Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Ik heb inderdaad nu twee werkende (eigenlijk drie, als je Knoppix meetelt) Linux-cd's. :)
Op mijn eigen pc tenminste, op die oude bak van m'n pc-leverancier waar ik even wat op mag oefenen lukt het nog niet echt...
Dat is toch ook grote pech voor je :( Raar dat 't niet werkt, ik vond zowel DSL als Slax super qua hardware herkenning. Wat gaat er bij jou niet???
Kreeg telkens foutmeldingen op die oude pc...
Manuel schreef:
adri schreef:Vraag in het algemeen:
Hoe goed is Wine (en kun je dat ook op DSL installeren, heb er al wat op geGoogle'ed, maar het blijft een beetje.....vaag)?
Moet kunnen. Ik heb het ook geprobeerd met Slax, i.p.v. op enter te drukken tijdens booten had ik ingevoerd slax load=wine, en toen werkte het niet, ik zie nu dat ik geloof ik had moeten typen boot: slax load=module, ik ga zo maar weer even die cd opstarten. Maar met DSL moet het natuurlijk ook kunnen, zeker weten. ik vond dit voor je.
Ik ga het morgen even natrekken, bedankt voor de info.
Manuel schreef:
adri schreef:Kun je er alleen de geijkte Windowsprogramma's mee opstarten, of zou dat ook kunnen met wat specifiekere (bedrijfs-)software?
Geen idee, gewoon proberen maar? Ik kan me b.v. voorstellen dat een progamma dat er op staat dat MS IE aanwezig is het niet doet, of een progamma dat dll's gebruikt van het systeem, maar daar is vast wel een workaround voor, b.v. een map C:\Windows\System aanmaken, en daar de dll's in zetten waar het progamma om zeurt.
We zullen zien.
Manuel schreef:
adri schreef:Update:
Ook op die oude pc nu DSL aan het werk! :lol:
Maar ik je daarmee van harte feliciteren! P.S. Wat had je eerst verkeerd gedaan dan???
Ik had toch (op aanwijzingen van mensen van het DSL-forum) een oudere versie moeten nemen. Dat gedaan en toen ging het wel.
Ben nu bezig om DSL op hd te zetten, maar dat vlot nog niet echt.
Morgen... :wink:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

P.S. Probeer SLAX KillBill Edition v 5.0.6, misschien dat wine in de Slax standaard edititie niet aanwezig, maar over SLAX KillBill wordt gezegd:
SLAX KB is a pocket operating system with the ability to run many Windows applications natively in Linux. It contains KDE, wine, dosbox and qemu
De laatste, quemu zou ik op een oude machiene niet gebruiken, meer info.

Ben nu zelf SLAX KillBill aan het downloaden :D :D :D 10% binnen, nog 17 minuten te gaan, branden 1 minuutje, en dan zullen we eens zien of we wine aan de praat krijgen...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nog gauw even die link van je nagekeken (uit die vorige posting), het zit er dus niet in dat je Wine aan de praat krijgt onder DSL.
Was er al bang voor. :cry:

En nou ga ik echt naar m'n nest.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:Dat is toch ook grote pech voor je :( Raar dat 't niet werkt, ik vond zowel DSL als Slax super qua hardware herkenning. Wat gaat er bij jou niet???
Kreeg telkens foutmeldingen op die oude pc...
Dat is lekker duidelijk: foutmeldingen die dermate abstract en onbegrijpelijk waren dat je ze hier niet meer kunt reproduceren? :lol:
adri schreef:Nog gauw even die link van je nagekeken (uit die vorige posting), het zit er dus niet in dat je Wine aan de praat krijgt onder DSL.
Was er al bang voor. :cry:
Neem je toch Slax, werkt subliem op mijn celeron 366 MHz (wel met 256 MB RAM).
adri schreef:En nou ga ik echt naar m'n nest.
Dan wens ik je mooie dromen!

P.S. we hebben een beetje door elkaar heen lopen posten, vergeet niet dit bericht van mij even te lezen, anders kijk je er misschien over heen, omdat het boven jouw post staat.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ondertussen, terwijl Adri in een diepe slaap verzonken is, wordt hier gewoon doorgewerkt :wink:

Getest met SLAX KillBill Edition v 5.0.6, KillBill gebruikt trouwens een toepasselijke wallpaper :)

Firefox: start prima, alleen als met nieuw profiel, waarschijnlijk een kwetsie van paden zetten (zijn nu eenmaal anders in Linux).

Pegasus Mail: wil graag weten waar ik als nieuwe gebruiker m'n mail op zou willen slaan, zal ook kwestie van paden zijn ("D:\Program Files\Pmail\Mail" wordt bij mij in Linux b.v. "/mnt/devhda2/Program Files/Pmail/Mail"), maar misschien moet het juist toch met backslashes. heb er verder nog moeite voor gedaan om dat uit te vogelen.

Agent newsreader V 1.93 werkt volkomen, alleen wanneer ik een JPG;tje wil openen in het progamma dan vraagt Agent met welk progamma ik dat wil doen, zal allemaal gerust op te lossen zijn, en mogelijk is het soms ook een kwestei van of een tekst/configuratiebestand in DOS/WIN, of in UNIX formaat is opgeslagen, dit zijn maar eerste speculaties, maar dat is natuurlijk allemaal aan te passen.

Voordat ik begon had ik van de 3 progammamappen natuurlijk wel backups gemaakt.

Onder Wine werkt het wel een stuk trager, maar het werkt, wat belangrijk is als je die progamma's echt nodig hebt. Mogelijk is een oplossing ze onder Wine helemaal opnieuw te installeren (als dat kan, maar ik zou niet weten waarom niet), en eventueel op een Linux partitie wat mappen aan te maken zoals program files en zo. Dit alles dus puur speculatief.

Belangrijk lijkt me, wanneer het bedrijskritische software betreft, om eerst een test situatie op te zetten, waarbij je natuurlijk geen data op gaat halen die je daarmee dan niet op je Windows machine krijgt... zulk soort overwegingen.

Er is een nieuwsgroep: comp.emulators.ms-windows.wine

Eris een FAQ. In de FAQ staan zinnige links. Ik geloof dat deze FAQ misschien nieuwer is.

Meer: http://www.winehq.com/

Adri, ik denk dat je zo wel even vooruit komt...
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Nog een klein shelldingetje: het escapekarakter \.

Als je een file hebt met een spatie erin: dit\ is\ een\ file. Een spatie scheidt normaal argumenten en is dus in zekere zin een metakarakter voor de shell. Met een \ ervoor wordt het weer een echte spatie. Vergelijkbaar heb je ook met (), [], # en misschien nog wel wat. Je kunt dus ook een file maken met een / of \ erin, escape je dus door er een \ voor te zetten. Of het verstandig is is een tweede, maar het KAN wel :P .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Linux is ongelooflijk...

Maar zulke tekens zou ik ook niet in bestanden of paden gebruiken, uitwisselbaarheid is ook wat (veel) waard.

Ooit kwam ik eens ergens een jpg-tje tegen met een # in de bestandsnaam, Die kon ik met de browser natuurlijk nooit ophalen, en Linux had ik nog niet, maar wel een provider met shelltoegang voor z'n klanten, dus werd het met telnet inloggen en wget gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Je had 'm wel met je browser op kunnen halen hoor... als je bijvoorbeeld een url met een spatie hebt maakt-ie daar %20 van. En zo'n codering is er voor elk denkbaar karater, inclusief de #.
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dat met dat # speelde jaren geleden, ik gebruikt toen nog Netscape en MS IE, en beiden konden dat nog niet, toen.

Test, hoe is het nu? Spaties worden wel vertaald naar %20, maar hekjes niet hoor. Het werkt pas wanneer ik # vervang door %23.

Is ook logisch, want wanneer alle hekjes in urls vertaald zouden worden naar %23, dan zouden anchors niet meer werken...

Ik had toen dus met de hand al die url's aan kunnen passen, maar had daar nog geen benul van.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Oude pc van m'n leverancier helaas weer in moeten leveren (had 'm nodig voor een spoedgevalletje), dus het Linux-gedoe staat nu even op een laag pitje. De nieuwe laat ook nog even op zich wachten, op mijn verzoek: wel of geen WXP erop, daar ben ik nog steeds niet uit. Gisteren een paar systeembeheerders gesproken op een feest (nog steeds 'een beetje' hoofdpijn) en die menen dat mijn bedrijfssoftware toch aan de gang te krijgen moet zijn op Linux (waren zelf trouwens erg enthousiast over VMWare, maar dat zie ik weer niet zo zitten - vrij prijzig ook).
Ben er zelf dus nog niet helemaal uit, dilemma's, dilemma's...

Verder kom ik nogal wat tegenstrijdige berichten tegen, apt-get schijnt niet te werken onder Knoppix (waar DSL op gebasseerd is), maar ik lees ook berichten waar beweerd wordt dat het wel kan (tenminste bij DSL). :?:
Hetzelfde verhaal eigenlijk over het al eerder genoemde Wine, de één zegt van wel, de volgende weer niet.
Lekker overzichtelijk. :wink:

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

apt doet het gewoon op knoppix, hoor... en ik weet niet hoeveel je zou besparen als je geen xp bij die machine neemt, als je nog echt twijfelt kun je in elk geval die licentie afnemen, dat wil niet gelijk zeggen dat je er iets mee moet doen. Maar dat hangt wel van de prijs af, natuurlijk ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

De goedkoopste XP kost 100 euro, dat loopt op naarmate je er meer en uitgebreidere (lees vooral: Office-applicaties) toeters en bellen op wilt.
VMWare kost 150 euro (wat eigenlijk mijn voorkeur zou hebben t.o.v. een gewoon dualboot-systeem).
Maar dan praat je dus al over 250 euro extra...
En nee, ik heb helemaal geen zin in gedoe met illegale software. :)

Ben me nog eens wat extra in gaan lezen v.w.b. Wine, denk dat ik toch voor een volledig Linux-systeem ga. Mocht het echt niet anders kunnen, dan kun je XP er altijd nog bij zetten, ik zorg gewoon dat er voldoende partities op komen. Ik ga nog eens wat grasduinen op distrowatch en wellicht dat ik voor die nieuwe pc dan een iets vollediger distributie kies en op deze Damn Small Linux (ik vind het fantastisch dat je een volledig besturingssysteem voor maar 50 Mb hebt en het is echt supersnel!)

Op hoop van zegen. :wink:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Je zou ook wèl dual-boot kunnen doen (kan natuurlijk ook met Win98, heb je immers al een licentie van, en dan haal je MS IE er af, + Outlook, en andere troep, adn is het al veilger dan XP met die rotzooi), en dan, afhankelijk van hoe vaak je bij die bedrijfsprogamma's moet kunnen (1 x per dag, of minder vaak?) af en toe dan even op starten in windows, en dan alle werk in 1 keer te doen? Is dat wat?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Had ik ook al aan gedacht, maar probleem is dat je op nieuwe pc's met meer dan 512 mb RAM met W98 gewoon in de problemen komt (dat kan ie blijkbaar niet aan, hoewel sommig techneuten beweren dat het wel kan -met een hoop gedoe uiteraard), bovendien is het eigenlijk geen structurele oplossing. W98 is een aflopende zaak qua updates (ook van software), dus je loopt binnen een paar jaar toch weer tegen dat probleem aan.
Die software gebruk ik gem. maar twee keer in de week om gegevens in te voeren en eens in de maand om die gegevens te verwerken (het is tevens een boekhoudprogramma). Dus als je het met Wine aan de gang krijgt -ook al zou het dan ietsje trager zijn, waar je wel wat klachten over leest- dan is dat nog wel te overzien. Ik vind het eigenlijk zonde van tijd, geld & energie om speciaal daarvoor een tweede besturingssysteem in de benen te houden.
Maar ja, als het niet anders kan, dan kan het niet anders.
Maar liever niet. :wink:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:VMWare kost 150 euro (wat eigenlijk mijn voorkeur zou hebben t.o.v. een gewoon dualboot-systeem).
Maar dan praat je dus al over 250 euro extra...
Dan moet je eens gaan uitkijken naar alternatieve virtualisatie-software.

Bochs: http://bochs.sourceforge.net/
Plex86: http://plex86.sourceforge.net/ (draait alleen Linux)
Xen: http://news.zdnet.co.uk/software/0,3902 ... 656,00.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualization
http://virtualization.info/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie