Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Tjaard!

Ik heb, geloof ik in 1999 of 2000 even Linux gedraait op een dual boot systeem met Win95 (tot de schijf stuk ging, kon gelukkig al m'n data nog wel redden omdat ik goed gepartitioneerd had, alleen partitie 1 was niet meer te lezen).

Er beginnen nu wel weer dingen terug te komen, b.v. met /etc/fstab, dat heb ik toen allemaal uitgezocht en werkende gekregen, alleen ben ik door die schijfcrash te snel met Linux gestopt (een paar maanden is natuurlijk nooit genoeg om Linux te leren kennen).

Ik zit er nu eigenlijk hard over te denken om nog geen nieuwe machine te kopen, maar die oude die ik uit de berging gehaald heb (Slackware zonder GUI, 40 MHz, 8 MB RAM, /dev/hda1 400 MB ext2, /dev/hda2 100 MB swap) eerst goed te leren kennen, dus eerst alleen op de prompt te werken.

Ik maak het mezelf daar moeilijk mee, maar later zal ik er profijt van hebben, dat mistte ik met Windows: ik ben met Win95 begonnen, maar op een gegeven moet je eens iets in DOS, en dat was eerst zeer veel geworstel, heel intimiderend, als je het niet gewend bent.

Ik heb ook nog een boek uit 1999, wat ik toen vluchtig nog niet eens voor de helft heb gelezen: 'Basiscursus Linux van Taco Hoekwater'.

Ik denk dat ik dat nu maar eens uit ga lezen :) Dat zal wel een tijdje duren.

De nieuwe pc, straks, zal trouwens alleen Linux gaan draaien, ik zal dus niet te maken krijgen met FAT en NTFS.

Over gebruikers, chmod, permissies en zulk soort dingen zal ik eerst nog eens goed moeten lezen, goed lezen, zodat ik het ook begrijp en nooit meer vergeet.
Tjaard schreef:wel grappig dat e2fsck iets tegen je zegt als "...or some bonehead (you) is trying to fsck a mounted (live) file system"
Die herinner ik me ja, en dat is wat ik nu juist zo sympathiek aan Linux vindt! :D

En bedankt voor je zeer uitgebreide info, ik moet er gewoon stapsgewijs mee aan de gang gaan.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

..doe jezelf een plezier en ga niet prutsen met >10 jaar oude hardware, ik heb ooit geprobeerd op een 25MHz 486 linux te draaien... het kon wel. Maar... het ging nogal... sloom. Ook als je een g**le window manager hebt draaien is het knopje voor een shell nooit ver weg, neem een lichte als fluxbox of xfce en je hoeft echt niet bang te zijn dat je nooit wat van de prompt leert ;) .

Nog even over rechten wat me te binnen schiet: unix abstraheert bijna alles naar files, dus ook apparaten die in /dev staan. Dit houdt in dat je ook permissies voor apparaten kunt instellen met chmod, chgrp en chown. Bijvoorbeeld wie er cd's mogen fikken en wie er geluid maken. Je kunt dus ook apparaatuitvoer als file lezen en uitvoer erheen schrijven. Als je cat /dev/urandom > /dev/dsp doet gaan je speakers ruisen; er staat "druk de inhoud van /dev/urandom af (cat), schrijf de uitvoer (>) naar /dev/dsp". /dev/urandom is een random number generator, /dev/dsp is je geluidskaart.

Ow, en je favoriete commando: man. Lees man man maar eens ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Jezus, wat voel ik me dom... (duurt nooit lang hoor ;))
Zit al de hele avond te kloten met DSL, krijg het niet geboot. Heb op een geformateerde PII wat aan het hobbyen geweest en ben nog steeds bezig met partities en dat gedoe. Bah.
Iemand nog suggesties?

De aanhouder wint!
Meestal...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel, ik heb op jou aanraden Slax ook gedownloaded, maar welk commando voer je na [DR-DOS] A:\> in om hem aan de gang te krijgen?
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Tjaard schreef:..doe jezelf een plezier en ga niet prutsen met >10 jaar oude hardware, ik heb ooit geprobeerd op een 25MHz 486 linux te draaien... het kon wel. Maar... het ging nogal... sloom. Ook als je een g**le window manager hebt draaien is het knopje voor een shell nooit ver weg, neem een lichte als fluxbox of xfce en je hoeft echt niet bang te zijn dat je nooit wat van de prompt leert ;) .
Maar ik vind dit juist leuk! Lekker rommelen op z'n oude machine :) "Shell nooit ver weg". Dat is zo, maar ik ken mezelf: beetje lui, las de window manager draait, is de shell ineens wel ver weg, tenzij ik me er nu mee vertrouwd maak. En ik heb deze machiene nog staan, anders zal ik toch eerst een andere, snellere tweedehands moeten organiseren.

Ik heb hier dus een oude versie van Slackware op draaien (ik geloof dat het ZipSlack heette), helaas zonder man pagina's, om ruimte te sparen op te zip. Denk dat ik er gauw Slax Frodo op zet, o.i.d.
Tjaard schreef:Nog even over rechten wat me te binnen schiet: unix abstraheert bijna alles naar files, dus ook apparaten die in /dev staan. Dit houdt in dat je ook permissies voor apparaten kunt instellen met chmod, chgrp en chown. Bijvoorbeeld wie er cd's mogen fikken en wie er geluid maken. Je kunt dus ook apparaatuitvoer als file lezen en uitvoer erheen schrijven. Als je cat /dev/urandom > /dev/dsp doet gaan je speakers ruisen; er staat "druk de inhoud van /dev/urandom af (cat), schrijf de uitvoer (>) naar /dev/dsp". /dev/urandom is een random number generator, /dev/dsp is je geluidskaart.
Weer wat geleerd... Ik heb de eerste 2 hoofdstukken in m'n basiscursusboek zojuist gelezen: Alt+Functietoets is handig, en Shift+PgUp ook. En zelf per ongeluk weer herontdekt: eerste letter(s) van een commando (of geen letter), en dan tweemal tab.
Tjaard schreef:Ow, en je favoriete commando: man. Lees man man maar eens ;) .
Man moet nog even wachten, dus, ik behelp me nu even met <commando> --help :wink:
adri schreef:Jezus, wat voel ik me dom... (duurt nooit lang hoor ;))
Zit al de hele avond te kloten met DSL, krijg het niet geboot. Heb op een geformateerde PII wat aan het hobbyen geweest en ben nog steeds bezig met partities en dat gedoe. Bah.
Iemand nog suggesties?
Vraag 1: staat je BIOS ingesteld dat ie als eerste zoekt of er een opstartbare cd in zit, en dan pas naar de harde schijf kijkt? Bij de meeste pc's moet je op DEL drukken om in het BIOS te komen, en anders op F1, maar je ziet die melding voorbij komen ("druk op DEL voor Setup"), meestal is het dan het tweede item in het scherm wat je moet hebben. Pijltjestoets omhoog, omlaag is navigeren, PgUp en PgDn is de instelling voor een gegeven optie wijzigen, Esc(ape) is terug naar hoofdscherm, en hoe je de wijzigingen opslaat staat in hoofdscherm beschreven.

Eenmaal van opgestart staat er ergens in de menu's (ik zit nu in Windows) een link naar Slax Installer, volgens mij moet ie dan gaan...
adri schreef:De aanhouder wint!
Meestal...
Niet wanhopen, hoor! Het komt vast goed.
adri schreef:Manuel, ik heb op jou aanraden Slax ook gedownloaded, maar welk commando voer je na [DR-DOS] A:\> in om hem aan de gang te krijgen?
[DR-DOS] A:\> ??? Dan zit je toch in DOS, of DR-DOS? heb je nu een flop gedownload, of een cd? Je kunt beter de cd hebben. Ik zou zeggen gewoon de standaard editie, HIER

Alles komt (t.z.t.) goed :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

BIOS staat goed ingesteld, op beide pc's. Knoppix start ook gewoon op dus da's het probleem niet. En ja, ik heb het van dezelfde site als je die link zojuist plaatste. Dus ik begrijp ook al niet waar dat DOSgedoe vandaan komt. Het zou natuurlijk best kunnen dat ik irgendwie irgendwo een fout gemaakt heb, maar met twee Linux-downloads, dacht het niet. ;)

En bij beiden dus hetzelfde [DR-DOS] A:\ -verhaal... :?
Zucht.
Nee ik wanhoop niet.
Doe ik nooit. :D
Maar wel een beetje moe soms.
Dat dan weer wel...
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:BIOS staat goed ingesteld, op beide pc's. Knoppix start ook gewoon op dus da's het probleem niet. En ja, ik heb het van dezelfde site als je die link zojuist plaatste. Dus ik begrijp ook al niet waar dat DOSgedoe vandaan komt. Het zou natuurlijk best kunnen dat ik irgendwie irgendwo een fout gemaakt heb, maar met twee Linux-downloads, dacht het niet. ;)

En bij beiden dus hetzelfde [DR-DOS] A:\ -verhaal... :?
Zucht.
Nee ik wanhoop niet.
Doe ik nooit. :D
Maar wel een beetje moe soms.
Dat dan weer wel...
Begrijp ik helemaal. Wat er aan de hand is, is dit:

Op de nieuwe pc staat DR-DOS als besturingssysteem, dat start ook op wanneer je er geen cd in hebt.

Knoppix start wèl op, dus de pc staat goed ingesteld om van cd te booten (= starten).

De cd's die je gebrand hebt zijn dus kennenlijk niet bootable? Kan eigenlijk niet anders.

Ik zal Nero even starten om te zien of ik wat schermafdrukjes kan maken.

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

Mocht je er met ons niet snel genoeg uitkomen (ik ben ook maar een beginner, en meer gevorden zijn er ook niet altijd) dan kun je ook nog, voordat je daar een vraag stelt, eerst even kijken of je het antwoord op de respectievelijke fora vindt: Slax en DSL.

Mocht het nu heel erg veel gedoe geworden zijn met die partities, dan kun je me gerust morgenavond later bellen, als het meezit dan loods ik je door partities en formatteren stap voor stap heen.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Nog wat shellhandigheidjes:

ctrl-a: regelbegin (uit emacs)
ctrl-e: regeleinde (uit emacs)
ctrl-k: regel "doodmaken" (oftewel: alles tot de volgende newline verwijderen; uit emacs)
ctrl-l: doet hetzelfde als het commando clear
ctrl-d: geeft het karakter EOF (end of file), logt je shell uit
ctrl-c: break: hiermee kun je elk shellprogramma stoppen
q: vaak de toets om programma's mee te beeindigen
pijl omhoog/omlaag: blader door je commandogeschiedenis
ctrl-r: doe een regex search door je commandogeschiedenis. je kunt natuurlijk ook gewoon een typisch woord uit een commando typen voor een match.
ctrl-g: stop ctrl-r (uit emacs; ctrl-g stopt allerlei dingen in emacs als je er vanaf wilt zien)

ctrl-z: suspendeert het actieve programma en geeft je je prompt terug
fg: dit commando herstelt een gesuspendeerd of een op de achtergrond draaiend programma
bg: een met ctrl-z gesuspendeerd programma wordt op de achtergrond hervat en je houdt je prompt. een programma starten met & erachter heeft hetzelfde effect: op de achtergrond starten en gelijk je prompt terug krijgen

alt-ctrl-backspace: maakt de x-server dood

emacs is een bekende editor waarin de aangegeven toetscombinaties voorkomen. Het leuke is dat al deze combinaties ook werken op een mac.

Ik heb ook een boek in huis dat Unix for the Impatient heet. Ik heb het nooit echt gelezen, maar er staan wel erg veel handige shelldingetjes in, misschien toch eens doen... je kunt met bash erg handige scripts maken ;) .

tab hoef je trouwens niet per se 2x in te drukken. De eerste keer vult-ie aan zover als mogelijk is met wat je getypt hebt. De tweede keer krijg je de mogelijke alternatieven te zien zodat je wat verdere karakters kan typen om een unieke keus te maken. Als wat je typte al uniek was is 1x dus genoeg ;) .
Laatst gewijzigd door Tjaard op 11 november 2005, 0:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Bij mji ziet Nero er heel anders uit dan bij jou, zie afbeelding.
Denk dat ik al weet waar de fout zit: ik heb een dataschijf gemaakt, waar je de keuze hebt tussen: datatschijf(1), audio & data-cd(2) en opstartschijf(3) maken. Ik heb gekozen voor opstartschijf maken, maar dat is misschien fout, er is nog een keuzemenu: bij kopiëren & back-up kun je kiezen uit schijf kopiëren(1) en image branden naar schijf(2). Ik hoop dat die tweede mogelijkheid wel soelaas biedt.
We zullen zien, maar vandaag niet meer. :)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Tjaard & Adri: Of straks nog even, en anders morgen verder.

Tjaard, wat een hoop handige tips, die ga ik op ècht papier schrijven, en ophangen bij pc.

Adri, je zit goed, het is image branden!

Later meer.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

@Manuel, ik hoop het.

@Tjaard, het is nu nog way over my head, maar het staat hier allemaal en komt vast nog wel eens van pas, waarvoor dank!

Er komt een dag... :)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Okay, nog een paar dingetjes voor je papiertje dan ;) .

De | is de zogenaamde pipe. Een pipe geeft de uitvoer van het commando links als invoer aan het commando rechts ervan. Een voorbeeldtoepassing is het pipen naar less. less is een programmaatje waarmee je door grote stukken tekst kunt bladeren. ls | less in een volle directory zorgt ervoor dat je rustig kunt bladeren door de vele tekst.

De > schrijft wat normaal op je scherm aan uitvoer komt naar de file rechts. ls > ~/blaat zet dus de directory listing in de file blaat in je home directory (over ~ had ik al verteld, toch ;) ?).
>> lijkt erg op >. Het verschil is dat >> de uitvoer achter de bestaande data in de doel-file plakt waar > de file overschrijft.

Een ander neefje hiervan is 2> . >, >> en | gebruiken namelijk data die bedoeld is voor stdout (standard out), dit is het "apparaat" waar standaarduitvoer heengeleid wordt en waarvan de invoer normaliter op je scherm verschijnt. Naast stdout heb je ook stderr (standard error), dit is het "apparaat" waar programma's hun foutmeldingen heenschrijven. Waar > stdout naar een file schrijft doet 2> dit met stderr. Als je dus rare fouten krijgt kun je de foutmeldingen bewaren. Maar het is ook voor iets anders nuttig.

Op de universiteit zijn er bij ons best veel studenten die in hun homedirectory handige software hebben die niet op het systeem zelf geïnstalleerd staat. Als ik eens wil kijken in de home directories van iedereen of een bepaald iets er is doe ik:

find / 2> /dev/null | grep 'programma'

find kom ik later op, grep ook. Het probleem is dat als je find gebruikt je foutmeldingen krijgt wanneer je geen permissie hebt een directory te lezen. Op een groot systeem kun je tussen die foutmeldingen hetgene wat je zocht nauwelijks meer terugvinden. Wat ik dus doe is de stderr van find naar /dev/null schrijven zodat ik er geen last meer van heb. /dev/null is het grote zwarte gat van je unix-systeem: alles wat je erin stopt is weg, ideaal om rommel heen te dirigeren die je niet nodig hebt.

Ik noemde find al, je kunt ermee files zoeken. Ik weet eerlijk gezegd alleen niet goed hoe het werkt omdat ik het thuis nooit gebruik. Ik hou meer van slocate. Doe als root eens slocate -u en heb even geduld. Doe dan eens slocate filenaam om iets op te zoeken... het staat er gelijk ;) . slocate -u maakt een index aan van files op je systeem zodat je supersnel kunt zoeken.

pwd is heel simpel: print working directory.

df en du zijn ook nuttig. df laat zien hoeveel ruimte er vrij is op elk file system, du laat het verbruik van dingen in de huidige directory zien. -h zorgt bij beide commando's dat de aantallen met prefixen als kilo en mega en dergelijke weergegeven worden voor de leesbaarheid. bij du heeft de switch -s het gevolg dat je alleen een samenvatting van elk argument krijgt. Als ik op de uni wil weten waar de meeste troep in m'n homedir zit (met megabytes, prefix M) doe ik: du -sh * | grep 'M' . Dan krijg ik alle directories met verbruik met een M erin.

grep noemde ik ook. grep en zijn vriendjes kun je filters met reguliere expressies mee maken. Natuurlijk kun je ze ook simpel laten, maar het kan sowieso handig zijn om de uitvoer wat te filteren zoals in de voorbeelden die ik al gaf. Handige switches voor grep zijn -i (maakt het argument case insensitive) en -r (daarmee duik je ook in subdirectories). Wat op z'n tijd wel hip was was het aantal keren dat er "fuck" in de linux source code staat. Dit kun je, als je de source code hebt uitgepakt ergens, doen met:

grep -ir 'fuck' * | wc -l

Patroonzoeken met grep en de uitvoer voeren aan wc. wc is word count, de switch -l zorgt dat-ie regels gaat tellen.

En met alles: lees even de man page :) . Ook die van cp, rm, mv trouwens. cd ken je waarschijnlijk wel, hiervan nog een paar weetjes:

. is de huidige directory waar je bent en .. zijn parent. Een directory omhoog doe je dus met cd .. . Een programma uitvoeren dat in de directory staat doe je met ./programma . Normaliter kun je niet gewoon programma typen en op enter drukken. Dit komt omdat de directory . normaliter niet in het zoekpad staat waar bash probeert commando's te zoeken (/bin staat er wel in bv, kijk maar eens wat er in /bin staat, dan zie je vast een hoop bekends). Dit heeft een reden: stel dat iemand een naar script met de naam ls in je home directory gezet heeft en je doet ls in die directory. Dan wordt dat script uitgevoerd en niet de echte ls. Dat je ./ voor een programma in een directory typt is dus een veiligheidsmaatregel om te zorgen dat je snapt wat je precies uitvoert.

Ook met du is . handig: doe du -sh . ergens en je krijgt netjes te zien hoe groot die directory is.

Allerlaatste nu is het concept symlink (of zachte link). Op een unix filesystem kun je pointers (wijzertjes) naar files maken zodat je een file niet hoeft te kopiëren, maar de file toch via een bepaald pad te bereiken is. Het is een beetje als een windows-stijl shortcut, maar dan op filesystemniveau. Voor een programma is een file of een symlink ernaar namelijk hetzelfde, bepaalde (meisjes :X ) mensen die me soms een file proberen te sturen sturen me een .lnk (een windows shortcut file), bij een symlink zou ik alsnog de echte file gekregen hebben.

ln -s /pad/naar/file creëert een symlink met de naam file in m'n huidige directory. ln -s /pad/naar/file nieuwenaam geeft de symlink een andere naam. Een symlink verwijderen kun je gewoon doen met rm; alleen de link wordt verwijderd, niet de file zelf.

Een concreet voorbeeld van symlinks is dat ik voor Firefox de java-plugin wilde installeren. Het is erg lang geleden, maar ik moest toen een symlink maken naar lib_java_oji.so (of zoiets) in de directory van java in de mozilla plugins directory. Op die manier heeft mozilla die plugin-file beschikbaar zonder dat ik 'm hoefde te kopiëren. Daarnaast gaat updaten ook vanzelf omdat je alleen het origineel hoeft te veranderen; de symlinks zijn per definitie immers identiek aan het origineel.

Okay, en nu hou ik op voor vandaag :P .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Tjaard schreef:Nog wat shellhandigheidjes:
(Héél veel handigheidjes...), 1 van de redenen dat ik van windows af wil: Linux heeft zoveel mogelijkheden als je bereid bent om te leren, en om de moeilijke begintijd te doorstaan.

Emacs: ik heb dat progamma ooit wel eens gestart, maar het si zo complex, en zo enorm afwijkend van de meer gebruikelijke toetsencombinaties dat ik het snel weer uitgezet heb, maar ik geeft toe dat al die sneltoetsen in de shell zeer handig zijn 8)
adri schreef:@Manuel, ik hoop het.
Volgens mij heb je ondertussen al een werkende live cd, of 2.
adri schreef:@Tjaard, het is nu nog way over my head, maar het staat hier allemaal en komt vast nog wel eens van pas, waarvoor dank!

Er komt een dag... :)
Neem gewoon je tijd, Linux is een echt besturingssysteem, met vééél meer mogelijkheden dan Windows, dus mag het leren best wel 'even' duren :)

Tip: koop er een goed boek bij, dat werkt prettiger als dat je alles op Intenet op moet zoeken en uit man(ual) pagina's moet halen, er komen hier vast wel suggsesties voor goede boeken voor beginners.
Tjaard schreef:Okay, nog een paar dingetjes voor je papiertje dan ;) .
Tjaard, mijn dank is heel erg groot...

De info is wel erg veel, en overweldigend, maar later zal het zeker van pas komen! Nogmaals dank :D

@Adri: Laat je door al die opties niet van de wijs brengen, hoor! Je hoeft niet alles te kunnen om lekker te werken met Linux, en je kunt ook niet alles in 1 keer leren. En de live cd's werken gelijk, zonder dat je ook maar 1 commando kent (behalve dan bij Slax, daar moet je nog even inloggen als root, wachtwoord toor, en de grafische interface (GUI = Grafical User Interface) starten door startx te typen, maar die info wordt ook op je scherm gegeven).

De GUI is dat je kunt muizelen en vensters ziet en zo, b.v. Windows Verkenner is ook een GUI.

Komt goed!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb inderdaad nu twee werkende (eigenlijk drie, als je Knoppix meetelt) Linux-cd's. :)
Op mijn eigen pc tenminste, op die oude bak van m'n pc-leverancier waar ik even wat op mag oefenen lukt het nog niet echt...

Voorlopige tussenstand:
Damn Small Linux!
Mooi, klein, snel.
Eigenlijk precies wat ik wil.
Hoef er alleen TB en nog een paar dingetjes op te zetten. :wink:
En een puik forum en dito wiki ook (wel engelstalig).

Vraag in het algemeen:
Hoe goed is Wine (en kun je dat ook op DSL installeren, heb er al wat op geGoogle'ed, maar het blijft een beetje.....vaag)?
Kun je er alleen de geijkte Windowsprogramma's mee opstarten, of zou dat ook kunnen met wat specifiekere (bedrijfs-)software?


Update:
Ook op die oude pc nu DSL aan het werk! :lol:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ik heb inderdaad nu twee werkende (eigenlijk drie, als je Knoppix meetelt) Linux-cd's. :)
Op mijn eigen pc tenminste, op die oude bak van m'n pc-leverancier waar ik even wat op mag oefenen lukt het nog niet echt...
Dat is toch ook grote pech voor je :( Raar dat 't niet werkt, ik vond zowel DSL als Slax super qua hardware herkenning. Wat gaat er bij jou niet???
adri schreef:Voorlopige tussenstand:
Damn Small Linux!
Mooi, klein, snel.
Eigenlijk precies wat ik wil.
Hoef er alleen TB en nog een paar dingetjes op te zetten. :wink:
En een puik forum en dito wiki ook (wel engelstalig).
Engelstalig? Juist goed voor je Engels :D
adri schreef:Vraag in het algemeen:
Hoe goed is Wine (en kun je dat ook op DSL installeren, heb er al wat op geGoogle'ed, maar het blijft een beetje.....vaag)?
Moet kunnen. Ik heb het ook geprobeerd met Slax, i.p.v. op enter te drukken tijdens booten had ik ingevoerd slax load=wine, en toen werkte het niet, ik zie nu dat ik geloof ik had moeten typen boot: slax load=module, ik ga zo maar weer even die cd opstarten. Maar met DSL moet het natuurlijk ook kunnen, zeker weten. ik vond dit voor je.
adri schreef:Kun je er alleen de geijkte Windowsprogramma's mee opstarten, of zou dat ook kunnen met wat specifiekere (bedrijfs-)software?
Geen idee, gewoon proberen maar? Ik kan me b.v. voorstellen dat een progamma dat er op staat dat MS IE aanwezig is het niet doet, of een progamma dat dll's gebruikt van het systeem, maar daar is vast wel een workaround voor, b.v. een map C:\Windows\System aanmaken, en daar de dll's in zetten waar het progamma om zeurt.
adri schreef:Update:
Ook op die oude pc nu DSL aan het werk! :lol:
Maar ik je daarmee van harte feliciteren! P.S. Wat had je eerst verkeerd gedaan dan???
Plaats reactie