Aanschaf van nieuwe virusscanner

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Gebruikersavatar
brol
Berichten: 82
Lid geworden op: 1 december 2004, 19:52
    unknown unknown

Aanschaf van nieuwe virusscanner

Bericht door brol »

Ik wil binnekort een nieuwe virusscanner aanschaffen, namelijk draai ik momenteel met Norton 2006 waar ik wel tevreden over ben. Enkel vindt ik persoonlijk dat hij aan de trage kant is m.a.w. zwaar belastend.

Ik dacht aan een Panda antivrus aan te schaffen, deze zouden volgens meerdere site's minder zwaar draaien en schijnt nog iets veiliger te zijn volgens bekende computerboekjes.

Wie kan hier meer oordeel over geven :?:
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Bericht door 55marathon »

Ben geen expert, maar ik heb nog geen problemen ondervonden met het gratis anivirus prgramma Avast. Mijn ouders grbuiken AVG, en ook die hebben geen klagen.

Ik zou er niet voor willen betalen als het gratis ook goed kan. Tenzij je van zo'n programma meer functies zou willen gebruiken natuurlijk, das wat anders dan.

Succes!
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Gebruikersavatar
brol
Berichten: 82
Lid geworden op: 1 december 2004, 19:52
    unknown unknown

Bericht door brol »

Ik geloof best dat deze virusscanner ook zeer goed zijn, maar geef mij maar een betalende waar ik zeker garantie heb bij ondersteuning.

De meeste gratis virusscanners worden niet ondersteunt bij echte probleems
zodus ben ik daar niet zo opgesteld :!:

Ik geef liever wat geld uit en vindt persoonlijker dat betalend is vertrouwbaarder. :!:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dan moet je ook geen Firefox gebruiken. ;)
AVG bijv. is prima en als je er eens een eindje op los Googlet dan zul je merken dat de niet-gratis programma's Norton en McAfee bepaald niet probleemloos zijn. Stel je van die support trouwens maar niet veel meer voor dan een internetforum (die de gratis tegenhangers ook hebben :) ).
Gebruikersavatar
brol
Berichten: 82
Lid geworden op: 1 december 2004, 19:52
    unknown unknown

Bericht door brol »

Mijn problemem en ondersteuning bij Norton en McAfee die ik al heb mee gemaakt zijn steeds opgelost zonder betaling en tevens. Betalende antivirus programma's hebben ook hun forums waar je zeer veel kan oplossen, zonder problemen, mits de goede aanpak, maar je moet de juiste vraag plaaten en duidelijk in aanpak zo simpel. :D

Ik heb zeker niets tegen gratis, maar ieder heeft bedenkingen van programa tot program en wil zeker geen kwaad schrijven. :D



Groetjes kloek
Gebruikersavatar
Ron ter Burg
Berichten: 171
Lid geworden op: 1 maart 2004, 20:31
Locatie: Nietap
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Ron ter Burg »

kloek schreef:Ik geloof best dat deze virusscanner ook zeer goed zijn, maar geef mij maar een betalende waar ik zeker garantie heb bij ondersteuning.

De meeste gratis virusscanners worden niet ondersteunt bij echte probleems
zodus ben ik daar niet zo opgesteld :!:

Ik geef liever wat geld uit en vindt persoonlijker dat betalend is vertrouwbaarder. :!:
Avast heeft ook een "Professional" versie. Deze gebruik ik al een tijd (na eerst de gratis versie gebruikt te hebben) en bevalt goed. Ik had hiervoor ook Norton Antivirus en deze heb ik om dezelfde reden (vertragend) weggedaan. Mijn advies: neem Avast!
~Ron~
www.ronterburg.nl - Dutch landscape and nature photography.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

NOD32 wordt door de meeste echte kenners zeer vaak genoemd als de beste.

Gewoon een no-nonsense, no-blabla virusscanner. Je kunt 'm gratis 30 dagen proberen. Ik ben er zeer tevreden over, terwijl ik toch qua software zeer kritisch ingesteld ben.
Gebruikersavatar
brol
Berichten: 82
Lid geworden op: 1 december 2004, 19:52
    unknown unknown

Bericht door brol »

Ik denk en ben er bijna zeker van dat ik eens een Panda Tintanium 2006 zal aanschaffen. :D
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

kloek schreef:Ik denk en ben er bijna zeker van dat ik eens een Panda Tintanium 2006 zal aanschaffen. :D
Die ken ik in het geheel niet uit eigen ervaring, maar sowieso denk ik dat antivirus waar je voor betaald een steeds verstandiger optie zal worden, o.a. omdat betaalde antivirus zeer frequente (elk uur) updates aanbiedt.
Gebruikersavatar
brol
Berichten: 82
Lid geworden op: 1 december 2004, 19:52
    unknown unknown

Bericht door brol »

Voilla daar zijn we eens mee eens, de update's van betalende zijn beter betrouwbaar omdat ze dikwijle meer update's per dag geven en die gratis weinig of hooguit 1 maal daarom vindt ik gratis minder vertrouwlijk. :wink:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Het is een combinatie van dingen. Gaat natuurlijk ook over de kwaliteit van de virusscanner, hoe goed het is in het afvangen van nog niet bekende virussen, en, je hebt natuurlijk niks aan uurlijkse updates wanneer de virusscanner uiteindelijk toch maar b.v. 70 van de virussen kent...

De virusscanner moet ook zeer stabiel zijn, en niet zwaarder voor het systeem dan strikt noodzakelijk is voor het goed functioneren van de virusscanner.
Gebruikersavatar
brol
Berichten: 82
Lid geworden op: 1 december 2004, 19:52
    unknown unknown

Bericht door brol »

Inderdaad elke virusscanner werkt anders en het ene is stabieler dan de andere, daar heb ik al ervaring mee. :)

Maar het addertje in het gras, waarom betalen en waarom gratis!!

IK VERONDERSTEL DAT BETALEND WEL EEN REDEN HEEFT T.O.V GRATIS.
Daar wil ik wel het fijne van weten of komen we het niet te weten. :)

Groetjes kloek
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ kloek: Ik denk dat het zo zit: vroeger werden er nog wel eens gratis virusscanners gemaakt uit idealisme, met evt. het mooi meegenomen doel om daarmee tevens de betaalde versie van progamma te promoten. Die laatste had dan meer functionaliteit, die voor sommige mensen interssant was, en voor anderen niet.

Wat ik de laatste jaren gezien heb is dat een aantal scanners (zelfs 1 die plechtig had beloofd altijd freeware te blijven: EZ Antivirus van ETrust, wat voor 'trust'?) plotesling niet meer gratis zijn. Ze hopen dan dat de mensen het aanschaffen omdat ze het eenmaal hebben en het progamma gewend zijn.

Wat je ook ziet is gratis cirusscanners die op stedds agressievere en irritantere wijze hun commerciele producten op proberen te dringen aan de gebruikers van de gratis versie (Antivir!), dit mag eigenlijk helemaal geen freeware heten, maar valt onder de noemer adware.

Alle producenten van gratis virusscanners hopen natuurlijk dat je hun betaalde versie ooit eens koopt, alleen hoe ze dat aanpakken gebeurt op steeds hardere wijze, de boel wordt steeds commercieler, en er blijven steeds minder goede en prettig in het gebruik zijnde gratis virusscanners over.

Er is er geloof ik nog 1 die puur uit idealisme gemaakt wordt, en dat is een open source progamma: Clam Antivirus.
Gebruikersavatar
brol
Berichten: 82
Lid geworden op: 1 december 2004, 19:52
    unknown unknown

Bericht door brol »

Toch nog een vraagje, ben je wel zeker dat die gratis virusscanners ook daadwerkelijk eventuele ongewenste rotzooi kan verwijderen. :!: . Met betalende versies heb ik nooit problemen gehad om rotzooi te verwijderen. :)

Uigezonderd van Panda weet ik het niet. :idea:

Groetjes kloek
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ kloek: Het belangrijkste is dat er besmettingen tegengehouden worden, dan hoeft er ook geen besmetting verwijded te worden.

Verder weet ik niet hoe goed de afzonderlijke scanners zijn in herstellen van bestanden, anderen kunnen je misschien meer vertellen.
Plaats reactie