suggesties a.d.h.v. gesprekken op de mozborrel

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

suggesties a.d.h.v. gesprekken op de mozborrel

Bericht door Lode »

ik begin hier maar alvast wat van de dingen die ik heb opgevangen / zelf heb geopperd op de mozborrel. we hebben het nml wel over mozbrowser gehad, dus het lijkt me handig de daar gehoorde dingen nog eens te plaatsen hier voordat ze verloren gaan :)

van o.a. mijzelf, toen men vroeg wat mijn surfgedrag hier was:
een betere integratie tussen website en forum. nu kom ik zeer zelden op de website, en wel redelijk op het forum. ik kan slechts één klein linkje vinden naar de website :)
andere sites doen dit met phpbb fora soms door het forum gewoon als website te laden dacht ik.

van o.a. manual (dacht ik), daarop doorgaand:
een beter menu op de website. het is een beetje onoverzichtelijk omdat er veel links zijn ipv een geopperde oplossing met een paar (stuk of 4 a 5?) hoofdonderdelen (waaronder ook het forum en eventueel promozilla) en pas dan een uitgebreider menu. nu verdrink je vrij makkelijk in de (te) uitgebreide keuze in het menu.

interessant waar zo'n real-life gesprek al niet goed voor kan zijn :)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Re: suggesties a.d.h.v. gesprekken op de mozborrel

Bericht door Manuel »

Lode schreef:ik begin hier maar alvast wat van de dingen die ik heb opgevangen / zelf heb geopperd op de mozborrel. we hebben het nml wel over mozbrowser gehad, dus het lijkt me handig de daar gehoorde dingen nog eens te plaatsen hier voordat ze verloren gaan :)

van o.a. mijzelf, toen men vroeg wat mijn surfgedrag hier was:
een betere integratie tussen website en forum. nu kom ik zeer zelden op de website, en wel redelijk op het forum. ik kan slechts één klein linkje vinden naar de website :)
andere sites doen dit met phpbb fora soms door het forum gewoon als website te laden dacht ik.
Hen je een voorbeeld? (Link).
Lode schreef:van o.a. manual (dacht ik), daarop doorgaand:
een beter menu op de website. het is een beetje onoverzichtelijk omdat er veel links zijn ipv een geopperde oplossing met een paar (stuk of 4 a 5?) hoofdonderdelen (waaronder ook het forum en eventueel promozilla) en pas dan een uitgebreider menu. nu verdrink je vrij makkelijk in de (te) uitgebreide keuze in het menu.
Ja, ons valt het misschien niet meer zo op, maar voor iemand die hier voor het eerst komt is het wel een brei aan info en links. En dat is niet nodig, denk ik.
Lode schreef:interessant waar zo'n real-life gesprek al niet goed voor kan zijn :)
Real-life blijkt toch altijd weer (heel) anders dan Internet :)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik kan dit bericht overigens niet meer verwijderen.

Dit bericht wilde ik er voor in de plaats zetten, is dit een bug?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:Ik kan dit bericht overigens niet meer verwijderen.

Dit bericht wilde ik er voor in de plaats zetten, is dit een bug?
Ik denk niet dat je als gebruiker zomaar je eigen berichten kunt verwijderen. Dat zou leuk kunnen worden: heb je zelf een onderwerp gestart, reageren anderen erop en dan ruim je zomaar je eigen onderwerp weer op. Dat houdt het forum wel mooi schoon, maar daardoor kunnen ook interessante antwoorden verloren gaan. Het forum is namelijk ook handig als archief.

Kortom, berichten verwijderen kun je via pm aan een moderator doorgeven en dan kunnen die het voor je doen. Ik heb nu al jouw andere bericht hier verwijderd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Laat ik even een stukje toekomstvisie voor MozBrowser schetsen, zodat jullie weten met welke gedachten we spelen.

We zouden voor de nieuwe website van MozBrowser het volgende willen maken:
- een Mambo-installatie (net als nu op Livre)
- gebruikers hebben enkel nog daar een account nodig en kunnen daarmee reacties plaatsen, maar ook forumberichten, etc
- de phpBB-module voor Mambo kan ervoor zorgen dat het forum redelijk onveranderd blijft en dat we toch niet 2 gebruikers-lijsten hoeven bij te houden
- een nieuw uiterlijk (sjabloon) dat geen gebruik meer maakt van tabellen voor de layout, maar zich een stuk netter aan de webstandaarden houdt
- bekijken hoe we help.mozbrowser.nl en de mozbrowser-wiki hiermee kunnen integreren (suggesties zijn welkom)

Dit zijn zo enkele wensen waarvan we hopen dat we die kunnen realiseren. Suggesties zijn welkom, evenals alle hulp om het te realiseren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik denk dat je bijvoorbeeld naar MozillaZine.org kunt kijken. Daar hebben de voorpagina, het forum en de wiki ongeveer hetzelfde uiterlijk. Zoiets moet je op MozBrowser eigenlijk ook bereiken. De navigatie moet op zowel het forum, als de wiki als de voorpagina beschikbaar zijn.
Het mooiste zou zijn als je ook ervoor zorgde dat je in de wiki kon inloggen via je account van MozBrowser. Ik weet niet of dit ook makkelijk via Mambo kan, maar het zou het makkelijker maken voor mensen mee te helpen te wiki op te bouwen. Misschien moeten we de wiki ook goed evalueren en zo de structuur verbeteren. Dat lijkt me een goed moment daarvoor.

Ik ben het er ook mee eens dat het menu wat simpeler gemaakt moet worden zoals Manuel aandroeg. Je zou kunnen kiezen voor wat hoofdonderdelen en die uitklappen, zoals bij Livre gedaan is. Zo blijft het menu toch redelijk schoon. Hoofdonderdelen kunnen bijvoorbeeld zijn: Home, Forum, Wiki, Ondersteuning. Er zijn nog wel een aantal opties die overblijven, zoals het insturen van nieuws, die ook nog een plaatsje moeten krijgen.

Het moet het ook makkelijker worden om in te loggen en bij je gegevens te kunnen. Een link naar uitloggen staat nu onderaan het menu en via een omweg kun je in je profiel voor de voorpagina komen. Dat kan beter.

Als laatste punt blijven dan nog de helppagina's over. Je kunt deze ook omzetten in de layout van MozBrowser, maar ik blijf ervoor dat mozilla-nl.org een betere locatie hiervoor is. De Nvu pagina's staan hier al en we moeten hier samen een keer een oplossing voor zoeken. Er zou voor mozilla-nl.org een CMS moeten komen zodat meer mensen de inhoud kunnen bewerken. Je blijft wel ermee zitten dat het grootste werk aan de Firefox-help wel door MozBrowser gedaan is en dat mag dan op die pagina's ook wel duidelijker worden.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik denk dat het misschien wel een verstandiger idee is om een website om het forum te bouwen in plaats van andersom.
Er zou een voorbeeld genomen kunnen worden aan bijvoorbeeld:
www.mozillazine.org
www.extensionsmirror.nl
www.mandrakeclub.nl

Er is inderdaad een port voor phpBB binnen Mambo maar dat schijnt heel lastig te zijn met updates en dergelijke. Ook blijken de ontwikkelaars van de port lang te wachten met een nieuwe versie na updates van phpBB wat mij niet erg gunstig lijkt.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik volg sc00zy bij deze. Ports zijn misschien wel handig, maar het duurt zeer lang eer er updates uitkomen. Natuurlijk is de keuze voor een port van phpBB voor Mambo wel begrijpelijk. Het bespaart heel wat werk...

Het forum zou een prominentere plaats moeten krijgen in heel het MozBrowser deel. Dat, samen met het nieuwsgedeelte, zijn immers de belangrijkste onderdelen van MozBrowser (volgens mij toch).

De wiki zoals die nu is, is niet zo goed IMHO. Het uiterlijk is niet erg aantrekkelijk en het is zeer onoverzichtelijk. Neem als voorbeeld eens de NedLinux wiki of de wiki van WordPress. Beide zeer overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. Hier wil ik wel iets aan proberen te doen (als ik er even de tijd voor vind ;) ).
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

De WordPress codex is gewoon de standaard mediawiki-layout, dat is echt niet veel werk :P .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

ucchan schreef:De WordPress codex is gewoon de standaard mediawiki-layout, dat is echt niet veel werk :P .
Daar had ik het wel over de structuur, niet over de lay-out. ;-) De structuur zoals die daar is, is vrij overzichtelijk (dat vind ik toch). Een wiki zal er altijd als een wiki blijven uitzien, dat is onvermijdelijk...

De eerste pagina van de MozBrowser wiki nodigt niet echt uit tot lezen IMHO. De kleuren passen wel bij MozBrowser, maar het zijn niet echt kleuren die goed lezen.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:Kortom, berichten verwijderen kun je via pm aan een moderator doorgeven en dan kunnen die het voor je doen. Ik heb nu al jouw andere bericht hier verwijderd.
Dank je. Later zag ik dat ik alleen mijn laatste bericht zelf kan verwijderen.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

ByteWarrior schreef:De wiki zoals die nu is, is niet zo goed IMHO. Het uiterlijk is niet erg aantrekkelijk en het is zeer onoverzichtelijk. Neem als voorbeeld eens de NedLinux wiki of de wiki van WordPress. Beide zeer overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. Hier wil ik wel iets aan proberen te doen (als ik er even de tijd voor vind ;) ).
Ik vind de de NedLinux wiki zeer overzichtelijk, heel duidelijk, en lekker simpel, maar sommigen zullen 'm juist te saai vinden.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Manuel schreef:Ik vind de de NedLinux wiki zeer overzichtelijk, heel duidelijk, en lekker simpel, maar sommigen zullen 'm juist te saai vinden.
Het gaat vooral om structuur en de NedLinux wiki is gewoon erg goed opgezet. De opmaak vind ik zelf niet super, maar daar is snel wat aan te doen.

Ik ben het verder met Bytewarrior en sc00zy eens dat je het jezelf wel moeilijk maakt als je PhpBB binnen Mambo wilt gebruiken. Je zou kunnen kijken of je het er nog wat beter uit kunt laten zien ipv al die strakke vlakken, maar het scheelt je wel werk als je op zo'n manier bv ook het nieuws plaatst.
Ik weet alleen niet of je nog goed met categoriën kunt blijven werken zoals dat nu mogelijk is. Gezien de verschillende soorten nieuws die aangeboden worden zou het wel mooi zijn als dat kon blijven bestaan.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Van PhpBB en Mambo heb ik geen kaas gegeten, maar wat ik denk dat 't belangrijkste is dat de gebruiker zo makkelijk mogelijk kan komen waar ie wil; hoe mooi het er uit ziet is ook erg belangrijk, maar het uiterlijk mag nooit afdoen aan de overzichtelijk.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Het is misschien wel een goed idee om eens te kijken naar de hack ezPortal welke ook gebruikt wordt op http://www.mandrakeclub.nl
Plaats reactie