Extensies worden in Firefox geinstalleerd!?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Extensies worden in Firefox geinstalleerd!?

Bericht door Irmen »

Hoi
ik probeerde net een Thunderbird extensie (Enigmail) te installeren. Dit ging als volgt:
- open extension manager
- klik "get more extensions"
- er opent zich een Firefox met de thunderbird extension pagina
- ik kies Enigmail, en klik op "install"
- Firefox gaat de Enigmail XPI downloaden en installeren in zichzelf
:cry:

Dit lijkt me niet de bedoeling. Uiteindelijk heb ik de installatie gedaan door de XPI link vanuit Firefox naar de extension manager van Thunderbird te slepen. Maar dat is niet echt intuitief.

Zie ik iets over het hoofd :?:
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Extensies worden in Firefox geinstalleerd!?

Bericht door ByteWarrior »

Irmen schreef:Zie ik iets over het hoofd :?:
Neen, hoor. Je ziet niets over het hoofd. Zo moet het werken.

Firefox herkent geen Thunderbirdextensies. Deze zien er namelijk net hetzelfde uit als Firefox extensies. Ze hebben namelijk ook de extensie '.XPI'.

Firefox denk "Oh, die wil een extensie installeren" en Firefox installeert de extensie ... in Firefox.

De gebruikelijke installatiewijze voor Thunderbirdextensies is:
- surf naar de homepage van de extensie
- rechtsklikken op extensie: Save Links As...
- opslaan op een logische plaats (bv. in c:\Downloads\Thunderbird)
- TB opstarten
- TB extensiemanager openen
- open de extensie nu vanaf de harde schijf.

Intuïtief is het inderdaag niet. Misschien komen ze over enkele maanden wel met een speciale bestandsextensie voor TB. Of misschien wordt er een bestand aan de extensies toegevoegd waardoor Firefox herkent dat het een TB extensie is, TB opent en de extensie installeert.

Maar voorlopig zul je het via een omweg moeten doen...

PS. Je kan de werkwijze wel terugvinden in de installatiegids voor Enigmail onder Enigmail - installatie.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Ah, gelukkig :o Ik dacht al.
Maar ik ben wel van mening dat ze dit er duidelijk bij moeten zetten bij de installatielink voor Thunderbird extensies.

Thx voor de link van je installatiegids trw. Maar je heb een character encoding foutje :wink: "...al succesvol geïnstalleerd hebt...."
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ook kun je de QuickManager-extensie in Thunderbird installeren:
http://quickmanager.mozdev.org

Dan hoef je nog maar 1 keer die extensie te installeren en vervolgens kun je vanuit het Extra-menu van Thunderbird extensies en thema's uitzoeken in een handig overzicht.

Eigenlijk zou in Thunderbird zoiets standaard moeten worden ingebouwd (op basis van de nieuwe diensten van update.mozilla.org). Dan blijft natuurlijk nog wel het probleem van mensen die via hun eigen website Thunderbird-extensie aanbieden. Een andere extensie zou daarvoor handig zijn (of op een andere manier duidelijk maken dat het hier een Thunderbird-extensie betreft, want dat kun je natuurlijk ook in een of ander veld van de extensie instellen op basis waarvan Firefox het zelf installeert of de optie biedt om de extensie direct via Thunderbird te installeren).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Het detecteren van extensies in Firefox kan nog wel wat beter. Zo zijn er een aantal bugs gefiled hierover.

Zo is bijvoorbeeld #245734 gepost, ook over Enigmail in Firefox.

#247322 gaat ongeveer over hetzelfde, alleen nu dat Firefox moet kijken naar de minimale en maximale firefox-versie waarin een extensie geinstalleerd kan worden.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Ik heb een verhaaltje getypt bij bug 247200.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Irmen schreef:Maar ik ben wel van mening dat ze dit er duidelijk bij moeten zetten bij de installatielink voor Thunderbird extensies.
Sommige extensiemakers zetten het erbij. Anderen gaan er van uit dat iedereen wel weet hoe ze een extensie installeren.
Thx voor de link van je installatiegids trw. Maar je heb een character encoding foutje :wink: "...al succesvol geïnstalleerd hebt...."
Ja, weeral zo'n UTF-8 probleem. Ik heb al aan de mensen die de server onderhouden gevraag om UTF-8 als standaardkarakterset toe te voegen. Dan is dat probleem opgelost...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:
Thx voor de link van je installatiegids trw. Maar je heb een character encoding foutje :wink: "...al succesvol geïnstalleerd hebt...."
Ja, weeral zo'n UTF-8 probleem. Ik heb al aan de mensen die de server onderhouden gevraag om UTF-8 als standaardkarakterset toe te voegen. Dan is dat probleem opgelost...
Ik maak er altijd een ï van. Netjes in HTML encoden dus. Nooit problemen mee...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Ik maak er altijd een ï van. Netjes in HTML encoden dus. Nooit problemen mee...
Ik ken die dingen allemaal niet uit m'n hoofd hoor. :-)
Enkel < en & en zo...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik gelukkig ook niet allemaal (er moet nog meer in dat hoofd), maar enkelen zijn wel handig (naast groter dan en kleiner dan):
- &
- "
- &euml;
- &iuml;
- &uuml;
- &euro;
Veel meer gebruik ik er ook niet echt. Dat met die umlauts zijn wel makkelijk te onthouden en daarom gebruik ik ze nogal eens.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:- &
- "
- ë
- ï
- ü
- €
Bedankt voor deze tip. Nu allemaal memoriseren :-)
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

nirwana schreef:Ik gelukkig ook niet allemaal (er moet nog meer in dat hoofd), maar enkelen zijn wel handig (naast groter dan en kleiner dan):
- &
- "
- ë
- ï
- ü
- €
Veel meer gebruik ik er ook niet echt. Dat met die umlauts zijn wel makkelijk te onthouden en daarom gebruik ik ze nogal eens.
Men zou gewoon vaker Mozilla Composer moeten gebruiken... :wink:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ria schreef:Men zou gewoon vaker Mozilla Composer moeten gebruiken... :wink:
Dat zeker, maar je hebt van die mensen (mij incluis) die vooralsnog gewoon ouderwets HTML blijven kloppen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

nirwana schreef:
Ria schreef:Men zou gewoon vaker Mozilla Composer moeten gebruiken... :wink:
Dat zeker, maar je hebt van die mensen (mij incluis) die vooralsnog gewoon ouderwets HTML blijven kloppen...
Ik vermoed dat men daarvoor heel makkelijk en goed abstract en ruimtelijk moet kunnen denken; je moet a.h.w. in de HTML de pagina al voor je zien. Als je die eigenschap niet of in mindere mate hebt, is Mozilla Composer verbazend nuttig.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:Ik vermoed dat men daarvoor heel makkelijk en goed abstract en ruimtelijk moet kunnen denken; je moet a.h.w. in de HTML de pagina al voor je zien. Als je die eigenschap niet of in mindere mate hebt, is Mozilla Composer verbazend nuttig.
Meestal maak ik op voorhand een schets over hoe de website er moet uitzien. In het hele codeerproces verandert er nog heel veel aan, maar de grote structuren blijven. Vroeger begon ik zo op het wilde weg maar wat te tikken, maar zo'n schets is veel handiger. Dan kun je daar alles direct op benoemen (bv. menu, hoofding, etc) en dit in je CSS gebruiken. Je weet dan altijd wat waarvoor dient.

In (X)HTML schrijven hoeft trouwens niet moeilijk te zijn. Je hoeft maar enkele tags te kennen en je bent vertrokken. De editors zorgen voor de rest (inspringen, Doctype, etc).
Gesloten