foutcode: -8073

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
vuurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 november 2005, 21:37
    unknown unknown

foutcode: -8073

Bericht door vuurtje »

Dag forum,
sinds vanavond de volgende foutmelding bij inloggen e-Bay en Hotmail:

"Fout tijdens het valideren van het certificaat van signin.ebay.nl met OCSP - beschadigd of onbekend antwoord. Foutcode: -8073."

Dit is de eerste keer dat me dit overkomt. Aan de instellingen van Firefox (1.0.7 ned) is niets gewijzigd. Vink ik de optie "gebruik geen OCSP voor certificaatcontrole" aan dan werkt alles weer zoals vanouds. Zou het aan de OCSP-server kunnen liggen?
Ik gebruik Firefox al meer dan een jaar zonder noemenswaardige problemen.

Alvast dank voor het meedenken.
groet, Anne C.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Misschien moet je even uitleggen waarvoor je OCSP gebruikt. Zelf ken ik het niet echt, al heb ik via Google wel wat meer informatie hierover opgevraagd:
http://wiki.cacert.org/wiki/OcspResponder

Hoe heb je standaard je OCSP-instellingen in Firefox staan ? Werkte dit voorheen zonder problemen in Firefox ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
vuurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 november 2005, 21:37
    unknown unknown

foutcode: -8073

Bericht door vuurtje »

Martijn,
bedankt voor je reactie. Ik moet zeggen: zelf heb ik ook geen idee waar het voor dient. Na installatie van Firefox (maakt volgens mij niet uit welke versie) staat dit standaard aan, tenminste bij mij. Kan het net zoiets zijn als het certificatenbeheer in IE?

De instellingen bij mij zijn als volgt: onder extra - opties - geavanceerd - certificaten: automatisch selecteren. Daaronder, bij geldigheid de optie OCSP : gebruik OCSP enkel om certificaten te controleren die een OCSP dienstverlenings URL specificeren.

De instellingen zoals ik ze hierboven gegeven heb staan dus altijd zo. Ik heb er niets in gewijzigd en voorheen werkte alles ook naar behoren. Als ik de OCSP-functie uitschakel dan kan ik wel inloggen bij eBay en Hotmail.
Zojuist de functie weer ingeschakeld en nu werkt het weer 100%. Gooi maar in m'n pet! Ik hoop dat jij nog wat uit je hoed kan toveren.

Vriendelijke groet,
Anne C.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik kan alleen maar zeggen dat OSCP standaard uit staat.

Ooit heb jezelf, of misschien een extensie het eens aan gezet; het gaat niet vanzelf aan :)
vuurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 november 2005, 21:37
    unknown unknown

Bericht door vuurtje »

Manuel,

dank je voor je reactie. Vreemd dat het bij jou standaard uit staat. Ik weet zeker dat ik OCSP niet zelf ingeschakeld heb omdat ik geen flauw idee heb waar het voor dient. Dit onder het motto: als iets goed werkt laat het dan zo.
De extensies die ik met Firefox gebuik zijn: Adblock, IE-view en Spoofstick.
Zou het kunnen dat één van deze extensies verantwoordelijk is voor inschakeling van OCSP?

Vriendelijke groet,
Anne C.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het zou me niks verbazen als SpoofStick dergelijke instellingen wijzigt...
Maar ik heb zelf geen ervaring met de extensie.
vuurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 november 2005, 21:37
    unknown unknown

Bericht door vuurtje »

Adri,

dank voor je reactie.
Ik kan zeggen dat sinds gisteren alles weer normaal werkt, mét OCSP aan.
Het lijkt me toch de OCSP-server o.i.d. geweest te zijn.
In ieder geval allen hartelijk dank voor het meedenken. Mocht er nog iemand suggesties hebben dan zijn ze van harte welkom.

Met vriendelijke groet,
Anne C.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Anne, ik gebruik zelf geen SpoofStick, dus ik kan daar niks over zeggen, maar zoals Adri zegt zou het 1 en ander best wel met elkaar te maken kunnen hebben.

Nee, het is niet vreemd dat bij mij OCSP standaard uit staat, dàt is n.l. de standaardinstelling, het is vreemd dat het bij jou aanstaat, maar het zou dus door die extensie kunnen komen. Het komt i.i.g. door 'iets'.

Goed om te horen dat je er verder geen last meer van hebt, daar het gaat het om, en mocht je weer problemen krijgen zet dan die OCSP maar wel uit.
vuurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 november 2005, 21:37
    unknown unknown

Bericht door vuurtje »

Manuel,

misschien is dat wel het beste dan, bij problemen gewoon uitzetten. Ik geloof je als je zegt dat de standaardinstelling "uit" is. Verder is het gelukkig niet zo'n ramp, alleen maar vervelend. En ik ben gewoon een nieuwsgierig typetje: ik wil altijd het "waarom" van iets weten, vandaar mijn posting.

Vriendelijke groet,
Anne C.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Anne,

als je nieuwsgierig bent dan leer je nog eens wat nieuws :wink:

Ik vond nog dit, helemaal onderaan deze pagina:
OCSP

OCSP (Online Certificate Status Protocol) is a way to validate your certificates every time they are viewed or used. Firefox does not use OCSP by default, but if you want to enable it, you can do so here. You will most likely only need to change this if your Internet environment requires it.
Dat zegt wel voldoende, denk ik.

Groeten, Manuel
vuurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 november 2005, 21:37
    unknown unknown

Bericht door vuurtje »

Manuel,

dit is nou typisch een geval van "i rest my case"! En dat doe ik dan ook maar. Ik zet het maar uit, denk ik.
Rest mij nog allen te bedanken voor zover!

Groeten, Anne C.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Anne, het is heel graag gedaan, en een goed weekend!
vuurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 november 2005, 21:37
    unknown unknown

Bericht door vuurtje »

Thanks! Jij niet minder. Het is wel mijn werkweekend, maar ja... kon jij niet weten. :D
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

vuurtje schreef:Thanks! Jij niet minder. Het is wel mijn werkweekend, maar ja... kon jij niet weten. :D
Kon ik niet weten, nee, maar dan jij straks door de week weer lekker vrij :)

Over en sluiten.
Plaats reactie