Ik verveelde me ff een uurtje ...

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Voor zover ik het begrepen heb is het een betere compressie techniek voor gif plaatjes met als bijkomend voordeel een kleiner bestandsformaat.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Kijk eens op de volgende nederlandse pagina:
http://www.xs4all.nl/~collin/png.html

Daar staat heel beknopt waarom je zou png zou moeten/kunnen gebruiken.
Het komt eigenlijk hier op neer: PNG is vrij in gebruik, heeft een betere compressie en je kan er 24-bits plaatjes mee opslaan. En niet te vergeten de transparantie is vele malen beter als bij een gif.

Je kan er alleen niet animaties mee maken zoals bij gif.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Helemaal duidelijk :D
Bone
Berichten: 1
Lid geworden op: 5 november 2003, 13:45
Locatie: Voorschoten
    unknown unknown

Bericht door Bone »

Een goeie compressie is natuurlijk leuk, maar belangrijker voor mij is dat png een lossless formaat is. Het zou gewoon zonde zijn om een mooi logo te maken en het dan als jpg online te zetten.

Edit: Ik heb het net getest met het nieuwe logo. Als je het als jpg opslaat ziet het er wazig uit, zelfs met beste jpg kwaliteit. Lang leve png!
Laatst gewijzigd door Bone op 4 augustus 2004, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik vond net een pagina waar goed wordt omschreven wanneer je welk formaat kunt/moet gebruiken en uitleg bij elk formaat.

http://www.wfu.edu/~matthews/misc/graph ... rmats.html
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Frederik schreef:Waarom kies je voor een png formaat ipv het jpg formaat ?
Dat is eigenlijk geen keuze. PNG en GIF zijn de enige formaten die voor een dergelijk logo in aanmerking komen.

Je kunt de volgende stelregel hanteren voor afbeeldingen:
- weinig kleuren (< 256; logo's, achtergrond website), gebruik dan PNG of GIF
- veel kleuren (foto's enzo): JPG (JPEG)

Zou ik het logo met JPEG opslaan (met standaard: 75 of 90 procent compressie) dan zou het niet meer zo mooi egaal rood zijn. De lijntjes zouden ook niet egaal zwart blijven. Je krijgt allemaal kleurschakeringen. In foto's valt dat niet op, maar in egale kleurvlakken wel. En dat zie je direct als je weet waar je op moet letten. Daarmee is menige website reeds in de fout gegaan, hoor.

PNG is een open formaat. GIF had altijd patentproblemen (Unisys), doch dat patent schijnt inmiddels wel verlopen te zijn. GIF heeft als enige voordeel dat je er animaties mee kunt maken (ja, dat kan ook met MNG, maar die wordt nog niet veel ondersteund).

Tip: door PNG op te slaan met een indexed kleurenpalet kun je het bestand nog lekker klein maken (zonder kwaliteitsverlies). Er zijn echter een aantal Microsoft-programma's die nogal brakke GIF- en PNG-export hebben. Daarom gebruik ik meestal GIMP of IrfanView (en tegenwoordig ook PhotoFiltre).

Tenslotte: BMP op een website gebruiken zou verboden moeten worden. BMP is per definitie te groot voor gebruik op het web.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie