Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Bedankt voor de info Martijn, zal het zeker natekken.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik was net op forum ingelogd met een oude 486DX2, 66 Mhz, 8 MB, met Slackware Linux en browser Lynx, maar vooral die browser werkt niet echt lekker op dit forum... Nieuw bericht gemaakt, maar kon knop 'Voorbeeld' en 'OK' niet eens vinden. Nou ja, 't was maar een test. Maar dit forum is dus niet ècht vriendelijk voor 'text-only' browsers :wink:

Netwerk thuis + Internet werkt ondertussen dus met Slackware :)

Nu wil ik proberen of ik op die oude machine die niet van cd-rom kan booten op de 1 of andere manier FreeBSD geinstalleerd krijg...

Update: na de nodige 3 floppen gedownload te hebben wordt er wel van opgestart, maar kan de kernel niet geladen worden. Internet geeft ook geen oplossing, mogelijk is 8 MB RAM toch net wat te weinig, en ik vind ook geen bootfloppen voor LOWMEM of zoiets, misschien toch even een wat minder oude tweedehands pc erbij, want in de pc waar ik nu op typ gaat alles vlekkeloos, de floppen zijn dus goed. Het moet nog even wachten...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:Ik was net op forum ingelogd met een oude 486DX2, 66 Mhz, 8 MB, met Slackware Linux en browser Lynx, maar vooral die browser werkt niet echt lekker op dit forum... Nieuw bericht gemaakt, maar kon knop 'Voorbeeld' en 'OK' niet eens vinden. Nou ja, 't was maar een test. Maar dit forum is dus niet ècht vriendelijk voor 'text-only' browsers
We leven gelukkig niet meer in de middeleeuwen.
Zelf heb ik het ook even met Lynx (de Windows-versie) geprobeerd en die was niet vriendelijk voor mij. Gaf een of andere melding over het niet kunnen decomprimeren van een bestand ofzoiets. Maar misschien moeten we een melding toevoegen a la "dit forum is niet geoptimaliseerd voor tekstgebaseerde browsers".

PS: ik ken het belang van tekstgebaseerde browsers om te zien of een website ook geschikt is om bijvoorbeeld met een screenreader (voor blinden of slechtzienden) te bezoeken. Maar helaas geef je aan dat dat niet lekker werkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:..., maar kan de kernel niet geladen worden. Internet geeft ook geen oplossing, mogelijk is 8 MB RAM toch net wat te weinig, en ik vind ook geen bootfloppen voor LOWMEM of zoiets, misschien toch even een wat minder oude tweedehands pc erbij, want in de pc waar ik nu op typ gaat alles vlekkeloos, de floppen zijn dus goed. Het moet nog even wachten...
8 MB ? Dat zit tegenwoordig op een beetje videokaart. Maar misschien heb je hier iets aan om een indruk te krijgen:
http://unix.derkeiler.com/Mailing-Lists ... /0069.html
https://neon1.net/misc/minibsd.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:
Manuel schreef:Ik was net op forum ingelogd met een oude 486DX2, 66 Mhz, 8 MB, met Slackware Linux en browser Lynx, maar vooral die browser werkt niet echt lekker op dit forum... Nieuw bericht gemaakt, maar kon knop 'Voorbeeld' en 'OK' niet eens vinden. Nou ja, 't was maar een test. Maar dit forum is dus niet ècht vriendelijk voor 'text-only' browsers
We leven gelukkig niet meer in de middeleeuwen.
Terwijl die machine toch maar 12 a 13 jaar oud is... Grappig te realiseren hoe absurd veel sneller en krachtiger computers in zo'n korte tijd zijn geworden.
nirwana schreef:Zelf heb ik het ook even met Lynx (de Windows-versie) geprobeerd en die was niet vriendelijk voor mij. Gaf een of andere melding over het niet kunnen decomprimeren van een bestand ofzoiets. Maar misschien moeten we een melding toevoegen a la "dit forum is niet geoptimaliseerd voor tekstgebaseerde browsers".
Het forum is feitelijk volomen onwerkbaar met een tekstgebaseerde browser. Voor de nieuwsgierige Firefox gebruikers die eens willen ervaren hoe dit forum er uit ziet in een browser als Lynx is er de Lynx Viewer, veel plezier er mee :wink:
nirwana schreef:PS: ik ken het belang van tekstgebaseerde browsers om te zien of een website ook geschikt is om bijvoorbeeld met een screenreader (voor blinden of slechtzienden) te bezoeken. Maar helaas geef je aan dat dat niet lekker werkt.
Zoals je kunt zien, ja. Ik denk dat het haast ondoenlijk is (je zou alles moeten herschrijven) om 't forum aan te passen voor de blinde medemens; toch maar een link die misschien interssant is.
nirwana schreef:8 MB ? Dat zit tegenwoordig op een beetje videokaart. Maar misschien heb je hier iets aan om een indruk te krijgen:
http://unix.derkeiler.com/Mailing-Lists ... /0069.html
https://neon1.net/misc/minibsd.html
8 MB? Het is meer voor de aardigheid dat ik het probeer, en ik had die machiene nog, en ik leer er altijd van, en als het toch lukt, dan is dat erg leuk! De links die je gaf bieden (voor mij) niet echt de oplossing (maar toch bedankt!), en zo het al mogelijk is dan wordt het zeer veel complexer dan ik in gedachten had. Denk dat ik maar even verder ga met die huidige Slackware installatie, en dan hoop ik later op een snellere machiene FreeBSD te proberen, want die spreekt me toch bijzonder aan.

P.S. Leuke van zo'n heel oude machine is ook dat het niet uitmaakt of het stukgaat, dat ik dus lekker kan rotzooien om te leren.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:Zoals je kunt zien, ja. Ik denk dat het haast ondoenlijk is (je zou alles moeten herschrijven) om 't forum aan te passen voor de blinde medemens;
Ik denk dat er wel een aanpassing op phpBB te maken is waarmee het geheel tekstbrowser-vriendelijk wordt. Maar ik denk niet dat we hier dagelijks erg veel tekstbrowsers mogen ontvangen, dus dat het niet echt de moeite waard is. Maar misschien komt er nog eens een tekstbrowser-vriendelijke addon op phpBB.
Manuel schreef:8 MB? Het is meer voor de aardigheid dat ik het probeer, en ik had die machiene nog, en ik leer er altijd van, en als het toch lukt, dan is dat erg leuk!
Dat begrijp ik. Daarom ga je in eerste instantie ook aan de slag met andere besturingssystemen. Gewoon om te kijken waartoe die in staat zijn en je te laten verrassen. We zijn allemaal wel ervan overtuigd dat Windows niet de ultieme gebruikerservaring kan zijn (ondanks dat XP toch van eXPerience afkomstig is).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:Ik denk dat er wel een aanpassing op phpBB te maken is waarmee het geheel tekstbrowser-vriendelijk wordt. Maar ik denk niet dat we hier dagelijks erg veel tekstbrowsers mogen ontvangen, dus dat het niet echt de moeite waard is. Maar misschien komt er nog eens een tekstbrowser-vriendelijke addon op phpBB.
Als je nooit van blinden of slechtzienden een verzoek ontvangt om aanpassingen dan zal het wel niet zo belangrijk zijn.
nirwana schreef:
Manuel schreef:8 MB? Het is meer voor de aardigheid dat ik het probeer, en ik had die machiene nog, en ik leer er altijd van, en als het toch lukt, dan is dat erg leuk!
Dat begrijp ik. Daarom ga je in eerste instantie ook aan de slag met andere besturingssystemen. Gewoon om te kijken waartoe die in staat zijn en je te laten verrassen. We zijn allemaal wel ervan overtuigd dat Windows niet de ultieme gebruikerservaring kan zijn (ondanks dat XP toch van eXPerience afkomstig is).
Juist! :) Ik heb het jaren uitgesteld, om een Unix te proberen, maar het moest er toch een keer van komen. Heeft zo lang geduurd omdat ik windows (95/98) zo verschrikkelijk goed ken, en door de jaren heen zo'n mooie verzameling software heb opgebouwd.

Vermoedelijk gebruik ik nog wel een hele tijd 2 pc's naast elkaar (Windows en Linux of FreeBSD).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het zit niet mee...
Het nieuwe ADSL-modem (Speedtouch 546) krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang en veroorzaakt conflicten met met geuidskaart en videokaart. Ben er al een paar dagen mee aan het stoeien maar het wil gewoon niet. Ook m'n pc-leverancier is er al ettelijke uren mee bezig geweest en hem lukt het ook niet. :cry:

Van arren moede m'n oude modem maar weer geïnstalleerd...

Iemand nog suggesties?
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri, ik snap het niet... Je modem kan helemaal geen conflicten veroorzaken, wèl je netwerkaart die nu in je pc moet zitten omdat je dat modem hebt.

Meer info gewenst.

P.S. Kun je het modem met de browser bereiken via http://10.0.0.138/ ???
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sorry, inderdaad de netwerkkaart.
Het modem zelf is wel bereikbaar, het ding werkt gewoon dus. Maar m'n pc herkent hem niet goed op één of andere manier. Kabels enzo hebben we ook al getest en daar zit 't hem ook niet in.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dan is me nog steeds iets niet duidelijk: netwerkkaart doet het (anders kun je de modem niet bereiken), in principe zou het modem dan moeten werken.

Kun je vertellen wat er allemaal gedaan is, wat er niet gaat, zulk soort dingen, affijn, je snapt wel wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je kunt beter vragen wat we niet geprobeerd hebben...
Zelfs de geluidskaart (+drivers) verwijderd, maar dat hielp ook geen donder. Opmerkelijk: drivers nog steeds niet geïnstalleerd, maar in Knoppix heb ik gewoon geluid en kan ik mp3's afspelen. :!:
Toevallig was pc-pief gisteren bij iemand anders die vrijwel dezelfde pc heeft als ik (ook van hem) en daar lukte het ook niet met dat modem.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Je kunt beter vragen wat we niet geprobeerd hebben...
Okee, wat hebben jullie nog niet geprobeerd (grapje...)
adri schreef:Zelfs de geluidskaart (+drivers) verwijderd, maar dat hielp ook geen donder. Opmerkelijk: drivers nog steeds niet geïnstalleerd, maar in Knoppix heb ik gewoon geluid en kan ik mp3's afspelen. :!:
Dan lijkt het dus niet in de geluidskaart te zitten??? Wat krijg je voor meldingen, wat gebeurt er precies? wat zegt apparaatbeheer over conflicten? Wat Knoppix betreft: die heeft niks te maken met wat onder Windows geinstallerd is, daarom is het dus een live cd :)
adri schreef:Toevallig was pc-pief gisteren bij iemand anders die vrijwel dezelfde pc heeft als ik (ook van hem) en daar lukte het ook niet met dat modem.
Het gaat dus niet om de modem, maar om de netwerkkaart, of iets anders. Modem staat los van besturingssyteem. Werkt onder Knoppix alles wel? (Grafische kaart, geluid èn netwerk via modem).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

P.S. Bel anders even nú (morgen ben ik er de hele dag niet).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Zelfs de geluidskaart (+drivers) verwijderd, maar dat hielp ook geen donder. Opmerkelijk: drivers nog steeds niet geïnstalleerd, maar in Knoppix heb ik gewoon geluid en kan ik mp3's afspelen. :!:
Dan lijkt het dus niet in de geluidskaart te zitten??? Wat krijg je voor meldingen, wat gebeurt er precies? wat zegt apparaatbeheer over conflicten? Wat Knoppix betreft: die heeft niks te maken met wat onder Windows geinstallerd is, daarom is het dus een live cd :)
Apparaatbeheer meent dat alles in orde is...
Knoppix: nee hoor, ik heb al eerder gedoe gehad met de geluidskaart en toen ook drivers verwijderd, maar toen had ik in Knoppix ook geen geluid.
Zelfs niet een beetje.
Manuel schreef:
adri schreef:Toevallig was pc-pief gisteren bij iemand anders die vrijwel dezelfde pc heeft als ik (ook van hem) en daar lukte het ook niet met dat modem.
Het gaat dus niet om de modem, maar om de netwerkkaart, of iets anders. Modem staat los van besturingssyteem. Werkt onder Knoppix alles wel? (Grafische kaart, geluid èn netwerk via modem).
Onder Knoppix ook gelazer gehad met grafische kaart opgelost door ethernetkaart te verwijderen -zit er nu trouwens weer in), geen internetverbinding, wel geluid.
Check your e-mail. :wink:
Plaats reactie