Slimmer antwoorden op mails van mailinglijsten?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Slimmer antwoorden op mails van mailinglijsten?

Bericht door Irmen »

Ik ben lid van een aantal mailing lijsten en zit elke keer te kloten als ik een reply wil sturen op een bericht dat via een mailing lijst is binnengekomen.
Thunderbird gebruikt namelijk het email adres van de auteur als reply adres. Dat is op zich logisch, want hij/zij is tenslotte degene die het mailtje verstuurd heeft, maar als het naar een mailinglijst gaat wil ik natuurlijk ook naar die lijst replyen... :?

Is er een manier om Thunderbird zover te krijgen dat hij het email adres van de mailing lijst gebruikt als standaard reply-adres, als ik zo'n mailtje ga beantwoorden?

Ja het is goed mogelijk om onderscheid te maken tussen standaard mailtjes en mailtjes die van een mailing lijst komen, zie bijvoorbeeld deze mail headers:

Precedence: bulk
List-Unsubscribe: <https://lists.sourceforge.net/lists/lis ... lite-users>, <mailto:pysqlite-users-request@lists.sourceforge.net?subject=unsubscribe>
List-Id: <pysqlite-users.lists.sourceforge.net>
List-Post: <mailto:pysqlite-users@lists.sourceforge.net>
List-Help: <mailto:pysqlite-users-request@lists.sourceforge.net?subject=help>
List-Subscribe: <https://lists.sourceforge.net/lists/lis ... lite-users>, <mailto:pysqlite-users-request@lists.sourceforge.net?subject=subscribe>
List-Archive: <http://sourceforge.net/mailarchive/foru ... lite-users>
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Slimmer antwoorden op mails van mailinglijsten?

Bericht door ByteWarrior »

Irmen schreef:Ik ben lid van een aantal mailing lijsten en zit elke keer te kloten als ik een reply wil sturen op een bericht dat via een mailing lijst is binnengekomen.
Thunderbird gebruikt namelijk het email adres van de auteur als reply adres. Dat is op zich logisch, want hij/zij is tenslotte degene die het mailtje verstuurd heeft, maar als het naar een mailinglijst gaat wil ik natuurlijk ook naar die lijst replyen... :?
Ik ken het probleem. Je klikt op reply en je krijgt het verkeerde adres. Daarom gebruik ik bij mailinglists altijd Reply to All. Als de gebruiker al ingeschreven is op de mailinglist verwijder ik hem (of haar) uit het "To:"-veld.

Je kan ook de mailinglist een naam geven en in je adresboek plaatsen (als een contact dus). Als je dan een mail naar de mailinglist wilt sturen, typ je gewoon de naam (ipv het e-mailadres).

Een echte afdoende oplossing is er nog niet vrees ik.
Gebruikersavatar
Mozquito
Berichten: 56
Lid geworden op: 8 november 2003, 16:20
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Mozquito »

Ik denk dat het ook afhangt van de instellingen van de mailinglist.
Zelf ben ik b.v. lid van een Yahoo-mailinglist. Als ik een mail stuur naar groepje@yahoogroups.com, krijgt iedereen een mailtje waarbij ze mijn adres in de 'From' zien. De Reply-To staat dan wel netjes ingesteld op 'groepje@yahoogroups.com'. Dat maakt replyen naar de hele groep makkelijk, en je kan er ook voor kiezen om alleen naar de 'From'-adres te mailen.
Plaats reactie