Zware bookmarks

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Ria
    unknown unknown

Zware bookmarks

Bericht door Ria »

Ik heb een bestand in het Firefoxprofiel staan genaamd bookmarkmarks.html. Da's normaal. Het bestand is 275 KB zwaar.
Een keer in de zoveel tijd kopieer ik dat bestand naar Mozilla zodat die ook up-to-date is.
Beide profielen worden ook naar een memorystick gekopieerd als rampreserve.

Nu is het zo, dat het Firefoxprofiel (3,5 MB) er 30 seconden over doet om zich te kopieren naar de stick, maar het Mozillaprofiel (1,5 MB) 7 minuten! De stagnatie wordt veroorzaakt door bookmarks.html. Mozilla kopieert al de urls één voor één naar de stick: "Nu url, Breekpunt.url, Google.url, Beatrijs.url..." zie ik tergend langzaam voorbij komen, terwijl Firefox "bookmarks.html" als een klein bestandje ziet.

Er valt wel mee te leven :) maar hoe kan dat nou? Bytes zijn toch gewoon bytes?

Groeten,
Ria
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Zware bookmarks

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:Ik heb een bestand in het Firefoxprofiel staan genaamd bookmarkmarks.html. Da's normaal. Het bestand is 275 KB zwaar.
Een keer in de zoveel tijd kopieer ik dat bestand naar Mozilla zodat die ook up-to-date is.
Beide profielen worden ook naar een memorystick gekopieerd als rampreserve.
Veel werk lijkt me zo, al dat gekopieer...
Ik doe ongeveer hetzelfde, maar ik moet het niet meer handmatig doen. Sinds enkele weken gebruik ik Bookmark Synchroniser. Deze extensie upload je bookmarks naar een website via FTP. En je kan ze ook terug binnenhalen... Je kan het programma ook instellen om bij het opstarten de bookmarks af te halen en om bij het afsluiten de bookmarks terug up te loaden. Zo blijf je altijd up to date ;-)

Een vereiste is natuurlijk wel een beetje webspace. Veel moet het niet zijn, het lukt bijvoorbeeld ook met de gratis webspace van Lycos.
Nu is het zo, dat het Firefoxprofiel (3,5 MB) er 30 seconden over doet om zich te kopieren naar de stick, maar het Mozillaprofiel (1,5 MB) 7 minuten! De stagnatie wordt veroorzaakt door bookmarks.html. Mozilla kopieert al de urls één voor één naar de stick: "Nu url, Breekpunt.url, Google.url, Beatrijs.url..." zie ik tergend langzaam voorbij komen, terwijl Firefox "bookmarks.html" als een klein bestandje ziet.
Nu vraag ik me af hoe Mozilla (Suite) de bookmarks opslaagt. Ik werk er al geruime tijd niet meer mee, maar ik ging er altijd van uit dat ook MozSuite met een bookmarks.html werkte...

Misschien gaat het sneller als je je bookmarks exporteert (Bookmarks > Manage Bookmarks > File > Export).
Er valt wel mee te leven :) maar hoe kan dat nou? Bytes zijn toch gewoon bytes?
Wel, zoals ik het versta kopieer je de ene keer één groot bestand (bookmarks.html) en de andere keer allemaal aparte bestanden (de .url's zijn aparte URL-bestanden).

Het gaat veel trager om allemaal kleine bestandjes te kopiëren dan één groot bestand. Dat is nu éénmaal één van de computerwetten. ;-)

Bij elke kopieerbewerking moet je OS het bestand inlezen en dan kopiëren. Bij het kopiëren van kleine bestandjes heeft je OS dus meer werk...
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Het klopt dat het langer duurt om meerdere bestanden weg te schrijven. Ieder bestand moet namelijk apart aangemaakt worden. Dat kost meer tijd dan dat dit met 1 bestand gedaan moet worden, dat hoeft namelijk maar 1 keer aangemaakt te worden.
Probeer ook maar eens 1 bestand op bijvoorbeeld bestand ergens op te zetten (bv een oud floppy) van 1,44 MB en veel kleine tekstbestandjes. Dat laatste duurt ook veel langer.

Het enige wat ik wel raar vind, is dat niet in 1x bookmarks.html gekopieerd wordt en Mozilla datzelfde bestand gebruikt. Nu geef jij aan dat er .url bestanden (snelkoppelingen) gekopieerd worden, net als IE zijn bookmarks opslaat. Je zou verwachten als je dat bestand kopieert uit FF het niet ineens meerdere bestanden zouden worden.
Ik gebruik al bijna een jaar niet meer de Mozilla Suite dus weet niet precies meer hoe die dat deed, maar ik zou verwachten hetzelfde als Firefox..
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Het rare is, dat als ik alleen bookmarks.html uit de Mozillamap naar de memorystick kopieer, ik niet eens een venstertje zie, zó vlug gaat dat...
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ik dacht dat elk bestand er zo ongeveer uitzag:
0 010011101001 0 000101100111 0 110101010001 1 010100001011 0 011011011101 0
111101111100 1 000011111001 0 101111111010 1 100110011000 0 111001011100 1
en dat het dus evenveel tijd kost bij elk bestand van die grootte...
maar de praktijk wijst anders uit.
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Hou maar op :) :), er zaten inderdaad onzichtbare IE favorieten in de Mozillamap. Een lange tijd geleden heb ik de hele favorietenmap er heen gekopieerd om te kijken wat hij dan zou doen...niks dus en verder ben ik die zeester vergeten.
Nu begrijp ik het ook, want het is geen html-bestand maar er zitten ook een hele hoop gegevens bij (verwijzingen naar ikonen) waar Mozilla niks mee kan.
Toen ik de zeester eruit had gegooid kopieerde hij ineens als een speer...
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

En dat het ene bestand er langer over doet om te kopiëren dan het andere terwijl ze toch even groot zijn is nu ook
verklaard, waarvoor mijn dank :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Blij dat je dit probleem hebt opgelost.

Zelfs al ben je helemaal overgestapt op Mozilla, dan nog blijft IE je lastig vallen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie