staan, dan zie ik daar helemaal niets. In de folder waar mijn Postvak In emails zouden staan, zie ik veel minder emails dan de emails die feitelijk (via het emailprogramma) in Postvak In staan
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Locatie emails; bijlagen

Bericht door ByteWarrior »

Tijs67 schreef:Is het mogelijk om al mijn data (alle emails, bijlagen, adresboek) te laten wegschrijven op mijn (2e) harde schijf? Dit ivm het backuppen van al mijn dat (op D-schijf).
Hiervoor gebruik je best Mozilla Backup. Dit programma is speciaal gemaakt voor het nemen van backups van FFx, TB en Mozilla Suite
En waar schrijft Thunderbird ze standaard naar toe? Ik heb Thunderbird nu op mijn c-schijf staan, maar als ik bijv. in de folder kijk waar de bijlagen in zouden moeten staan, dan zie ik daar helemaal niets. In de folder waar mijn Postvak In emails zouden staan, zie ik veel minder emails dan de emails die feitelijk (via het emailprogramma) in Postvak In staan
TB schrijft je mails naar de map c:\windows\Application Data\Thunderbird (hier toch, met Win98).

Niet alle e-mails worden op de harde schijf opgeslagen. Als je met IMAP werkt bijvoorbeeld, kan je de mails direct van de server lezen.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Locatie emails; bijlagen

Bericht door Gert-Paul »

ByteWarrior schreef:
Tijs67 schreef:Is het mogelijk om al mijn data (alle emails, bijlagen, adresboek) te laten wegschrijven op mijn (2e) harde schijf? Dit ivm het backuppen van al mijn dat (op D-schijf).
Hiervoor gebruik je best Mozilla Backup. Dit programma is speciaal gemaakt voor het nemen van backups van FFx, TB en Mozilla Suite
Hierbij backup je alleen je gegevens. Als je wilt dat standaard je data op je D schijf bewaard wordt kun je via de ProfileManager een nieuw account aanmaken op een andere dan de standaard locatie (dus ook op je D schijf). Dan wordt het altijd daar opgeslagen.
Start Thunderbird op met de optie -p erachter. Zodat je "Path to Thunderbird" -p krijgt.

Maak dan een nieuw profiel aan via Manage Profiles - Create Profile. Verander de map waar alles opgeslagen wordt en kies een locatie op bijv je D-schijf.

Je hebt dan wel een leeg profiel. Met Mozilla Backup kun je dan bijvoorbeeld makkelijk je gegevens in dit externe profiel zetten, zodat je niet alles opnieuw hoeft in te gaan voeren.
TB schrijft je mails naar de map c:\windows\Application Data\Thunderbird (hier toch, met Win98).
In 2000/XP is dit C:\Documents and Settings\User name\Application Data\Thunderbird.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Locatie emails; bijlagen

Bericht door ByteWarrior »

Gert-Paul schreef:
ByteWarrior schreef: Hiervoor gebruik je best Mozilla Backup. Dit programma is speciaal gemaakt voor het nemen van backups van FFx, TB en Mozilla Suite
Hierbij backup je alleen je gegevens. Als je wilt dat standaard je data op je D schijf bewaard wordt kun je via de ProfileManager een nieuw account aanmaken op een andere dan de standaard locatie (dus ook op je D schijf).
Blijkbaar heb ik de vraag slecht gelezen :?. Ik had verstaan dat er een backup gemaakt moest worden en dat die naar de D-schijf moest ...

Het is trouwens nooit een slecht idee om een andere map aan te duiden voor het profiel. Eén van de dingen die Internet Explorer zo vatbaar maken voor allerlei spyware is omdat de bestanden altijd op dezelfde plaats worden opgeslagen. Door het verspreiden van je data zorg je er dus ook voor dat je minder vatbaar bent voor allerlei 'computerziektes'.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Locatie emails; bijlagen

Bericht door Gert-Paul »

ByteWarrior schreef:Het is trouwens nooit een slecht idee om een andere map aan te duiden voor het profiel. Eén van de dingen die Internet Explorer zo vatbaar maken voor allerlei spyware is omdat de bestanden altijd op dezelfde plaats worden opgeslagen. Door het verspreiden van je data zorg je er dus ook voor dat je minder vatbaar bent voor allerlei 'computerziektes'.
Is idd waar, maar gelukkig hebben ze met Mozilla hier standaard al een beetje aan gedacht door de echte data in een map met als naam een reeks van cijfers en letters te zetten (bv y6io0a09.slt). Zo is het sowieso al moeilijk om zomaar de data te pakken te krijgen, omdat er geen standaard locatie is.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Locatie emails; bijlagen

Bericht door ByteWarrior »

Gert-Paul schreef:Is idd waar, maar gelukkig hebben ze met Mozilla hier standaard al een beetje aan gedacht door de echte data in een map met als naam een reeks van cijfers en letters te zetten (bv y6io0a09.slt). Zo is het sowieso al moeilijk om zomaar de data te pakken te krijgen, omdat er geen standaard locatie is.
Dat is ook weer waar natuurlijk. Toch is het niet zo moeilijk om dan nog spyware te installeren. Scan gewoon de directory "C:\Documents and Settings\User name\Application Data\Thunderbird" en plaats de spywareprogrammaatje in elke submap.
We moeten natuurlijk ook niet teveel van stapel lopen. Het is onwaarschijnlijk dat er in de nabije toekomst al veel spywareprogramma's voor de 'alternatieve browsers' gemaakt zullen worden. Ik denk dat we voor de volgende 2 à 3 jaar nog wel veilig zitten. :)
Plaats reactie