windows Updates

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

windows Updates

Bericht door Frederik »

Heb ik drie weken voordat ik op vakantie ging alle recente windows updates geinstalleerd en ga ik nu weer even kijken zie ik tot mijn verbijstering dat er alweer 7 beveiligings updates zijn voor XP en Outlook Express, de messenger, moviemaker en verdere rotzooi :(

Nu gebruik ik anderhalve week Firefox en Thinderbird en het bevalt me prima zo niet uitstekend :) en zo ongeduldig als ik ben vraag ik me nu af: kan ik de IE en OE veilig van mijn pc verwijderen en uitsluitend met de mozilla producten verder gaan of de MS producten laten staan en alleen gebruiken wanner ik een probleem zou krijgen met mozilla. :?: :?:
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: windows Updates

Bericht door Z_God »

Frederik schreef:kan ik de IE en OE veilig van mijn pc verwijderen en uitsluitend met de mozilla producten verder gaan of de MS producten laten staan en alleen gebruiken wanner ik een probleem zou krijgen met mozilla. :?: :?:
Er zijn verschillende manieren om IE en OE te verwijderen of te disablen, maar je kan ze dan dus niet meer direct gebruiken als je een probleem tegenkomt in Mozilla.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ik begrijp wel dat als je iets verwijderd hebt het dan niet meer kunt gebruiken. Weg=weg :D, maar ben zo benieuwd naar ervaringen van anderen die hun MS programma's de deur uit hebben gedaan.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Meestal is het hernoemen van een applicatie een probaat middel om het programma uit te schakelen maar Internet Explorer is slim. Zodra iexplore.exe wordt aangeroepen herrijst hij; er wordt gewoon een nieuwe iexplore.exe aangemaakt. :)
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Frederik schreef:Ik begrijp wel dat als je iets verwijderd hebt het dan niet meer kunt gebruiken. Weg=weg :D, maar ben zo benieuwd naar ervaringen van anderen die hun MS programma's de deur uit hebben gedaan.
Ah, OK.
Ik heb zelf de beste ervaringen met 98lite en Windows 98. Er blijft dan echt helemaal niets meer over van IE en OE en progs die denken dat ze IE nodig hebben werken vaak gewoon perfect nadat je ze voorbij de IE check hebt gekregen :)
Voor Windows 2000 en XP is er nu nLite. Daarmee kan je IE en OE ook een heel eind uit deze systemen slopen en dat lijkt ook erg goed te werken.
Wat ook goed werkt om IE te disablen in Windows 2000 (XP nog niet getest) is alle permissies van MSHTML.DLL op deny zetten, zodat zelfs administrators die file in principe niet meer kunnen lezen. IE vraagt dan bij iedere HTML file of je hem wil opslaan in plaats van dat hij hem laat zien. Je bent dan vrij snel ook in ieder programma wat IE gebruikt van alle lekken af.

Ik ben zelf ook een keer handmatig gaan slopen in Windows XP. Op een gegeven moment was ik zo ver dat Device Manager (Apparaatbeheer) klaagde dat hij Internet Explorer 5.5 of hoger nodig had! (Over slechte/idiote OSsen gesproken...) Als je bovenstaande methoden gebruikt, zal je dit soort problemen gelukkig niet tegenkomen.

Ik draai verder zelf een Linux distro atm, dus heb ik helemaal geen last meer van IE. Wine en varianten draaien steeds meer Windows programma's, dus zal dat in de toekomst zeker een aantrekkelijke optie worden voor veel Windows gebruikers.
Daarnaast wordt er nu veel gewerkt aan ReactOS. Dit zal een kloon worden van de Windows NT serie en hierin zal Mozilla waarschijnlijk gebruikt worden op plekken waar Windows zelf IE gebruikt.

Wat verder ook nog interessant is, is het vervangen van de shell in Windows 2000 en XP door de shell van Windows NT 4.0. Op deze pagina kan je daar meer info over vinden. Hier is nog een screenshot die ik een aantal jaren terug een keer gemaakt heb met de NT4 shell in Windows 2000. Het is echter vrij lastig om dit probleemloos aan de praat te krijgen, ik ben zelf van plan hier binnenkort weer eens naar te kijken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ria schreef:Zodra iexplore.exe wordt aangeroepen herrijst hij; er wordt gewoon een nieuwe iexplore.exe aangemaakt. :)
Nou ja, dat heet Windows File Protection en is bedoeld om belangrijke systeembestanden te beschermen. En IE hoort daar natuurlijk bij (NOT).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

The bottomline: zolang je Windows gebruikt, kun je maar beter IE laten staan (wat je met OE doet moet je zelf weten) en goed patchen. Het enige wat je er naar verloop van tijd nog mee doet is Windows Update bezoeken en eventueel nog een onwillige site.

En als je Microsoft helemaal de deur uit wilt, dan ga je eens naar Linux kijken. Die systemen worden ook steeds gebruiksvriendelijker en vormen zodoende een steeds beter alternatief.
Dan heb je ook geen Windows Update meer nodig. Maar het is dan nog wel denkbaar dat je een bepaalde functie niet kunt gebruiken (bijvoorbeeld het Internetbankieren bij je bank als dat niet in Mozilla werkt).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

OK ik zal IE laten staan 8) en OE eruit slopen. Nu denken veel mensen dat je messenger, moviemaker, outlook express enzovoort enzovoort niet definitief van je systeem kunt verwijderen, maar dat is mooi wel zo.
Er bestaat een programmaatje genaamd XP Lite, wat de bestandsbeveiliging op XP uit kan zetten en daarna krijg je de mogelijkheid om alles eruit te slopen wat je maar wilt. Messenger, Moviemaker,MS-Soap, Paint, XP-rondleiding, enzovoort: er bevindt van bovengenoemde programma's geen dll-tje meer in mijn systeem.
Mocht ik er later spijt van krijgen: programma opdracht geven programma's terug te zetten, hij vraagt dan op de XP installatie CD en alles wat eruitgesloopt is wordt weer teruggezet. Een juweeltje !
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

In de map Internet Explorer zit ook een "Internet Explorer Uninstall". Ik neem aan dat je hem daarmee kan deïnstalleren. Ik neem ook aan dat je dan nog gewoon met Windows Explorer kan surfen. Als ik IE hernoem, en ik start hem op, dan krijg ik het bericht:

"Internet Explorer zal in comptabiliteitsmodus worden uitgevoerd. Niet alle voorzieningen zijn ingeschakeld".

Ik zie dan een gewone IE maar dan zonder GoogleToolbar (popupstopper) wat zomogelijk nog erger is.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ria schreef:Ik zie dan een gewone IE maar dan zonder GoogleToolbar (popupstopper) wat zomogelijk nog erger is.
Dat staat gelijk aan een vogelvrij-verklaring. Kortom, ren voor je leven...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Enkele weken geleden (begin juli) publiceerde Newsforge een artikel over hoe IE uit te schakelen en te verwijderen. Het artikel is natuurlijk Engelstalig, maar het bevat enkele goede links...
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Heb ik reeds een programmaatje voor 8) werkt feilloos.
Plaats reactie