Koppeling

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
The Marauder
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 september 2005, 19:42
    unknown unknown

Koppeling

Bericht door The Marauder »

Waarom gebruikt men (net zoals Windows) de term "Koppeling" voor een link.
Opera laat het onvertaald(niet onlogisch als de meeste Nederlandstaligen spreken over een Link) en mensen('k heb het nu over VL, hoe het in NL zit weet ik niet) die zonodig een Nederlandse term willen gebruiken, noemen het meestal een verwijzing.
Ik vind "verwijzing" een mooier duidelijker alternatief voor koppeling(doet mij ietsje teveel aan die IEmap denken die je niet kon wissen).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Het grootste bezwaar tegen het niet vertalen van "link" vind ik dat dat in het meervoud links zou worden, want "linken" lijkt me ook niet echt bevorderlijk (een Engels woord met een Nederlandstalige meervoudsvorm). En "links" kan ook aan "rechts" doen denken. Dan moet je verwijzen naar de zijbalk aan de linkerkant van het scherm waarin dan bladwijzers getoond kunnen worden. Die bladwijzers zijn eigenlijk "links" naar websites die je dan in de zijbalk "links" ziet staan. Dat kan voor de nodige spraakverwarring zorgen en dat willen we natuurlijk voorkomen.

Jouw alternatieve vertaling ("verwijzing") vind ik wat dat betreft nog wel een aardig alternatief. Ik kan me voorstellen dat de koppeling-vertaling inderdaad van Internet Explorer afkomstig is en dat een verwijzing dan meer zegt over wat het is.
Ook in het vertaalwoordenboek dat Vrijschrift bijhoudt (voornamelijk gebruikt voor het vertalen van vrije software) spreekt men van koppeling: http://vertaling.vrijschrift.org/woordenboek
Maar ook dat kan wel z'n oorsprong bij Microsoft hebben.

Maar goed, ik ga niet over de vertaling van de Mozilla-producten, dus ik ben benieuwd wat andere vertalers van jouw suggestie vinden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
reinouts
Berichten: 28
Lid geworden op: 1 november 2004, 12:57
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown
Contacteer:

verwijzing

Bericht door reinouts »

Voor wat het waard is: in de GNOME-werkomgeving voor Linux/UNIX wordt 'link' ook vertaald als 'verwijzing', zowel in het bestandsbeheer als de webbrowser.
Plaats reactie