Mozilla & OpenOffice.org

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Mozilla & OpenOffice.org

Bericht door Samuël »

Toen ik onlangs op een camping was, geraakte ik aan de praat met de uitbater. We spraken onder andere over computers. Hij sprak over Internet Explorer, Outlook Express en Microsoft Office alsof er echt niets anders bestond. Toen ik hem duidelijk maakte dat ik zelf Mozilla en OpenOffice.org gebruik, keek hij heel erg raar. Hij: 'Bestaat er dan iets anders?' Ik:'Ja en in tegenstelling tot Microsoft is het ook degelijk én veilig. En het is gratis van internet te halen.' Hopelijk schakelde hij ondertussen over.
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Zou mooi zijn.

Microsoft gaat binnenkort ook stoppen met updates voor illegale M$ Office versies. Hopelijk dat dit ten goede komt aan OOo. Haast iedereen is te lui voor iets nieuws en loopt te zeuren om een kopietje. (die ik niet heb)

Mijn school, iets met voorbeeldfunctie, laat nog altijd iedereen leren hoe met M$ om te gaan. Vinden ze leuk, want grote bedrijven kan je aanklagen als er iets mis gaat met het systeem. Snap niet dan M$ dan nog niet faiiliet is, het draait hier voor geen meter.

Succes met anderen verlossen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Je weet toch ook wel dat grote bedrijven niet aansprakelijk zijn voor fouten in de software die zij maken ? Daar kunnen ze niet aan beginnen. Als door een patch een bedrijf een dagdeel plat ligt dan kun je de claims al zien komen.

De NS vergoedt vertragingen, het energiebedrijf vergoedt (voor een gedeelte) storingen in haar voorzieningen, maar of de software-markt ooit zover zal komen ?!? Het zal best kunnen, hoor, maar dan zullen er onderling andere afspraken gemaakt worden. Software wordt ook steeds meer een voorziening waar iemand van op aan moet kunnen. Als die voorziening er niet is, dan heeft dat steeds grotere gevolgen. Bedrijven kunnen daarom bereid zijn om extra te betalen om bepaalde hoge mate van beschikbaarheid te krijgen. Maar dat zijn keuzes die gemaakt moeten worden en dan vastgelegd worden in Service Level Agreements (SLA's) en wat dies meer zij.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

nirwana schreef:Je weet toch ook wel dat grote bedrijven niet aansprakelijk zijn voor fouten in de software die zij maken ?
Nee dat wist ik niet. Niet aansprakelijk? Bij Microsoft zijn het heus geen onopzettelijke fouten. Ik gebruikte lang geleden Microsoft Windows 2.0 en Microsoft Windows 3.1. Toen kón én wóu William nog goede programma's maken. Sinds Microsoft Windows 95 blijkbaar niet meer.
nirwana schreef: Bedrijven kunnen daarom bereid zijn om extra te betalen om bepaalde hoge mate van beschikbaarheid te krijgen.
Welke beschikbaarheid is er dan nodig? BelNet en SurfNet bieden OpenOffice.org aan in een gratis download. Ik denk niet dat bedrijven werken met een inbellijntje van 7 KBs maar met breedband. Dus iets meer dan een minuut en ze hebben het. Eenvoudiger kan niet. En het kost hen niets op de koop toe.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Het zijn geen opzettelijke fouten en daarom wil men daar ook niet (voor de volle 100 procent) voor aansprakelijk gesteld worden. Het idee is dat waar gewerkt wordt ook fouten gemaakt worden, hoe goed men het ook vooraf tracht te testen. Mocht er een fout doorglippen en mocht dat tot onverhoopte resultaten leiden (bijvoorbeeld in een financieel pakket ofzoiets) dan kunnen de negatieve gevolgen potentieel zo groot zijn dat een softwarebedrijf dergelijke claims niet aan zou kunnen.
Denk bijvoorbeeld aan een rekenfout in een spreadsheetprogramma. En je gebruikt dat spreadsheetprogramma om je jaarcijfers door te rekenen. En die presenteer je vervolgens en achteraf blijkt het toch niet geheel te kloppen. Waarmee ik maar wil zeggen dat we steeds afhankelijker worden van software en er steeds meer van uit moeten gaan dat het werkt en zal blijven werken.

Betreffende de beschikbaarheid: stel dat je over een bedrijfsnetwerk geautomatiseerd patches uitrolt en stelt dat een patch negatieve bijwerkingen heeft. Dan is het goed denkbaar dat opeens iedereen 's ochtends op het werk komt en geen documenten meer kan aanmaken of opslaan. Of dat de computer geheel niet meer opstart of niet meer met het netwerk kan verbinden of een ander doom-scenario. Dat versta ik onder beschikbaarheid.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

De fouten kunnen worden voorkomen door meermaals te laten controleren door verschillende personen. Het vraagt heel veel tijd, werk en geld maar het kan prima zonder fouten. Al moeten ze het 10 of zelfs meer dan 20 * controleren. Gewoon álle fouten eruit en pás dán vrijgeven.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Samuël schreef:De fouten kunnen worden voorkomen door meermaals te laten controleren door verschillende personen. Het vraagt heel veel tijd, werk en geld maar het kan prima zonder fouten. Al moeten ze het 10 of zelfs meer dan 20 * controleren. Gewoon álle fouten eruit en pás dán vrijgeven.
Dan had iedereen nu gewoon nog met de pen geschreven. Het is bijna niet mogelijk om software foutloos te maken.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

aasgier schreef:Het is bijna niet mogelijk om software foutloos te maken.
Maar het is mogelijk. :!: html-code kan foutloos, dus compileren kan ook foutloos.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Samuël schreef:
aasgier schreef:Het is bijna niet mogelijk om software foutloos te maken.
Maar het is mogelijk. :!: html-code kan foutloos, dus compileren kan ook foutloos.
Met het grote verschil dat HTML een opmaaktaal is, geen programmeertaal. HTML is gewoon tekst die de opmaak van een pagina vastlegt, niet meer, niet minder.

Daarbij komt dat het meeste echte programmeerwerk erg uitgebreid en complex is, zeker bij een dergelijk groot project als MFF. Er zullen dus altijd fouten in de code kunnen blijven zitten.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik ken niets van compileren af maar weet wel dat er verschillende programmeertalen zijn. Als het met de ene niet kan, moet het toch met de andere wel kunnen?
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Als er een programmeertaal was waarmee je gegarandeerd foutloze code kunt schrijven, dan zou iedereen die al lang gebruiken. Wel zijn sommige programmeertalen beter geschikt voor bepaalde doeleinden dan andere.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

rebil schreef:Als er een programmeertaal was waarmee je gegarandeerd foutloze code kunt schrijven, dan zou iedereen die al lang gebruiken.
Wat niet bestaat kan ontwikkeld worden. :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Doe je best! :wink:
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

adri schreef:Doe je best! :wink:
Ik had het zeker niet op mezelf :lol: :lol: :lol: . Ik begin nu beetje bij beetje html te leren. Laat staan een programma ontwikkelen. Misschien over een decennium ofzo :). Ik doel hiermee op mensen met veel ervaring.
Plaats reactie