De bende van Marconi (radio1)

Wat je maar kwijt wil over RSS (een afkorting die staat voor RDF Site Summary en waarmee in een standaard XML-formaat de laatst toegevoegde berichten op een site aan andere sites doorgegeven kunnen worden) of over OPML (Outline Processor Markup Language, een standaard die ervoor zorgt dat je gemakkelijk RSS-feeds kunt importeren waardoor het maken van favoriete RSS-lijsten een kwestie van een paar klikken is). Ook de opkomende Atom-standaard hoort hier natuurlijk bij.
Plaats reactie

Gebruik je zelf al een podcast-feed?

Ja
1
9%
Nee
10
91%
Nee maar ik ga het onmiddelijk uitproberen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

De bende van Marconi (radio1)

Bericht door FFuser »

Radio 1 (België) heeft iets nieuws: Podcast
Dit is een RSS-feed die wanneer er een nieuwe uitzending is geweest een nieuw item laat verschijnen met de link naar de mp3
Dit is te gebruiken in een gewone RSS-reader, waarin dan een 'attachment' (enclosure) zit naar de mp3, dit kun je dan met een klik openen en opslaan op je harde schijf
Ook kun je gebruik maken vaan een speciaal podcast programma om de RSS feed mee te bekijken, met dit programma is het dan mogelijk om de mp3 onmiddelijk met het programma te laten afspelen
Lijst van Podcastporgrammas voor diverse besturingssystemen:http://www.podcastingnews.com/topics/Po ... tware.html
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

En Thunderbird 1.1 zal ook podcasts ondersteunen. Persoonlijk vind ik dat allemaal wat overdreven en had het beter in een extensie gemaakt kunnen worden dan het in de basis van TB te stoppen, maar er is anders besloten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

nirwana schreef:En Thunderbird 1.1 zal ook podcasts ondersteunen. Persoonlijk vind ik dat allemaal wat overdreven en had het beter in een extensie gemaakt kunnen worden dan het in de basis van TB te stoppen, maar er is anders besloten.
Een extensie heet natuurlijk wel het nadeel dat als je de functionaliteit wilt dat je naar een extensie op zoek moet gaan (wat voor bepaalde gebruikers toch een stap is). Ik vind het niet onlogisch dat bepaalde onderdelen in een de basis zitten en niet in een extensie. Zo zou je bevoorbeeld evengoed heel het RSS systeem in Tunderbird/Firefox in een extensie kunnen zetten.
Trouwens podcast is eigenlijk (als ik het goed heb) 100% RSS maar dan feeds die gebruikt worden voor het verspreiden van mp3 (of andere geluidsformaten)
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Je kunt je idd afvragen of Thunderbird RSS-ondersteuning nodig had, maar het is volgensmij mogelijk om tijdens de installatie uit te vinken dat je het niet wilt installeren. Nu het toch in Thunderbird zit vind ik het een logo's gevolg dat bij Podcast feeds ook het bijbehorende bestand als bijlage getoond wordt. Het is maar een kleine toevoeging, maar die TB wel weer een stuk nuttiger maakt.
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Ik was nog niet echt into podcasting, maar door deze draad en deze (http://www.stadsdichterpodcast.be/) website, gaat het ermisschien van komen.
Plaats reactie