Laatste Nieuws

In dit forum kun je ervaringen uitwisselen met Mozilla-producten onder Apple's Mac OS (zoals Firefox, Camino, etc).
Plaats reactie
mayday
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 december 2005, 18:53
    unknown unknown

Laatste Nieuws

Bericht door mayday »

Hoe ververs je de berichten in laatste nieuws van de browser, aangezien bij
mij sinds update naar versie 1.5 nog steeds oude berichten staan!
Bij voorbaat hartelijk dank voor tip.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Misschien gebruik je gewoon een oude feed (ééntje die niet meer bijgewerkt wordt). Zoek een nieuwssite die je zelf interessant vindt en voeg die feed toe. Van zodra de website de feed update, zal jij op de hoogte zijn van het laatste nieuws. ;-)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Laatste Nieuws

Bericht door nirwana »

mayday schreef:Hoe ververs je de berichten in laatste nieuws van de browser, aangezien bij
mij sinds update naar versie 1.5 nog steeds oude berichten staan!
Bij voorbaat hartelijk dank voor tip.
Klik er met de rechtermuisknop op en kies voor "Live bladwijzer opnieuw laden". Als er daarna geen verschil is te vinden, dan heb je waarschijnlijk met een oude feed te maken.

Andere feeds vind je via www.syndicatie.nl of www.syndic8.com
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
mayday
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 december 2005, 18:53
    unknown unknown

Laatste Nieuws

Bericht door mayday »

Sorry, ik heb nu helaas de map laatste nieuws per ongeluk verwijderd, hoe
krijg ik deze weer terug? Bij voorbaat hartelijk dank!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Laatste Nieuws

Bericht door nirwana »

mayday schreef:Sorry, ik heb nu helaas de map laatste nieuws per ongeluk verwijderd, hoe krijg ik deze weer terug? Bij voorbaat hartelijk dank!
Je krijgt deze terug door een 'Live bladwijzer' toe te voegen die verwijst naar http://www.nos.nl/nos/rss/nieuws.xml

Voor dat laatste kun je het beste een extensie downloaden. Ik ken 2 extensies die dat kunnen:
1) FeedView
2) LiveBookmarkThis (werkt mogelijk niet meer in Firefox 1.5)

FeedView wordt vanaf Firefox 2.0 standaard-onderdeel van die browser. Met FeedView kun je direct naar http://www.nos.nl/nos/rss/nieuws.xml surfen en dan wordt het netjes voor je weergegeven. Ook komt er dan in de adresbalk een oranje icoontje bij te staan waarmee je een 'live bladwijzer' aan Firefox kunt toevoegen.

Met de LiveBookmarkHere-extensie kun je met de rechtermuisknop op http://www.nos.nl/nos/rss/nieuws.xml klikken en dan kiezen voor LiveBookmark maken (ofzoiets).

Vervolgens plaats je die bladwijzer in de Bladwijzerwerkbalkmap en dan heb je hem weer terug.
Laatst gewijzigd door nirwana op 27 december 2005, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
mayday
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 december 2005, 18:53
    unknown unknown

Bericht door mayday »

Vriendelijk bedankt Nirwana, dit was de juiste oplossing. Kan ik nu in de nieuw aangemaakte map " rss feeds" ook nog andere feeds toevoegen?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

mayday schreef:Vriendelijk bedankt Nirwana, dit was de juiste oplossing. Kan ik nu in de nieuw aangemaakte map " rss feeds" ook nog andere feeds toevoegen?
Tuurlijk. Als je surft naar een website waar een feed beschikbaar is (zoals deze) verschijnt er in de adresbalk (rechts) een icoontje (oranje). Klik er op, selecteer de map en je hebt een feed toegevoegd. :)
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tonnes »

Alhoewel handmatig toevoegen van livebladwijzers (nieuwe spelling ;)) zonder extensies ook mogelijk is vind ik deze optie inderdaad wat 'verborgen' aanwezig. Op allerlei manieren zijn normale bladwijzers te maken, maar hiervoor moet men toch echt de bladwijzerbeheerder openen en via het menu te werk gaan. Maar ja, in principe is toevoegen van een RSS-feed natuurlijk in de meeste gevallen een automatische taak, dan wel zo bedoeld, dus ernstig is het niet. De extensies maken het wel een stuk makkelijker.

Ik weet niet hoe het kwijtraken van de bladwijzer is gebeurd, maar kan me voorstellen dat dit kwam door het eventjes iets verkeerd doen met de muis (of access key) op de werkbalk en hopla, bladwijzer weg. Zonder bevestigingsvraag of zichtbare hersteloptie, dus dit is m.i. eventueel ook voor verbetering vatbaar. Maar wat de reden ook is geweest, vergeet in zo'n geval niet dat hoewel het ongedaan maken misschien niet mogelijk lijkt vanuit het browservenster (de optie onder Bewerken blijft immers grijs), bladwijzertaken als deze onder de bladwijzerbeheerder vallen en herstellen van daaruit dus nog wel gewoon kan, mits je er snel genoeg bij bent.

Daarom misschien een tip: als je vanuit het browservenster per ongeluk met de muis een bladwijzer verwijdert uit de bladwijzerwerkbalk, -zijbalk of het menu, open dan meteen de bladwijzerbeheerder via Bladwijzers, Bladwijzers beheren. Dan uiteraard Bewerken, (Bladwijzer verwijderen) Ongedaan maken, maar ctrl-Z is sneller/genoeg. En als het heel vaak gebeurt: alt-a, b, b, enter, ctrl-Z. ;)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als Firefox steeds meer met besturingssystemen integreert, dan kunnen bladwijzers misschien ook naar de Prullenbak van het systeem verwijderd worden. Naar voorbeeld van MacOS heeft inmiddels ieder zichzelf respecterend besturingssysteem wel een prullenbak beschikbaar, dus waarom niet.

Natuurlijk moet Mozilla wel oppassen dat ze niet zo met het besturingssysteem integreren als Internet Explorer, maar integratie is goed zolang het geen problemen kan opleveren.

Probleempje bij de bladwijzers is dat als je ze terug zou zetten dit in principe via het besturingssysteem zelf gaat. Dan zul je dus een trucje moeten verzinnen waarmee je die in de prullenbak plaatst. Daarin staan normaal gesproken enkel bestanden en bij Mozilla staan alle bladwijzers in 1 bestand (bookmarks.html). Je gooit in dit geval geen bestand weg, maar enkel een bladwijzer uit een groter geheel. Zoiets is best inventief op te lossen, maar je moet het dan wel zo doen dat het onder alle besturingssystemen weer op eenzelfde manier werkt.
Of anders moet je al gaan werken met een aparte Prullenbak voor Mozilla en dan schiet je weer iets te ver door.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie