Nieuwe feature: moeilijk doen over popups en XPI's

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Nieuwe feature: moeilijk doen over popups en XPI's

Bericht door Ria »

Ik heb de laatste tijd steeds het probleem met branch nightlies dat ik om de haverklap een grijze balk onder mijn toolbar zie met de zinloze mededeling dat firefox popups geblockt heeft en de vraag of ik dat wel of niet goed vind... En het maakt niet uit wat ik antwoord, want ik krijg die balk steeds weer te zien.

En als ik hem instrueer gewoon popups te blocken net als voorheen met uitzondering van de (minieme) whitelist schijnt dat niet te blijven hangen. De whitelist lapt hij trouwens helemaal aan z'n laars. Op een bepaalde site staat er een popup waar ik moet inloggen maar als ik firefox vertel dat hij de popup moet toestaan blokkeert hij hem toch en erger nog, telkens verschijnt die grijze band weer.

Ik hoop niet dat dit een blijvertje is want ik vond het eerst veel gemakkelijker gaan. Hetzelfde probleem met XPI-installaties. Hij vraagt voortdurend naar de bekende weg en tenslotte komt het er op neer dat ik de bestandjes maar download en zelf installeer want anders blijf je hem steeds maar hetzelfde vertellen: "Dit is een vertrouwd adres!"

Ik hoop dat er een knop komt waarmee je deze zinloze zelfcuratele kan uitschakelen zodat alles weer even makkelijk gaat als voorheen. :)
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik heb net zelf even de laatste nightly gedownload. Volgensmij kun je de waarschuwing als volgt uitzetten:

Klik op de lichtgele balk bovenin het scherm (met de melding) en vervolgens op 'Don't show this message when popups are blocked'.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Erik schreef:Ik heb net zelf even de laatste nightly gedownload. Volgensmij kun je de waarschuwing als volgt uitzetten:

Klik op de lichtgele balk bovenin het scherm (met de melding) en vervolgens op 'Don't show this message when popups are blocked'.
Ja, dat klopt, maar dat werkt vaak niet. Hetzelfde met de XPI's.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Het gebeurt vaak dat iemand een link zet naar een extensie op een pagina. Je vermoedt dat het een veilige extensie is (anders zou je er niet op klikken) maar je krijgt dan toch die band te zien. Je klikt op "Allow", het adres wordt toegevoegd, je klikt weer op het adres, en dan komt weer die band. Ten slotte ga je hem maar bij voorbaat downloaden omdat je geen zin hebt om het voor de zoveelste keer opnieuw te proberen.

Ik vermoed dat dit, ook al zou het goed werken, geen zinvolle feature is...
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Ria schreef:Het gebeurt vaak dat iemand een link zet naar een extensie op een pagina. Je vermoedt dat het een veilige extensie is (anders zou je er niet op klikken) maar je krijgt dan toch die band te zien. Je klikt op "Allow", het adres wordt toegevoegd, je klikt weer op het adres, en dan komt weer die band. Ten slotte ga je hem maar bij voorbaat downloaden omdat je geen zin hebt om het voor de zoveelste keer opnieuw te proberen.

Ik vermoed dat dit, ook al zou het goed werken, geen zinvolle feature is...
Deze balk is een "work in progress", daarom wordt er ook overal gewaarschuwd dat er dingen mis kunnen gaan als je de nightly download.
Volgens mij is dit wel een goede functie, omdat je er op deze manier duidelijk er opgewezen wordt dat er risico bestaat bij het installeren van software.

bij mij geeft hij trouwens geen waarcshuwing meer als ik eenmaal een adres heb toegevoed aan de veilige lijst

Groet

MM
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Misschien dat het absolute beginners op het internet ervan weerhoudt om gedachtenloos een XPI-installatie uit te voeren, maar absolute beginners gebruiken geen Mozilla... omdat IE nu eenmaal standaard meegeleverd is met het besturingssysteem en niet Mozilla.

Mensen die overstappen naar Mozilla hebben dus meestal al een leerschool doorlopen wat veiligheid betreft.

Zelfs al zouden de nieuwe features bugloos verlopen, dan nog blijft de irri-graad hoog, omdat je voortdurend extra handelingen moet verrichten die enorm ophouden. Bovendien krijg je het gevoel dat de makers van Mozilla geen hoog denkbeeld hebben van de intelligentie van de softwaregebruikers... en niemand wil graag voor dom worden gehouden.

Ik hoop dus dat deze nieuwe eigenschappen achter een knop komen te staan "I know what I'm doing" die je naar believen uit kan zetten. :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Mad Maks schreef:Deze balk is een "work in progress", daarom wordt er ook overal gewaarschuwd dat er dingen mis kunnen gaan als je de nightly download.
Volgens mij is dit wel een goede functie, omdat je er op deze manier duidelijk er opgewezen wordt dat er risico bestaat bij het installeren van software.
Ik heb hier nog geen problemen mee ondervonden en vind deze extra veiligheid wel handig aangezien Firefox richting de 1.0-versie gaat. Ik verwacht een goede 1.0-release en een grote online reclame-campagne (de voorbereidingen daarvan zijn in volle gang). Dat betekent meer gebruikers en mogelijk ook meer op Mozilla gerichte spyware. Als Firefox 1.0 het weinig aantrekkelijk maakt om spyware te installeren, zullen ook weinig spyware-makers zich eraan wagen (Mozilla zal niet snel naar de 90 procent marktaandeel gaan, verwacht ik). Dergelijke ontmoedigings-acties lijken mij daarvoor wenselijk. Onder het motto "It's better to be safe than sorry".
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie