Welke feedreader gebruik jij ??

Wat je maar kwijt wil over RSS (een afkorting die staat voor RDF Site Summary en waarmee in een standaard XML-formaat de laatst toegevoegde berichten op een site aan andere sites doorgegeven kunnen worden) of over OPML (Outline Processor Markup Language, een standaard die ervoor zorgt dat je gemakkelijk RSS-feeds kunt importeren waardoor het maken van favoriete RSS-lijsten een kwestie van een paar klikken is). Ook de opkomende Atom-standaard hoort hier natuurlijk bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Welke feedreader gebruik jij ??

Bericht door vulture »

Feeds worden steeds belangrijker. Er komen ook steed meer feedreaders. Als extensie voor Firefox maar ook als apart programma's. Ik heb er nu een aantal gebruikt. Zoals:
1. Sage
2. WizzRssNewsReader
3. Onfolio

Het mooiste en makkelijkste vind ik de geintregeerde feedreader in de werkbalk een browser. zie Safari en Shiira Daarom is het Jammer dat places niet verwerkt wordt Firefox 2.0.

Onfolio bevalt mij het beste maar dat bedrijf is overgenomen door microsoft. En wordt niet verder ontwikkeld. Het wordt geintregeerd in de windows live toolbar.

Mijn vragen aan jullie zijn:
1. welke feedreader gebruikt.
2. hoeveel feeds heb je
3. redenen waarom jij die feedreader gebruikt

Alvast bedankt voor jullie medewerking
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik gebruik Sage in Firefox om snel een feed te lezen, maar NewsJungle is mijn feeds-reader voor alle overige feeds. Deze lijkt verdacht veel op Feedreader, maar bevalt me net ietsje beter.

Ik heb zo'n 25 feeds. De meeste zijn Mozilla-gerelateerd, zodat ik op de hoogte blijf en af en toe eens een leuk berichtje op de voorpagina van MozBrowser kan plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik gebruik Sage en heb totaal nu 48 feeds daarin staan. Het lijkt me wel makkelijk dat je ook mappen meer kunt inklappen en zo kunt zien of mappen nieuwe items bevatten.

Wat is er trouwens zo bijzonder aan Safari vergeleken de manier waarop Safari feeds afhandelt? Kun je ook makkelijk daarin zien of er nieuwe berichten zijn? Ik denk dat Firefox 2 gaat bieden wat een browser met feeds moet doen, de gebruiker makkelijk maken om deze makkelijk te lezen en in zijn favoriete programma te gebruiken.
Het lijkt me wel geschikt dat je bijv. bij een live bladwijzer kunt zien of er nieuwe items zijn. Dat maakt het wel makkelijk om te controleren op nieuwe dingen, zoals ook Sage e.d. kunnen.
En Places heeft er volgensmij niet heel veel mee te maken. Behalve dat je daarmee ook je live bladwijzers kunt doorzoeken en zo dus feeds kunt combineren. Of bedoelde je dat ook?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Zie ook: dit.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

adri schreef:Zie ook: dit.
En hoeveel feeds beheer je?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Ik gebruik Sage en heb totaal nu 48 feeds daarin staan. Het lijkt me wel makkelijk dat je ook mappen meer kunt inklappen en zo kunt zien of mappen nieuwe items bevatten.
Ik heb al jaren geleden aangegeven dat Sage eens iets moet doen met mappen: http://bugzilla.mozdev.org/show_bug.cgi?id=6421
Bladwijzers kun je in mappen indelen, je Sage-feeds dus ook, maar als je op een map klikt dan biedt dat geen functionaliteit. Terwijl dat volgens mij prima zou kunnen als Sage de feeds eenmaal binnenhaalt en vervolgens periodiek controleert of er nieuwe items zijn. Oftewel, om er een volwaardige RSS-reader van te maken.

In eerste instantie werkte Sage niet met het nieuwe Places-systeem, maar dat probleem heeft zich inmiddels voorlopig weer even opgelost. :)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Afbeelding

In safari staan je feeds gewoon als extra werkbalkje, daarin kan je overigens ook gewone bladwijzers plaatsen. Tussen haakjes geeft hij het aantal nieuwe feeds door. Wat Nirwana graag wil namelijk feeds indelen in mapjes zit er ook in zie
Afbeelding

zo ziet het er uit als jebv op een van de feeds klikt
Afbeelding

alle nieuwe feeds krijgen een oranje kleurtje mee en geeft aan uit welke bron het komt.
Helemaal rechts van het van het scherm zie je velden hoe je de feeds gesorteerd wilt hebben. En hoelang je ze wilt bewaren.

werkt echt heel prettig :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Feeds in mappen sorteren kan Sage ook nog wel, maar als je dan op zo'n map klikt dan wil ik een chronologisch overzicht van de nieuws-items van de feeds die zich in die map bevinden. Daarbij geeft Sage nog niet thuis. NewsJungle doet dat wel. Overigens vertoont de NewsJungle-website de afgelopen tijd met enige regelmaat problemen (404-meldingen enzo).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Het "probleem" met Sage is dat het met de standaardbladwijzermethode van Firefox werkt. En een map, is een map, niet meer. Daarom is het ook niet mogelijk om er speciale bewerkingen op uit te voeren.

Sage gebruik ik enkel nog voor enkele feeds, nu gebruik ik aKregator voor mijn feeds (net geen 200 feeds in totaal, waar ik er toch 50 dagelijks van lees).
Gebruikersavatar
lama
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 juli 2005, 10:36
Locatie: Leiden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door lama »

Ik gebruik WizzRSS. Hij werkt heel pretig en overzichtelijk voor mij. Het enige nadeel is dat hij heel soms even FF verlamt door een script runtime probleem.

Ik heb 30 feeds. In 3 categorieen onderverdeeld:

* nieuws (BBC, NOS, CNN, NRC, etc.)
* Blogs
* Mozilla (Mozbrowser, nieuwe addons)

Vooral voor mijn favoriete Blogs is RSS echt een ideale uitvinding. Ik zie meteen of er blogs zijn die nieuwe posts hebben.
If the world didn't suck, we'd fall off.....
rutgerw
Berichten: 1
Lid geworden op: 5 juli 2006, 14:59
    unknown unknown

Bericht door rutgerw »

Ik gebruik Bloglines. Vooral omdat het webbased is en dus altijd een goede status heeft van wat ik heb gelezen en wat niet. Ik lees op mijn werk en thuis, windows/linux dus het is handig als ik niet 4 keer dezelfde berichten zie langs komen

Ik vind de interface niet zo mooi maar ach het werkt wel. Ik hou wel meer van een 'gewone' reader omdat die sneller zijn. Misschien dat er ooit een mooie desktop reader voor bloglines komt...

70 feeds zitten er nu in.
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ik gebruik graag Thunderbird :)
fysix10
Berichten: 171
Lid geworden op: 17 juni 2005, 21:07
    unknown unknown

Bericht door fysix10 »

feedreader, +-50 feeds (20 dagelijks nieuw leesvoer)

ik heb TB verlaten, want dat liep op een gegeven moment te veel mis. door het grote aantal???
Plaats reactie