MozBrowser in het nieuw

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

MozBrowser in het nieuw

Bericht door nirwana »

MozBrowser heeft inmiddels wel haar bestaansrecht bewezen. Ooit begonnen met een eenvoudige site is de site - mede dankzij de ondersteuning van NetGround - uitgegroeid tot de toonaangevende Mozilla-site in Nederland en België. Nu is het van belang om te bekijken hoe we vanaf hier verder willen gaan. Het vervolg van deze tekst heb ik opgedeeld in een functioneel en een technisch stuk. Aan de ene kant is MozBrowser een website (het technisch gedeelte), maar daarnaast is het ook een platform voor de promotie van alles wat met Mozilla te maken heeft (da's meer functioneel gericht).

Functioneel oogpunt
Qua functionaliteit biedt MozBrowser nu een website voor het brengen van interessant nieuws, een forum voor hulp bij problemen of vragen en een wiki om informatie op een meer gestructureerde wijze vast te leggen. Zijn dat voldoende functies of is er nog ergens behoefte aan ? Of zouden we bepaalde functies beter op een andere manier kunnen aanbieden ?

Daarnaast moeten we zien hoe we in Nederland en België de promotie van de Mozilla-software meer handen en voeten kunnen geven. Het marktaandeel van Mozilla-software kan nog best wat omhoog, maar wat zou daarvoor uiteindelijk de beste methode zijn ? Moet er een gebruikersgroep worden opgericht en - zo ja - wat zou die dan moeten gaan doen en hoe zou de relatie t.o.v. MozBrowser, Mozilla-NL en Mozilla Europe moeten zijn ?

Technisch oogpunt
we hebben nu 3 verschillende systemen: Drupal voor de website (CMS), phpBB (forum) en MediaWiki (wiki). Alledrie zijn dit toonaangevende opensource-projecten (' best of breed'). Het probleem is echter dat elke toepassing z'n eigen gebruikersbeheer heeft. Wil je iets kunnen doen met deze systemen dan moet je een account aanmaken. Wil je iets met alle 3 de systemen dan is dat dus 3maal een account aanvragen. Nu is dat op zich wel te doen, maar het is soms wat lastig uit te leggen. Dan heeft men al een account voor MozBrowser aangevraagd en dan moet men dat nogmaals doen. Daarom lijkt het ons ideaal om dat allemaal in 1 systeem onder te brengen.

We hebben wel onze mond vol over standaard-gebaseerd website-ontwerp, maar onze eigen website valideert niet volgens de standaarden. Ook is deze door middel van tabellen opgebouwd en ook dat is iets wat we doorgaans afraden. Op zich is de website prima met verschillende browsers te bekijken, dus wat dat betreft is er niets aan de hand. Maar voor onze voorbeeldfunctie zou het wel goed zijn als onze site gegarandeerd goed valideert. Op dit moment kan de site wel helemaal goed valideren, maar dan nog kan het door de inhoud die erop geplaatst voorkomen dat daarin niet-valide HTML-code geplaatst wordt. Ik denk dat je zoiets eigenlijk alleen kunt voorkomen door gebruik te maken van een WYSIWYG-editor bij het invoeren van teksten. Want ik heb niet de illusie dat we handmatig altijd valide HTML zullen schrijven. Heeft iemand hier ervaring mee of bepaalde gedachten over ?

Als CMS willen we overschakelen naar Joomla. Niet omdat Drupal niet meer zou bevallen, maar meer omdat we Joomla als compleet raamwerk zien waarbinnen we de hele site zouden kunnen integreren. In het verleden hebben we wel gekeken naar integraties tussen Joomla, phpBB en Mediawiki. Livre draait - als ik goed ben geinformeerd - nu op een combinatie van Joomla en phpBB (via de integratie van Tim_Online). Ik weet niet hoe die integratie gerealiseerd is. Heeft iemand daar ervaring mee ? Misschien kunnen we daaraan MamboWiki toevoegen en hebben we dan een goed CMS, een goed forum en een goede wiki-engine tot onze beschikking. Het belangrijkste vind ik dat je 1 gebruikersbeheer hebt en de gehele site mag qua code best wat beter valideren.

Meer 'voor en door gebruikers'
MozBrowser zou samen met Mozilla-NL in mijn ogen nog meer een community moeten vormen. Op dit moment dragen veel mensen hun steentje bij op het forum en ook in de wiki. Toch denk ik dat we op een of andere manier nog wel meer moeten kunnen bereiken. Suggesties hiervoor zijn als altijd welkom.

Ik neem aan dat hieraan voldoende toe te voegen (c.q. op te merken) is. Zoals reeds op het Livre-forum gemeld gaan de oprichters van MozBrowser zeer binnenkort eens om de tafel zitten om de toekomstige richting van MozBrowser te bespreken. Mocht dit forum-onderwerp reacties opleveren (en daar gaan we voor het gemak van uit) dan nemen we die mee bij de toekomstige ontwikkeling. Overigens moet ook die toekomstige ontwikkeling een community-effort worden. MozBrowser is misschien door 2 personen opgezet, maar zonder de inzet van haar bezoekers zou de site nooit zo zijn gegroeid.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: MozBrowser in het nieuw

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Het probleem is echter dat elke toepassing z'n eigen gebruikersbeheer heeft. Wil je iets kunnen doen met deze systemen dan moet je een account aanmaken. Wil je iets met alle 3 de systemen dan is dat dus 3maal een account aanvragen. Nu is dat op zich wel te doen, maar het is soms wat lastig uit te leggen. Dan heeft men al een account voor MozBrowser aangevraagd en dan moet men dat nogmaals doen. Daarom lijkt het ons ideaal om dat allemaal in 1 systeem onder te brengen.
Ik denk niet dat het echt een probleem is om voor de drie dingen een aparte account aan te maken: voor de website hoef je niet in te loggen, de wiki is vrij beperkt qua "contentmanagers". Enkel voor het forum hoef je dus eigenlijk een account aan te maken.

Maar ik denk ook wel dat het makkelijker is om alles onder één dak onder te brengen, zodat je met één sleutel naar binnen kan. ;-)
Ook vanuit beheerderstandpunt is het makkelijker om dan een overzicht te hebben.
Ik denk dat je zoiets eigenlijk alleen kunt voorkomen door gebruik te maken van een WYSIWYG-editor bij het invoeren van teksten. Want ik heb niet de illusie dat we handmatig altijd valide HTML zullen schrijven. Heeft iemand hier ervaring mee of bepaalde gedachten over ?
Als je niet wil dat er fouten gebeuren, moet je de gebruiker zeer hard beperken. WYSIWYG-editors zijn eigenlijk al een stap te ver, want ook daar kan mee geknoeid worden. Laat enkel platte tekst toe.

Het handigst zou zijn als je enkel tekst kon toevoegen à la Textile of Markdown. Beide textprocessors leveren zeer goede (x)HTML af en zo beperk je de gebruikers toch niet al te veel.

BBCode is natuurlijk ook een optie...
Als CMS willen we overschakelen naar Joomla. Niet omdat Drupal niet meer zou bevallen, maar meer omdat we Joomla als compleet raamwerk zien waarbinnen we de hele site zouden kunnen integreren.
Gezien de vele goede commentaar die ik al over Joomla gehoord heb, verbaast dit me niet. :-)
Meer 'voor en door gebruikers'
MozBrowser zou samen met Mozilla-NL in mijn ogen nog meer een community moeten vormen. Op dit moment dragen veel mensen hun steentje bij op het forum en ook in de wiki. Toch denk ik dat we op een of andere manier nog wel meer moeten kunnen bereiken. Suggesties hiervoor zijn als altijd welkom.
Ik weet niet of dit mogelijk is met Joomla, maar een soort groepsblog lijkt me wel leuk. Het enige probleem met die dingen is dat de bron na verloop van tijd uitgeput raakt.

Volgens mij kan er nog zeer veel aan de wiki veranderd worden. (Als ik toch maar wat meer tijd had... ;-) ).
Overigens moet ook die toekomstige ontwikkeling een community-effort worden. MozBrowser is misschien door 2 personen opgezet, maar zonder de inzet van haar bezoekers zou de site nooit zo zijn gegroeid.
Volledig mee eens! :-)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: MozBrowser in het nieuw

Bericht door Gert-Paul »

nirwana schreef: Functioneel oogpunt
Qua functionaliteit biedt MozBrowser nu een website voor het brengen van interessant nieuws, een forum voor hulp bij problemen of vragen en een wiki om informatie op een meer gestructureerde wijze vast te leggen. Zijn dat voldoende functies of is er nog ergens behoefte aan ? Of zouden we bepaalde functies beter op een andere manier kunnen aanbieden ?
Misschien is het een idee om van MozBrowser.nl meer een portal te maken ofzo. Nu is er op de voorpagina nieuw te vinden en dingen als nieuwste wiki-pagina's of laatste forumtopics niet. Dat zou misschien meer gecombineerd kunnen worden.
Daarnaast is het misschien een idee om soms meer achtergrondartikelen ofzo te publiceren of bijv. verder te gaan met de tipdatabase met daarin de tips die ik voor Livre geschreven heb.
Achtergrondartikelen bijvoorbeeld met de mensen achter Mozilla, of bijv. met Nederlandstalige ontwikkelaars. Er is iig een Nederlandstalige kalenderontwikkelaar en misschien dat er nog wel meer zijn.
Daarnaast moeten we zien hoe we in Nederland en België de promotie van de Mozilla-software meer handen en voeten kunnen geven. Het marktaandeel van Mozilla-software kan nog best wat omhoog, maar wat zou daarvoor uiteindelijk de beste methode zijn ? Moet er een gebruikersgroep worden opgericht en - zo ja - wat zou die dan moeten gaan doen en hoe zou de relatie t.o.v. MozBrowser, Mozilla-NL en Mozilla Europe moeten zijn ?
De promotie gan idd beter. Er zouden gezamenlijke acties gedacht kunnen worden om media-aandacht te trekken of zo, maar ideeën heb ik nu ook niet direct.
Daarom lijkt het ons ideaal om dat allemaal in 1 systeem onder te brengen.
Lijkt me idd een goed plan. Door het onderbrengen van zaken onder 1 account stimuleert het misschien ook meer om snel een wijziging aan te brengen in de wiki of om ook op het nieuws te reageren.
Als CMS willen we overschakelen naar Joomla. Niet omdat Drupal niet meer zou bevallen, maar meer omdat we Joomla als compleet raamwerk zien waarbinnen we de hele site zouden kunnen integreren. In het verleden hebben we wel gekeken naar integraties tussen Joomla, phpBB en Mediawiki. Livre draait - als ik goed ben geinformeerd - nu op een combinatie van Joomla en phpBB (via de integratie van Tim_Online). Ik weet niet hoe die integratie gerealiseerd is. Heeft iemand daar ervaring mee ?
Joomla is idd een mooi systeem en ik denk ook wel gepast hiervoor. Ik dacht dat Livre nu weer een losstaand forum had, terwijl het in het begin wel geïntegreerd was.
Ik ben nu zelf ook bezig een website met Joomla aan het opzetten en wil daarvoor het SimpleMachinesForum gaan gebruiken. Het is net zo geavanceerd, al dan niet geavanceerder, dan PHPBB, maar integreert volgensmij net wat beter in Joomla. Ik weet niet hoe het met importeren zit van oude berichten, want anders is het gebruik van zo'n PHPBB component denk ik wel het beste. Ook voor het overzetten van gebruikers etc.
Meer 'voor en door gebruikers'
MozBrowser zou samen met Mozilla-NL in mijn ogen nog meer een community moeten vormen. Op dit moment dragen veel mensen hun steentje bij op het forum en ook in de wiki. Toch denk ik dat we op een of andere manier nog wel meer moeten kunnen bereiken. Suggesties hiervoor zijn als altijd welkom.
Helemaal mee eens. Ik heb op het moment alleen geen ideeën. Als we alle ideeën die hierboven staan ook werkelijkheid gaan worden zijn er sowieso wel meer mensen nodig die iets voor MozBrowser willen doen. Voordat je er dan ook aan begint is het ook goed om te kijken hoe lang de informatie een beetje bijgehouden kan worden, waar nodig.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Misschien goed om te vermelden dat ook de naam mozbrowser.eu inmiddels in ons bezit is en het best zo zou kunnen zijn dat straks de domeinnamen mozbrowser.nl en mozbrowser.be straks doorverwijzen naar mozbrowser.eu. Als Belgische/Vlaamse bezoeker van MozBrowser hoef je je dan niet steeds weer te 'ergeren' aan het .nl-domein :) Maar een beslissing over het gebruiken van het -eu-domein is nog niet genomen, laat dat duidelijk zijn.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik kan dergelijke ideeën alleen maar aanmoedigen. Hieronder toch nog een paar puntjes waar, naar mijn mening, op gelet zou moeten worden.

Het idee van groupblogs klinkt leuk, maar ik denk dat het plaatsen van berichten in de praktijk toch neerkomt op slechts twee à drie mensen.

Het voordeel van groupblogs zal pas duidelijk worden als een community veel groter is en uit meer mensen met inhoudelijke kennis bestaat. Aangezien MozBrowser (op dit moment) voornamelijk bestaat uit beginnende en gemiddelde gebruikers, heeft het op dit moment, naar mijn idee, niet veel zin iets dergelijks op te zetten.

De integratie van het forum in de hoofdsite zal uiteraard een groot voordeel aan de kant van de beheerder opleveren. De vraag is echter of het layout-technisch goed gemaakt kan worden. Een forum dat slechts een klein deel van het scherm beslaat, lijkt mij niet prettig lezen.

Ik lees veel goede verhalen over de PunBB-forumsoftware. Het is snel en erg goed schaalbaar. Ook wordt er voorzien in een integratiemodule die de naam PunLA heeft meegekregen. Wellicht het bekijken waard. Een migratietool is beschikbaar op de website.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: MozBrowser in het nieuw

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Ik denk niet dat het echt een probleem is om voor de drie dingen een aparte account aan te maken: voor de website hoef je niet in te loggen, de wiki is vrij beperkt qua "contentmanagers". Enkel voor het forum hoef je dus eigenlijk een account aan te maken.

Maar ik denk ook wel dat het makkelijker is om alles onder één dak onder te brengen, zodat je met één sleutel naar binnen kan. ;-)
Ook vanuit beheerderstandpunt is het makkelijker om dan een overzicht te hebben.
Jij ontvangt waarschijnlijk niet de mails van mensen die aangeven dat ze niet kunnen inloggen terwijl ze toch al een account hebben aangemaakt. Dan mag ik uitleggen dat hoewel het allemaal 1 website vormt ze toch in elk geval 2 accounts aan moeten maken. Als ik dat in de toekomst kan voorkomen, dan graag. Want het is inderdaad wat lastig uit te leggen, vooral als je bedenkt dat alles in 1 database zit.

Wat punBB betreft is het goed om te horen dat deze ook een Joomla-module en vooral een conversiehulpmiddel biedt. Anders is een overstap namelijk niet mogelijk, want dan zouden we ons hele forum in de prullenbak gooien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Misschien dat ik hier een paar schenen mee raak, maar waarom niet de hele bups eens flink op de schop nemen?
Waarom geen samenwerking zoeken met andere sites die gelijkaardige doelen nastreven?
Waarom al die webgetto'tjes?

Definieer eerst het doel en dan pas de middelen.
Concreet: wat wil je met MozBrowser en wat is het doel daarvan?
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Het is goed na te denken hoe nu verder. Is al eerder genoemd maar integratie voor alle onderdelen is een pre. Dus niet meerdere accounts.

Er moet meer aan promotie en initiatieven gedaan worden om Mozilla te promoten. Daar moet de site en het forum aan worden aangepast. Bv. Nieuws over andere open source software niet meer op de voorpagina van Mozbrowser.nl maar dat hoort meer op Livre. Dus meer Mozilla nieuws en meer promotie. Het Promozilla gedeelte kan dan uit het forum verdwijnen.

Ik vind op Mozillazine de knowledgebase beter opgezet als onze wiki. Je vind er makkelijker wat je zoekt en het is uitgebreider. Al vergt het up to date houden van zo'n knowledgebase natuurlijk veel menseljke inspanningen van vrijwilligers.

Tips & Trick van Gert Paul mogen weer terug komen. niet alleen voor FF maar ook voor TB en NVU en alle vormen van Kalenders.. Je merkt op het forum dat daar nu meer vragen over gesteld worden. Dus moet er ook meer aandacht aan besteed worden.

Succes met brainstormen
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

adri schreef:Waarom geen samenwerking zoeken met andere sites die gelijkaardige doelen nastreven?
Heb je hierbij sites specifiek op het oog?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

frits schreef:
adri schreef:Waarom geen samenwerking zoeken met andere sites die gelijkaardige doelen nastreven?
Heb je hierbij sites specifiek op het oog?
Mozilla.nl bijvoorbeeld, Zowat alles wat daar staat zou m.i. naadloos geïntegreerd kunnen worden in MozBrowser (wiki). ik weet niet hoe de relatie met Mozilla is en of en hoe zoiets überhaupt te realiseren is, maar in theorie staat een vergaande samenwerking/smelting niets in de weg (als je het mij vraagt). Hetzelfde verhaal kun je ophangen over Livre (vind ik).
Maar dan is het dus belangrijk dat je eerst je doelstelling goed formuleert. Aasgier bijv. schrijft dat er meer Mozilla-promotie in moet en minder OSS-promotie. Dat moet je wel goed in beeld hebben: Wat wil je eigenlijk met de site? Wat wil je bereiken? En wie wil je bereiken?

Pas daarna kun je m.i. goed beoordelen hoe je dat wilt doen (opzet, structuur, etc.).
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

adri schreef:
frits schreef:
adri schreef:Waarom geen samenwerking zoeken met andere sites die gelijkaardige doelen nastreven?
Heb je hierbij sites specifiek op het oog?
Mozilla.nl bijvoorbeeld, Zowat alles wat daar staat zou m.i. naadloos geïntegreerd kunnen worden in MozBrowser (wiki). ik weet niet hoe de relatie met Mozilla is en of en hoe zoiets überhaupt te realiseren is, maar in theorie staat een vergaande samenwerking/smelting niets in de weg (als je het mij vraagt).
Tja, mozilla.nl is een beetje een apart verhaal. Ik weet niet hoe ze hier nu tegenover staan, maar ik heb vorig jaar wel wat contact met ze gehad. Echt dingen integreren etc. wilden ze toen niet en ze vonden dat er best een tweede forum naast MozBrowser kon bestaan.

Voor de gebruiker allemaal niet ideaal, maar ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze dat in gaan zien.
Hetzelfde verhaal kun je ophangen over Livre (vind ik).
Maar dan is het dus belangrijk dat je eerst je doelstelling goed formuleert. Aasgier bijv. schrijft dat er meer Mozilla-promotie in moet en minder OSS-promotie. Dat moet je wel goed in beeld hebben: Wat wil je eigenlijk met de site? Wat wil je bereiken? En wie wil je bereiken?

Pas daarna kun je m.i. goed beoordelen hoe je dat wilt doen (opzet, structuur, etc.).
Livre is veel breder. Nu het Magazine natuurlijk weggevallen is, is het meer een 'normale' nieuwssite geworden met daarnaast meer achtergrondartikelen. Maar ik denk dat het toch wel goed is om het meer te scheiden. Je kunt misschien wel op de voorpagina van MozBrowser ook de laatste nieuwsberichten op livre.nl laten zien, als je toch meer naar het idee van een portal toegaat.

Je hebt gelijk dat je nadat je hebt bepaalt wat je wilt, je gaat nadenken hoe dat bereikt moet worden. Maar dat kan pas als je je doel weet en echt een beslissing is daarover volgensmij niet genomen.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Ik denk dat het verstandig is dat Martijn en ik volgende week een aantal zaken op papier zetten (over doel, middelen, samenwerkingen et cetera) en dat het voorstel daarna in dit forum gezet wordt zodat er over gesproken kan worden. Mogelijk dat er na het gesprek van volgende week zaterdag nog een vervolggesprek komt of moet komen, waaraan een aantal gebruikers van dit forum deelnemt. Het principe 'van en voor de gebruikers' willen we zoveel mogelijk uitdragen, alhoewel een ieder moet beseffen dat we het nooit iedereen 100% naar de zin kunnen maken.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Ik denk dat het goed is als Mozbrowser zich profileert als dé site voor Nederlandse en Vlaamse Mozilla-gebruikers. Een samenwerking met Mozilla NL zou dan heel goed zijn.

Wat ik jammer vind, is dat als je op de trefwoorden Mozilla+NL zoekt, je nog steeds op mozillanl.mozdev.org terechtkomt. Dit is de oude site, die het zelfs nog over Firefox 1.0 heeft. Kan die site niet opgeheven worden?

Als je van Mozbrowser een portal maakt, denk ik dat je een mooie totaaloplossing voor beginnende en geavanceerdere gebruikers bent. Eigenlijk zou de Mozilla Europa site door moeten linken naar Mozbrowser.

Ik denk ook dat het belangrijk is om Mozbrowser te promoten. Tijdschriften zoals PCM en COmputer Totaal! schrijven regelmatig over Firefox en Thunderbird. Ze zouden eigenlijk standaard naar Mozbrowser moeten verwijzen als gebruikers vragen of problemen hebben. Dit gebeurt volgens mij al wel een beetje, maar door zo nu en dan een persbericht uit te sturen, kun je ze op Mozbrowser attenderen. Ik heb wel een perslijst opgebouwd inmiddels.
Administrateur Steun Firefox
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

adri schreef: Mozilla.nl bijvoorbeeld,
ik wist niet eens dat die bestond


een portal vind ik wel een goed idee, en het integreren met livre ook wel... niet dat er een fusie moet zijn, maar je zou best de koppen van de laatste artikelen van livre op de voorpagina kunnen zetten evenals links naar de laatste forumposts
het nieuws gedeelte zoals dat nu op de voorpagina staat vind ik trouwens ook erg leuk

ik denk dat het forum hier eigenlijk de belangrijkste helpfunctie voor de Nederlandstalige gebruiker is. en eigelijk vind ik ook dat in het menuhelp een link naar dit forum zou moeten zitten...

verder lijkt het me handig om het forum en de wiki beter te integreren, in ieder geval op zo'n wijze dat je als je een search uitvoert op mozbrowser.nl, je resultaten uit het forum en de wiki krijgt. De opmaak van beide zoou dan beter ook veel op elkaar lijken

ook de info van mozilla.org/nl zou geintegreerd moeten worden op mozbrowser.... de ff en tb faq waarnaar nu op de voorpagina naar verwezen wordt bijvoorbeeld.
Alle info die er in het NL is moet met 1 search pluggin of zoekmogelijkheid op de site te vinden zijn....

het lijkt me ook goed om de zoekmogeljkheden een prominentere plaats te geven op het forum scherm, een veldje met een "uitgebreid" knop bijvoorbeeld, zodat nieuwelingen eerder geneigd zijn om eerst te zoeken voor ze een vraag stellen.

verder lijkt een goed overzicht (op een prominente plaats) van de engelstalige hulppaginas me ook een goede optie
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ronald-Jan schreef:Wat ik jammer vind, is dat als je op de trefwoorden Mozilla+NL zoekt, je nog steeds op mozillanl.mozdev.org terechtkomt. Dit is de oude site, die het zelfs nog over Firefox 1.0 heeft. Kan die site niet opgeheven worden?
Dat was wel het idee en dat moet binnenkort maar eens gebeuren. Oude downloads van de Mozilla Suite (taalpakketten) en Sunbird downloads moeten alleen overgezet worden.
Als je van Mozbrowser een portal maakt, denk ik dat je een mooie totaaloplossing voor beginnende en geavanceerdere gebruikers bent. Eigenlijk zou de Mozilla Europa site door moeten linken naar Mozbrowser.
Er is daar al een link te vinden en ook via de links aan de rechterkant wordt er denk ik al genoeg doorverwezen. Je moet niet automatisch gaan doorlinken. Dat is voor gebruikers denk ik ook een beetje verwarrend.
De eisen van de pagina's op Mozilla Europe zijn volgensmij ook redelijk streng, zodat het in alle vertalingen ongeveer gelijk eruit ziet.
verder lijkt een goed overzicht (op een prominente plaats) van de engelstalige hulppaginas me ook een goede optie
Wat bedoel je hiermee? Op MozBrowser is een vertaalde versie van de helppagina's te vinden. De Engelstalige versies zullen misschien ondertussen wat verbeterd zijn.
Er waren plannen om dit soort zaken meer naar mozilla-nl.org te verplaatsen, zodat daar alle 'officiële' dingen te vinden zijn en MozBrowser een community site is (als MozillaZine).
Plaats reactie