Nieuwe wiki-structuur

In de Wiki staan per onderwerp uitgebreide beschrijvingen van Mozilla-termen om zo iedereen snel op weg te helpen.
De Wiki maakt het ook mogelijk dat iedereen eraan kan toevoegen en wijzigen. In dit forum wordt daarover meer uitleg gegeven en kun je erover discussieren.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Nieuwe wiki-structuur

Bericht door ByteWarrior »

Zoals Martijn (nirwana) al aanhaalde in de "upgrade" discussie, heb ik voorgesteld om de structuur van de wiki wat aan te passen.

Zoals hij vroeger was, was het zeer onoverzichtelijk. Ik zou de wiki van WordPress als voorbeeld willen nemen om een structuur op te zetten voor de MozBrowser wiki. Eénmaal de grote lijnen er zijn, kan er inhoud toegevoegd worden.

Ik hoop dat, als alles gereed is, we een interessante en overzichtelijke wiki hebben. Iets zoals de KnowledgeBase van MozillaZine. Het is niet de bedoeling dat we gaan kopiëren/vertalen, maar we mogen natuurlijk wel enkele ideeën gaan "lenen". ;-)
Gebruikersavatar
pw1
Berichten: 296
Lid geworden op: 11 oktober 2003, 15:11
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door pw1 »

Dit is een prima initiatief. De oude wiki was inderdaad erg onoverzichtelijk. Ook de kleurstelling vond ik niet zo mooi, gaat die ook worden aangepast?

Een van de belangrijkste zaken voor een wiki is natuurlijk de inhoud, ook die was bij de oude wiki vrij summier. Het lijkt me dan ook een goed idee om veelgestelde vragen e.d. in de wiki op te nemen.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik zou graag wat feedback krijgen op de voorpagina. Ik heb enkel de eerste pagina aangepast. Daarna kunnen de andere pagina's daaraan "gehangen" worden.

Ik zou graag weten wat je nog graag op de voorpagina zou zien (of wat je er niet zou opzetten).

Het is het beste om dit nu te laten weten, zodat we daarna stevige grondvesten hebben om op te bouwen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Let op dat op de voorpagina de blauwe links naar bestaande pagina's verwijzen en de andere pagina's moeten nog aangemaakt worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
wieter
Berichten: 231
Lid geworden op: 8 november 2004, 16:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door wieter »

ziet er inderdaad veel beter uit dan de vorige! knap werk! :D

maar zou het niet beter zijn om alle info per applicatie te groeperen?
dus de 'gevorderde onderwerpen' (goede titel) als de ff faq en ff tips ook onder de Firefox titel zetten? Ik heb het gevoel dat mensen die niet vertrouwd zijn met het installeren van nieuwe programma's (niet weten wat FAQ betekend) en deze al helemaal niet lezen (no offence natuurlijk hé, maar dat is gewoon mijn vaststelling als ik rond mij kijk)

voor de rest, knap werk! mercikes!
Gebruikersavatar
pw1
Berichten: 296
Lid geworden op: 11 oktober 2003, 15:11
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door pw1 »

Ik denk dat de FAQ- en tipspagina's niet op een handige plaats staan. De meest logische plaats lijkt me op de FAQ en tips van Firefox onder het kopje Firefox te zetten, de Thunderbird FAQ en tips onder het Thunderbird kopje, enz... Ik denk dat veel mensen er nu overheen kijken, omdat ze helemaal onderaan de pagina staan. Het lijkt me dus het handigste om de links per onderwerp (Firefox, Thunderbird, etc..) bij elkaar te zetten en niet per soort pagina (FAQ, tips, etc...). Hetzelfde geldt voor de "Gevorderde onderwerpen". Deze kun je beter onderbrengen bij Firefox, Thunderbird, etc...

De link naar About:Config hoort niet onder het Thunderbird kopje. Daar kun je niet op een eenvoudige manier de about:config openen. Maar met de toekomstige 1.1 versie van Thunderbird en Firefox kun je vanuit het optiesvenster deze instellingen aan gaan passen. Dus dan zou deze info sowieso een andere naam moeten hebben.

Bij organisaties zou je Mozillazine nog kunnen noemen.

Onder Thunderbird heb je "Instellingen" genoemd. In de Nederlandse versie van Thunderbird heten deze "Opties". Ook lijkt het me handiger om Accountinstellingen en Opties boven elkaar te zetten, omdat het beide instellingen zijn en ze in het programma ook boven elkaar staan. Misschien is het een idee om de volgorde van het Extra-menu aan te houden.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ok, jullie hebben misschien gelijk dat het op die manier overzichtelijker is. Ik heb nu alles per programma gegroepeerd. Ik heb nu ook lichtgrijze randen toegevoegd, zodat het nog duidelijker is hoe alles gegroepeerd is.

Voor Firefox en Thunderbird zijn er 4 secties: Installatie (linksboven), Onderhoud (rechtsboven), Opties (linksbeneden) en Technieken (rechtsbeneden). Deze titels heb ik er niet bijgeschreven. Laat maar weten als dat toch voor meer duidelijkheid zou zorgen...

Nvu en MozillaSuite hebben nu ieder hun eigen stukje.

Helemaal onderaan vind je enkele "Varia"-gedeeltes. Daar kan je ondermeer lezen hoe je de zoekfunctie van het forum kan gebruiken en hoe je op de goede manier een vraag stelt op een forum... Daar staat ook wat informatie over de wiki...

Laat maar horen wat jullie er van denken!!
Gebruikersavatar
pw1
Berichten: 296
Lid geworden op: 11 oktober 2003, 15:11
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door pw1 »

Ik denk dat hij zo overzichtelijker is.

Het enige wat ik nog kan bedenken is onder Thunderbird een link naar Thunderbird RSS-lezer.. Maar deze pagina kan eventueel ook worden ondergebracht als een onderdeel van de pagina over accountinstellingen. Dus op de accountinstellingenpagina links naar pagina's over POP-accounts, IMAP-accounts, NNTP-accounts en RSS-accounts.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

About:Config lijkt me sowieso een meer gevorderd onderwerp. Je kunt het wel ergens in een beschrijving aanhalen, maar dan dient het voornamelijk ter illustratie. Bij voorkeur hoeft men geen dingen die via About:Config moeten worden aangepast (maar netjes via opties-vensters). Als het niet anders kan, dan kunnen we naar de uitleg over About:Config verwijzen.

FAQ is mogelijk beter te vertalen met Vaak Gestelde Vragen of kortweg Vragen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

pw1 schreef:Het enige wat ik nog kan bedenken is onder Thunderbird een link naar Thunderbird RSS-lezer.. Maar deze pagina kan eventueel ook worden ondergebracht als een onderdeel van de pagina over accountinstellingen. Dus op de accountinstellingenpagina links naar pagina's over POP-accounts, IMAP-accounts, NNTP-accounts en RSS-accounts.
Die pagina hoort inderdaad niet echt op de voorpagina volgens mij, aangezien het meer over instellingen gaat.

Voor zowel Thunderbird als Firefox zal er een aparte pagina komen, waarop alle instellingen besproken worden (zoals je zelf al aanhaalde).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:About:Config lijkt me sowieso een meer gevorderd onderwerp. Je kunt het wel ergens in een beschrijving aanhalen, maar dan dient het voornamelijk ter illustratie. Bij voorkeur hoeft men geen dingen die via About:Config moeten worden aangepast (maar netjes via opties-vensters). Als het niet anders kan, dan kunnen we naar de uitleg over About:Config verwijzen.
Ok, daarin heb je gelijk...
about:config is misschien te gevorderd om op een voorpagina te staan.
FAQ is mogelijk beter te vertalen met Vaak Gestelde Vragen of kortweg Vragen.
Ok, het Nederlands krijgt voorrang. ;-) (Hoewel ik denk dat FAQ al ingeburgerd is...)
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

ByteWarrior schreef:
nirwana schreef:About:Config lijkt me sowieso een meer gevorderd onderwerp. Je kunt het wel ergens in een beschrijving aanhalen, maar dan dient het voornamelijk ter illustratie. Bij voorkeur hoeft men geen dingen die via About:Config moeten worden aangepast (maar netjes via opties-vensters). Als het niet anders kan, dan kunnen we naar de uitleg over About:Config verwijzen.
Ok, daarin heb je gelijk...
about:config is misschien te gevorderd om op een voorpagina te staan.
eerlijk gezegd kan ik me daar minder in vinden. ik neem aan dat deze wiki niet alléén voor de beginners is, maar ook voor ons?
er kan zo veel via about:config worden aangepast, en ik denk het wel ene voorpagina vermelding waard is. ik zou daar graag veel mogelijkheden via about:config willen lezen, en ook bekende problemen die makkelijk via about:config opgelost kunnen worden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Moet eerlijk bekennen dat ik de MozBrowser Wiki eigenlijk nog nooit bezocht had. :oops:
Ziet er goed uit, complimenten!

Twee suggesties, zie maar wat je ermee doet:
  • Je zou er een onderdeel conflicterende extensies (o.i.d., kan natuurlijk ook een subonderdeel van Mozilla Firefox >> Extensies zijn) bij kunnen maken, aangezien toch een behoorlijk deel van de problemen met Firefox veroorzaakt wordt door extensies, hetzij door elkaar in de haren zittende extensies, hetzij na een upgrade van FF of anderszins (auto-upgrade en nieuwe vertalingen hebben in het verleden nogal eens conflicten veroorzaakt).
  • Zou die Mozillakop (logo) niet rood kunnen? Vin'k mooier. 8)
    Of groen, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:Zou die Mozillakop (logo) niet rood kunnen? Vin'k mooier. Of groen, weer eens wat anders.
Nu is-t-ie in elk geval rood (om eens uit te proberen).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Lode schreef:eerlijk gezegd kan ik me daar minder in vinden. ik neem aan dat deze wiki niet alléén voor de beginners is, maar ook voor ons?
Het is niet omdat het niet op de voorpagina staat, dat het er niet kan inkomen. ;-)
De voorpagina geeft gewoon de grote lijnen weer en zorgt ervoor dat je snel een overzicht krijgt van de pagina's. Niemand zegt dat er geen about:config-pagina zal komen, enkel dat deze niet echt op de voorpagina thuishoort.

about:config kan later onder het deel "Instellingen" geplaatst worden.
Je zou er een onderdeel conflicterende extensies (o.i.d., kan natuurlijk ook een subonderdeel van Mozilla Firefox >> Extensies zijn) bij kunnen maken, aangezien toch een behoorlijk deel van de problemen met Firefox veroorzaakt wordt door extensies, hetzij door elkaar in de haren zittende extensies, hetzij na een upgrade van FF of anderszins (auto-upgrade en nieuwe vertalingen hebben in het verleden nogal eens conflicten veroorzaakt).
Zo'n pagina zal er ook wel komen, maar ook dit hoort volgens mij niet echt op de voorpagina thuis. Zoals je zelf al aangeeft, zal dit onder Firefox > Extensies vallen.

De voorpagina zou eigenlijk zo compact mogelijk moeten blijven, zodat je het overzicht kan bewaren. Als er te veel links op de voorpagina komen, wordt het al snel een soepje.
Plaats reactie