Gevaarlijke lettertypen en IFrames

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
Ria
    unknown unknown

Gevaarlijke lettertypen en IFrames

Bericht door Ria »

Als ik zo kijk in de beveiligingsinstellingen van Internet Explorer dan zijn er een paar termen die ik niet begrijp:

- "Lettertype downloaden" staat op "Inschakelen". Bedoelen ze de html-code voor lettertypen en waarom wordt dat expliciiet genoemd??

- "Starten van programma's en bestanden in een IFRAME" staat op "Vragen" maar wa's dat nou weer? Staat er ergens op het internet een voorbeeld dat ik kan zien wat het is?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Gevaarlijke lettertypen en IFrames

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:"Lettertype downloaden" staat op "Inschakelen". Bedoelen ze de html-code voor lettertypen en waarom wordt dat expliciiet genoemd??
IE staat toe dat je lettertypen downloadt. De webbouwer kan dan een lettertype 'embedden' (dat is ongeveer gelijk aan invoegen). Als IE deze code dan tegenkomt, wordt het lettertype gedownload.

Niet echt aan te raden om dat in te schakelen. Behalve dat het niet veilig is, kan het er ook nog eens voor zorgen dat je pc uitpuilt van de lettertypes.
"Starten van programma's en bestanden in een IFRAME" staat op "Vragen" maar wa's dat nou weer? Staat er ergens op het internet een voorbeeld dat ik kan zien wat het is?
Ik denk dat je al genoeg IFRAMES gezien hebt. Het is een balk (meestal boven) een website die eigenlijk van een andere website is. Het frapantste voorbeeld is Hotmail. Als je daar vanuit een mail naar een website gaat, dan zie je nog altijd de Hotmailbalk bovenaan.
Ria
    unknown unknown

Re: Gevaarlijke lettertypen en IFrames

Bericht door Ria »

ByteWarrior schreef:IE staat toe dat je lettertypen downloadt. De webbouwer kan dan een lettertype 'embedden' (dat is ongeveer gelijk aan invoegen). Als IE deze code dan tegenkomt, wordt het lettertype gedownload.

Niet echt aan te raden om dat in te schakelen. Behalve dat het niet veilig is, kan het er ook nog eens voor zorgen dat je pc uitpuilt van de lettertypes.
Ow ja. Deze vraag is al eerder hier gesteld door een websitebouwer die lettertypen wou meesturen. Maar ik wist niet dat dit standaard was toegestaan door IE. Dan zou die HTML om dit mogelijk te kunnen maken ook standaard moeten bestaan dus.
Ik denk dat je al genoeg IFRAMES gezien hebt. Het is een balk (meestal boven) een website die eigenlijk van een andere website is. Het frapantste voorbeeld is Hotmail. Als je daar vanuit een mail naar een website gaat, dan zie je nog altijd de Hotmailbalk bovenaan.
Nee eerlijk gezegd niet. Ik heb ook geen Hotmail. Het enige wat er wat op lijkt is mijn webmailprovider "Freemail" waarbij elke URL in een irritante redirect door Freemail zelf wordt geopend. Dan denk ik: wat hebben zij nou te maken met URLs die in mijn post staan!
Aangezien de optie bij mij op "Vragen" staat zal ik dat nog nooit gezien hebben want de vraag is me nog nooit door IE gesteld.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Gevaarlijke lettertypen en IFrames

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:Dan zou die HTML om dit mogelijk te kunnen maken ook standaard moeten bestaan dus.
Eigenlijk niet. Lettertypes 'embedden' is een IE-only trucje. En het is geen standaard (en hopelijk wordt het dat ook nooit). Het wordt gelukkig niet zo veel gebruikt.

Webbouwers zijn hierdoor wel wat beperkt is hun doen (je hebt maar enkele lettertypefamilies ter beschikking), maar anders zou het web er niet bruikbaarder door worden vrees ik. Stel je voor dat iedereen voor zijn website een ander lettertype zou gebruiken. En dat je die allemaal zou moeten installeren eer je de website te zien zou krijgen.

En dan hebben we het nog niet over de duizenden onleesbare lettertypes die men toch zo graag gebruikt...
Aangezien de optie bij mij op "Vragen" staat zal ik dat nog nooit gezien hebben want de vraag is me nog nooit door IE gesteld.
Ik vraag me ook af wat er hieraan 'te vragen' is. Misschien heeft het betrekking op iets anders in dit geval...
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

ByteWarrior schreef:Eigenlijk niet. Lettertypes 'embedden' is een IE-only trucje. En het is geen standaard (en hopelijk wordt het dat ook nooit). Het wordt gelukkig niet zo veel gebruikt.
Nou ja, een standaard-IE-trucje dan, hihi :)
Ikzelf heb ontzettend weinig lettertypen nodig om prettig te kunnen lezen. Vooral de serifs vind ik maar niks.
Plaats reactie