Security.NL : Firefox oudjes vaker doelwit van spyware

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Security.NL : Firefox oudjes vaker doelwit van spyware

Bericht door Manuel »

Verplicht leesvoer voor diegenen die nog met een oude versie van Firefox werken:

Security.NL : Firefox oudjes vaker doelwit van spyware.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Nog maar eentje dan, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, en teveel mensen zijn zich volkomen niet bewust van de gevaren van het surfen met verouderde versies van Firefox:

Webwereld : Gedateerde Firefox, Skype riskanter dan malware

P.S. Is het een idee om dit topic sticky te maken? Ik vind eigenlijk van wel.

Misschien een ideetje om wanneer Firefox (of Thunderbird) wil(len) updaten, om dan een duidelijke, begrijpelijke, korte melding te geven over de gevaren van het niet updaten (of die melding pas geven wanneer de gebruiker kiest voor niet updaten = zinniger).

De melding zo kort mogelijk houden, maar wel met links om op door te klikken voor meer informatie.

Lijkt me wel wat :idea:
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Daarom ben ik dus voor verplichte (= gedwongen) updates van Firefox. Firefox zou je helemaal niet moeten vragen _of_ je wilt updaten, maar hij moet dit gewoon doen.

Of, zoals ze nu al doen: oudere versies worden niet meer ondersteund, onmiddellijk enkel nog extensies voor nieuwe versies uitbrengen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Daarom ben ik dus voor verplichte (= gedwongen) updates van Firefox. Firefox zou je helemaal niet moeten vragen _of_ je wilt updaten, maar hij moet dit gewoon doen.
Dat lijkt me niet echt in de geest van de opensource. Uiteindelijk moet de gebruiker bepalen wat er op zijn/haar computer gebeurt. De gebruiker moet daar op een of andere manier invloed in kunnen blijven houden. Anders zegt iemand bij Mozilla "dit is goed voor u" en dan wordt de wijziging doorgevoerd. Dat klinkt erg zoals de manier waarop Microsoft doorgaans werkt en dat wordt niet door alle gebruikers evenzeer op prijs gesteld. Als een bepaalde patch namelijk niet in alle gevallen goed werkt, dan rol je die dus ook over alle Firefox'en uit. Dat kan gevaarlijk zijn.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Volkomen mee eens. Ik wil altijd eerst lezen wat er toegevoegd/gewijzigd wordt met een update, met alle software eigenlijk.

Nu hoeft niet iedereen dat allemaal precies te weten, maar er moet wel de mogelijkheid zijn om niet te updaten (met daarbij dan een korte waarschuwing met links naar meer info, zoals ik hierboven suggereerde).

Bovendien, er kunnen andere redenene zijn voor iemand om (tijdelijk) niet te updaten, b.v. een extensie die op dat moment nog niet compatibel is, ook niet door het versienummer op te hogen, maar van die extensie ben je wel zeer afhankelijk, in je bedrijf b.v.

Of je kunt beveiligingsrisco's zelf handmatig oplossen. Of een aantal wijzigingen staan je gewoon niet aan. Of een update betreft louter het uiterlijk, en je vindt het oude uiterlijk leuker.

Of je wilt niet updaten om wat voor redenen dian ook, die in de toekomst nog zouden kunnen ontstaan.

De gebruiker moet controle blijven houden over zijn/haar eigen software. Mocht dat ooit met Firefox te veel de andere kant opgaan b.v. dan zoek ik wel weer een andere browser, net zo makkelijk.

Maar daar is momenteel gelukkig nog geen sprake van :)
Plaats reactie