Een mac: welke browser erop?

In dit forum kun je ervaringen uitwisselen met Mozilla-producten onder Apple's Mac OS (zoals Firefox, Camino, etc).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Een mac: welke browser erop?

Bericht door Tjaard »

Ik zit er sterk over te denken om m'n pc te verkopen en een mac weer te nemen, maar ik zit me wel sterk af te vragen welke browser ik dan moet nemen... zijn er hier mensen met een mac en ervaring? Camino lijkt me wel interessant (gecko voor mac ;) ), maar werkt dit een beetje of zijn safari of firefox toch bruikbaarder?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb geen ervaring om een Mac, maar dit is wat ik vaak hoor over Firefox vs Camino.

Firefox: meer mogelijkheden, vooral door extensies. Het is echter sloom op de Mac en voelt anders aan dan andere échte Mac programma's
Camino: sneller en gebruik van alle middelen die de Mac beschikbaar stelt. Extensies zijn echter niet mogelijk.

Met Safari heb ik geen ervaring, daarvoor moet je meer reviews lezen. Het is iig geen slechte browser en ook de manier waarop ze RSS geïimplementeerd hebben ziet er wel interessant uit. Ik heb het idee dat het qua functies een beetje vergelijkbaar is met Camino (behalve RSS-ondersteuning).
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Safari zou iig wel betekenen dat ik hier niks meer te zoeken heb ;) . Er is wel een adblockachtig iets heb ik gezien, da's wel mooi :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik zou nog even wachten nu Apple overstapt op Intel... straks kun je Mac OS X gewoon op je pctje draaien :)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Maar een mac mini is gegarandeerd stil en verbruikt weinig stroom... en macs gaan niet op x86 over, hoor... apple heeft zelf veel ppc-patenten op zak die intel waarschijnlijk mag inzien... en dan hopelijk sneller cpu's voor de mac ontwikkelen dan dat ibm dat deed :P . Een x86-port uitbrengen van OS X dat op een pc draait is verder nogal zelfmoord voor Apple me dunkt ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ucchan schreef:Safari zou iig wel betekenen dat ik hier niks meer te zoeken heb ;) .
Als ik zo de recensies lees, dan is Safari een prima browser, maar als je uitbreidingen zoekt dan kom je al snel weer bij Mozilla (Firefox/Camino) terecht.

Overigens kan dit forum ook interessant zijn voor wie geen Firefox gebruikt, maar zich wel met het gebruik van open standaarden bezig houdt (of dat in elk geval van belang vindt).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

ucchan schreef:Maar een mac mini is gegarandeerd stil en verbruikt weinig stroom...
Dit kan ik beamen!! Ik heb sinds vorige week een Mac Mini naast mijn PC staan en dat bakkie heerst! Mac OS X is een verademing. Maar het is nog wel erg wennen allemaal. Voorlopig doe ik mijn PC ook de deur niet uit mede omdat ik daar veel games op speel.
en macs gaan niet op x86 over, hoor... apple heeft zelf veel ppc-patenten op zak die intel waarschijnlijk mag inzien... en dan hopelijk sneller cpu's voor de mac ontwikkelen dan dat ibm dat deed :P . Een x86-port uitbrengen van OS X dat op een pc draait is verder nogal zelfmoord voor Apple me dunkt ;) .
Dat heb je dan mis. Apple gooit de PPC de deur uit en gaat wel degelijk over op intel x86 CPU's voor de nieuwe mac's die eind volgend jaar geleverd gaan worden.
Steve Jobs had zijn keynote speech met demo's ook al gedaan vanaf een intel-bak met OS X Tiger erop. Sterker nog, Apple heeft al sinds OS X 10.0 (de eerste versie!) stiekum de hele boel lopen op x86, volgens Steve Jobs "just in case". Wel, nu is het zover. IBM kan en/of wil niet de PowerPC processors leveren die Apple nodig heeft, en dus is nu de kogel door de kerk en dumpt Apple de PowerPC.


Maar goed.

Safari of Firefox of Camino?

Safari is van Apple, is razendsnel en behoorlijk goed. Alleen ik mis gewoon dingen die Firefox wel heeft, of ik kan ze nog niet vinden.

Firefox is natuurlijk perfect, maar inderdaad wat sloom.

Camino heb ik daarnet geinstalleerd en voelt snappy aan, en gebruikt Gecko.

Ik denk dat Camino mijn browser-of-choice zal worden op Mac OS, of Safari.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Plaats reactie