vertaalfout: thunderbird comprimeert helemaal niet...

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tonnes »

Hoewel defragmenteren wel een beetje lijkt op de uit te voeren taak is dat niet het voornaamste doel. Ik geloof niet dat e-mails achter elkaar in de goede volgorde worden gezet (er is immers geen 'goede' volgorde in een mailbestand); slechts niet-gebruikte delen van verwijderde mail worden er a.h.w. tussenuit gevist. Ook snelheid is geen hoofddoel, het is alleen de verloren ruimte die telt. 'Opnieuw opbouwen' is misschien wel waar maar zegt niets over terughalen van verloren ruimte en geeft niet aan wat de opzet is. 'Herstructureren' lijkt me meer iets voor het scheppen van orde in een chaos van mappen die zich in een slechte structuur bevinden.

Als zoals gezegd het idee van 'inpakken' (lees: toepassen van een compressietechniek) bij 'comprimeren' het enige argument is om het woord te vermijden is dat m.i. geen goede, en hetzelfde geldt voor het gebruik ervan door Windows in die context. Inderdaad is 'compact maken' min of meer het enige alternatief, daar 'compacteren' niet bestaat. Ik vermoed dat het laatste de reden is dat de beschrijving voor 'comprimeren' in Van Dale is zoals die is (zie boven) en er dus terecht voor deze term is gekozen.
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Tonnes schreef:Inderdaad is 'compact maken' min of meer het enige alternatief, daar 'compacteren' niet bestaat. Ik vermoed dat het laatste de reden is dat de beschrijving voor 'comprimeren' in Van Dale is zoals die is (zie boven) en er dus terecht voor deze term is gekozen.
Het Nederlandse comprimeren komt van het Franse comprimer (volgens diezelfde Van Dale), wat samenpersen betekent. De extenzie .zip komt volgens mij gewoon van inpakken (achter een rits, een zipper opbergen). En ja, als je dingen strak bij elkaar inpakt, haal je vaak de lucht eruit, dus het volume wordt wel kleiner en er wordt dus wel iets gecomprimeerd, waardoor het het pakket makkelijker te transporteren of op te bergen is, maar ook omdat je minder verschillende zaken te sjouwen hebt. Als je de spullen die bij elkaar opgeborgen zijn echter weer wilt gebruiken, moet je ze eerst uitpakken. Iets in een zip-file onderbrengen gaat dus eigenlijk een stap verder dan alleen comprimeren.

Volgens mij spreken de meeste Nederlandstalige mensen trouwens over zippen of zipbestand, als ze het over dit proces hebben.

Het proces dat TB uitvoert is dus eigenlijk veel simpeler dan zippen: het creëert ruimte door de overbodige zaken weg te halen. Waar comprimeren bij zippen een onderdeel van het proces is, is het hier volgens mij de hoofdtaak. Comprimeren is hier dus gewoon op zijn plaats, volgens mij.

Als ik het helemaal mis heb, zeg het dan maar, dan bemoei ik me er niet meer mee.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Zoals hier al gemeld is is comprimeren het kleiner maken van iets, in dit geval het kleiner maken van een bestand. Dat kan idd met een zip programma maar het kan ook door (oude)overbodige informatie uit het bestand te halen. In Tb wordt de overbodige informatie uit het bestand gehaald en zo wordt het bestand kleiner, gecomprimeerd.

vandaar de keuze voor comprimeren.

Groet

MM

p.s bij de afvalverwerking hebben ze het ook over comprimeren van afval, volgens mij bedoelen ze er niet het "zippen" van het afval mee ;-)
Gebruikersavatar
Liesje
Berichten: 243
Lid geworden op: 14 november 2004, 22:08
    unknown unknown

Bericht door Liesje »

En wat te denken van zuiveren, saneren en uitmesten? :lol:
Hartelijke groeten,
Liesje

Ik ben er niet voor in de wieg gelegd, maar ik vind het wél leuk!
Plaats reactie