Open source stimulatie bij bond.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Open source stimulatie bij bond.

Bericht door JAF »

Hallo allemaal,

ik wil mijn bond (KNKV) aanschrijven om via een bestuursbesluit a la motie Vendrik uit te spreken over open source en open standaarden. Heeft iemand een voorbeeldbrief, of moet ik zelf gaan schrijven? Of ben ik hier niet aan het goede adres en kan ik eerst beter contact zoeken met een open source stimulerende stichting?
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Op volgende websites zal je zeker al een hele hoop goede argumenten kunnen vinden.
http://www.gnu.org/philosophy/
http://www.ffii.org/
http://www.fsf.org/

Tip: concentreer je meer op de positieve punten van open source/standaarden en vermijd termen als M$ en Winblows. Probeer naast het duidelijke voordeel van 'free as in beer' ook de 'free as in speech'-boodschap over te brengen. Illustreer met voorbeelden:
- vendor lockin van MS Office en wirwar van een paar dozijn bestandsformaten in de geschiedenis ervan t.o.v. OpenDocument dat al in verschillende suites ondersteunt wordt
- HTML is een van de grootste succesverhalen van open standaarden
- de meerderheid van alle webservers draait op Apache, o.a. vanwege de stabiliteit en de veiligheid
- samenwerken is beter geheimhouden/patenteren, zie ook Wikipedia

Een concreet voorbeeld dat het contrast tussen open en gesloten software duidelijk laat zien. Ik heb deze week een TomTom One gekocht met het idee: het draait op Linux, dus zal er ook wel goede ondersteuning zijn voor Linux. Niet dus, alleen een (gesloten) Windows of Mac client om de gegevens van de DVD naar het SD-kaartje te krijgen. Deze software zette alleen de navigatiekaarten op het (lege) geheugenkaartje en niet de bijhorende navigatiesoftware. Om alles in orde te krijgen moest ik van het SD-kaartje dat al geprepareerd was met de Benelux alle bestanden via een kaartlezer (niet via de USB-verbinding van de TomTom) kopiëren en dan de benodigde kaarten er op zetten. Daarbij crashte de client dan nog verschillende keren en moet je elke keer een activeringscode ingeven. Als de kaarten er eenmaal op staan loopt het ding als een zonnetje. Ik ben er vrij zeker van dat als de client ook open source was geweest dat ik deze problemen niet had gehad.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Open source stimulatie bij bond.

Bericht door nirwana »

JAF schreef:ik wil mijn bond (KNKV) aanschrijven om via een bestuursbesluit a la motie Vendrik uit te spreken over open source en open standaarden. Heeft iemand een voorbeeldbrief, of moet ik zelf gaan schrijven? Of ben ik hier niet aan het goede adres en kan ik eerst beter contact zoeken met een open source stimulerende stichting?
Het lijkt me handig om eerst te kijken of er binnen de bond hier enig draagvlak voor bestaat. Dan is de kans natuurlijk groter dat jouw voorstel slaagt. Opensource en open standaarden werken minder goed als ze van bovenaf opgelegd worden. Er moet dus (liefst direct) voordeel mee te behalen zijn. Zoals rebil al aangeeft is er zeker voordeel mee te behalen. Dan kun je beter aansturen op een haalbaarheids-onderzoek binnen de bond om te zien welke software en standaarden er nu gebruikt worden en of deze te vervangen zijn door meer open varianten.

Zo kom je nog wel eens situaties tegen waarbij er ergens nog geen open standaard voor bestaat of dat er via een 'de facto' standaard wordt gecommuniceerd met andere partijen. Dan vergt het meer doorzetting om te komen tot een gezamenlijk gebruik van een open standaard. Maar het kan zeker wel de moeite lonen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie