Veelgestelde vragen

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Veelgestelde vragen

Bericht door Lieske »

De laatste weken volg ik dit forum weer wat intensiever en het valt me op dat met grote regelmaat dezelfde vragen worden gesteld. Nu ligt dat voor een deel aan de vragensteller zelf: ze zoeken niet goed. Over de profielmanager is bijvoorbeeld een sticky-post gemaakt. Maar die staat in het subforum 'Mozilla Firefox' en niet in 'Tips voor Firefox'. Maar als je gaat zoeken via de zoekfunctie krijg je vaak een hele lading berichten waar je als zoekende die met een probleem zit dat je snel opgelost wil hebben, moeilijk doorheen komt.

Meestal worden alle vragen met veel engelengeduld beantwoord, ook al is het voor de tigste keer. En dat is te prijzen. Zelf heb ik ongetwijfeld ook weleens een vraag gesteld waarvan ik het antwoord al op het forum of elders had kunnen vinden.

Maar goed: de oplossing voor dit probleem: zou het niet handig zijn als bovenaan het forum een duidelijke verwijzing naar een FAQ komt, hetzij in de Wiki, hetzij op dit forum, hetzij elders.

Enkele vragen waar ik dan aan denk zijn:
- Wat is de profielmanager?
- Hoe maak ik een nieuw profiel aan?
- Na een upgrade van een extensie werkt FF niet meer. Wat moet ik doen?
- Wanneer krijg ik een updatemelding voor de nieuwe FF- of TB-versie?
- En waarom duurt het zo lang bij de Nederlandse versie?
- Hoe kan ik internetbankieren met FF bij bank X?

En misschien is dit ook aleens geopperd en heb ik niet goed gezocht. Ik heb in ieder geval wel mijn best gedaan.
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Wat ik me in ieder geval kan herinnerne is dat is geopperd op de MozBorrel. Daar hebben we heb o.a. ook over dit 'probleem' gehad, dat vaak de zelfde vragen worden gesteld.
Als er van een 'uitslag van die discussie' kan worden gesproken denk ik dat het hier op neer kwam:
- veel mensen posten gewoon een nieuwe vraag, hoe vele moeite je ook doet, op welke plaatsen je ze ook waarschuwd, ze blijven de vraag opnieuw stellen
- er wordt gewerkt aan een wiki voor mozbrowser, om daarin makkelijk gemakkelijk antwoord te geven op dit soort dingen. én aan een betere integrsatie van website, forum, die wiki en misschien nog wel meer onderdelen die zelfs mij onbekend zijn :)
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

We kunnen "domme" vragen straks direct doorsturen naar de artikelen in de Wiki. Ik probeer het al zo veel mogelijk te doen.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Net zoals sc00zy aanhaalde, kan de wiki gebruikt worden om herhalingen te vermijden.

Geloof me vrij, ik heb me ook al gestoord aan vragen die voor de 200ste keer gesteld worden, maar je kan het de mensen moeilijk kwaad nemen. Ze hebben een probleem en ze willen zo snel mogelijk geholpen worden. Alleen vergeten ze dat ze het snelst geholpen zijn door even te zoeken (dan moet je niet op antwoord wachten...).

Het zou misschien geen overbodige luxe zijn de sticky posts eens op te ruimen. Ze beginnen wat onoverzichtelijk te worden.
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Wat ook duidelijker kan, dat zijn de instructies en verwijzingen op de hoofdpagina van het forum. Nu staat er vrij klein een verwijzing naar een FAQ, maar die gaat over het gebruik van het forum zelf. En er staat een knopje 'Zoeken'. Misschien kan er bovenaan iets staan in de trant van "Doorzoek eerst het forum en de wiki, voordat u uw vraag plaatst. Bij veelvoorkomende vragen heeft u dan waarschijnlijk eerder antwoord."
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

wiki is niet altijd even duidelijk voor een leek zie
http://www.mozbrowser.nl/wiki/index.php ... in_gebruik
Als je net met FF begint is dit acracradabra

zie topic http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=4651

persoonlijk vind ik het niet zo erg om een aantal keer de zelfde vraag te beantwoorden. :wink:

een link hier op het forum, naar de wiki zou ook niet misstaan links bovenin bv naast de zoek knop
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie